استان های  امامزاده دوست

استان های امامزاده دوست


طبق آخرین آمار پالایش و ثبت شده سازمان اوقاف و امور خیریه، تعداد 8051 امامزاده در سراسر كشور وجود دارد.
 در این میان استان فارس با بیش از
 1400، مازندران با بیش از 1200 و گیلان با بیش از 670 بقعه، بیشترین امامزادگان ثبت شده كشور را دارند.
و اما از تعداد 8051 امامزاده، بیش از هزار بقعه متبركه یعنی نزدیك به 16 درصد امامزادگان كشور را امامزادگان زن تشكیل می‌دهند.
استان‌های اصفهان با 206، فارس 175، مركزی 133، تهران 128، گیلان 89، مازندران 85، همدان 73، خراسان رضوی 68 و قم با 65 بقعه، به ترتیب بیشترین تعداد امامزادگان زن را در كشور به خود اختصاص داده‌اند.
ایرانیان  به فرزندان یا فرزندزادگان ائمه اطهار(ع)  امامزاده می‌گویند. بر اساس این تعریف و با توجه به احترام خاص اسلام به منزلت زن و جایگاه دخت گرامی پیامبر اكرم(ص) نشان می‌دهد الزاما امامزاده نباید اولاد ذكور باشد. به همین دلیل زنان، مادران، خواهران و فرزندان مونث منتسب به اهل بیت(ع) نیز چنین ارج و مقامی دارند.
از سویی متاسفانه امامزادگان زن در مقایسه با امامزادگان مرد كمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و زیارتگاه‌های زنان با زیارتگاه‌های مردان از صحن و سرا و بارگاه محدودتر و كمتر توسعه‌یافته‌ای برخوردار است.
یكی از دلایل شاید این باشد كه میان متولیان و هیات امنای امامزادگان خود زنان حضور جدی و پررنگی ندارند و شاید بتوان گفت حضور زنان در این جایگاه‌ها به طور رسمی در كل كشور از تعداد انگشتان
دو دست فراتر نمی‌رود./جام جم