امارات دست به دامن ایران شد

امارات دست به دامن ایران شد


یك هیات بلند پایه اماراتی چند هفته پیش به تهران سفر كرد و به مسؤولان ایرانی پیشنهاد داد كمك كنند تا این كشور خود را از باتلاق جنگ یمن نجات دهد. دولت امارات از چند هفته پیش لحن خود را نسبت به ایران تغییر داده و حتی مدعی است در خصوص انفجار نفتكش‌ها هم هیچ اتهامی را علیه ایران مطرح نكرده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، چند هفته پیش یك هیات اماراتی با سفر به ایران به مقامات ایرانی پیشنهاد دادند كاری كنند كه این كشور از مخمصه یمن خارج شود، اما ایران پاسخ داده چیزی وجود ندارد كه تهران بخواهد برسر آن مذاكره كند. گفته می‌شود هیات اماراتی سپس به روسیه رفته و از مقامات روسی خواسته‌اند ایران را متقاعد كند كه در این كار به امارات كمك كنند، اما پاسخ ایران همان پاسخ قبل بوده است. هیات اماراتی همچنین به طرف ایرانی گفته است دولت ابوظبی هیچ رابطه‌ای با اتهامات مطرح شده علیه ایران در خصوص دست داشتن در انفجار نفتكش‌ها در بندر الفجیره ندارد.امارات متحده هفته گذشته اعلام كرد بخشی از نیروهای نظامی خود را از یمن خارج می‌كند. این كشور هرچند اعلام كرد این تصمیم در ارتباط با عربستان سعودی بوده، اما برخی منابع خبری از شكاف بین ائتلاف عربستان و امارات خبر دادند و گفتند تصمیم امارات بزرگ‌ترین شكست برای استراتژی عربستان خواهد بود.
با این حال روزنامه الاخبار در ادامه گزارش خود می‌نویسد: پس از انفجارهایی كه در 12 می كشتی‌های تجاری و نفتكش‌ها در بندر فجیره امارات را در تاریخ ‌هدف قرار داد، هیأتی امنیتی از امارات به ایران سفر و پیشنهادی سه بندی را مطرح كرد ازجمله: بازگرداندن روابط میان دو كشور بر اساس روال قبلی، تأمین حمایت مشترك دو‌طرفه از گذرگاه‌های دریایی تا (امنیت) جریان (انتقال) نفت از تمام كشورهای (حاشیه) خلیج فارس تأمین شود و سوم كه مهم‌ترین بند است آمادگی امارات برای ترك یمن.