آستان قدس شفاف‌سازی می‌كند

آستان قدس شفاف‌سازی می‌كند


آستان قدس رضوی، در زمینه پرداخت مالیات و فعالیت‌هایش شفاف‌سازی می‌كند. این نكته را حجت‌الاسلام و‌المسلمین احمد مروی با صراحت بیان كرد و توضیح داد كه آستان قدس و زیرمجموعه‌های آن قرار نیست به هر قیمتی به دنبال كسب سود اقتصادی باشند.
تولیت آستان قدس رضوی در این گفت‌وگو توضیح داده كه با بهره‌گیری از خرد جمعی كه شعار و سیره تولیت آستان قدس است، گام‌های موفق گذشته را ادامه خواهد داد و كلیاتی چون اصل زائر‌محوری و توجه به زائران به‌ویژه محرومان را همچنان مد‌نظر خواهد داشت و ارائه خدمات رفاهی به زائران به‌ویژه ارائه تسهیلات زیارتی به محرومان از دغدغه‌های جدی آستان قدس رضوی است.
تولیت آستان قدس رضوی، نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم متناسب با فضای معنوی آستان حضرت رضا(ع)، براساس سبك معماری ایرانی ـ اسلامی را مهم دانست و همچنین نكاتی درباره طرح خادمیاری رضوی مطرح كرد و البته درباره موقوفات نكاتی را مطرح كرد از جمله كه آنها امانت‌هایی در دست تولیت آستان هستند و عمل به نیات واقفان همواره در آستان قدس رضوی یك اصل بوده و آستان شرعا موظف است كه هیچ تغییری در نیت واقف ایجاد نكند. اما بخش قابل‌توجهی از صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین مروی به فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس اختصاص داشت.
 او در این‌باره تصریح كرد كه فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس به سمت رفع نیازها و گره‌گشایی از مشكلات مردم هدایت می‌شود و توضیح داد: تلاش ما بر این است تا شركت‌های آستان در جهت رفع مشكلات مردم و كشور قرار بگیرند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در همین زمینه به فعالیت‌های متعدد آستان قدس در جهت خدمت‌رسانی و تامین رفاه مردم اشاره كرد، از جمله این‌كه آستان قدس فعالیت‌هایی در زمینه كشاورزی دارد، سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه دارو انجام داده و یكی از مهم‌ترین برنامه‌های آستان قدس رفع محرومیت از كشور است. البته تولیت آستان قدس این نكته را نیز متذكر شد كه تاكید اداره‌كنندگان این آستان مطهر بر پیوست فرهنگی برای تمام فعالیت‌های اقتصادی است و بر خود لازم می‌دانند كه كارهای اقتصادی‌شان با فرهنگ دینی و ارزش‌های جامعه مطابقت داشته باشد.
یكی از مهم‌ترین نكاتی كه حجت‌الاسلام والمسلمین مروی به آن اشاره كرد، به موضوع بحث‌برانگیز مالیات این آستان بود. او در این‌باره توضیح داد: در تمام زمینه‌ها مثل موضوع پرداخت مالیات شفاف‌سازی می‌كنیم. تعدادی از بخش‌های آستان قدس بنا بر فتوای رهبری و مصوبه مجلس از مالیات معاف هستند، اما برخی از بخش‌ها مالیات پرداخت می‌كنند كه باید شفاف‌سازی شود.