افزایش سرعت صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی به روسیه

افزایش سرعت صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی به روسیه

امضای ده قرارداد و تفاهم‌نامه میان شركت‌های ایرانی و روسی و تسریع در صادرات محصولات دانش‌بنیان در جریان سفر معاون علمی و شركت‌های دانش‌بنیان به روسیه مطرح شد.
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در نشست تجاری و فناوری مسكو خواستار تسریع در اجرای موافقت‌نامه‌ها برای گسترش روابط تهران و مسكو در عرصه فناوری شد.
وی بیان كرد: حضور ۷۰ شركت دانش‌بنیان ایرانی در دو شهر و شركت آنها در دو نشست مجزا، بی‌سابقه است. خوشبختانه پلتفرم خوبی در بحث صادرات بین ایران و روسیه در حال شكل‌گیری است؛ به‌خصوص در حوزه شركت‌های دانش‌بنیان كه ادبیات خاصی را برای توسعه صادرات خود نیاز دارند و این برنامه می‌تواند این موضوع را تسریع كند.
همچنین آندره اوبیدینوف، رئیس شورای تجاری روسیه و ایران عنوان كرد: با امضای اسناد همكاری بین شركت‌های دانش‌بنیان ایران و روسیه از این پس شاهد رشد تصاعدی روابط بین دو كشور در حوزه فناوری می‌شویم.
انعقاد قراردادهای همكاری در حوزه‌های مختلف فناوری
رایزنی هیأت‌ها و نمایندگان شركت‌های دانش‌بنیان دو كشور هم در حاشیه این نشست‌های مشترك داغ بود. برای نمایندگان دانش‌بنیان ایران و روسیه در هتل آزیموت المپیك مسكو ده‌ها میزكار تدارك دیده شد و دور این میزها نمایندگان شركت‌ها بررسی راهكارهای گسترش همكاری‌ها در حوزه فناوری را بررسی كردند. نشستی كه به انعقاد قراردادهای همكاری منجر شد.
هیات بلندپایه علمی و فناوری كشورمان به ریاست سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و با همراهی ۷۰ شركت دانش‌بنیان ایرانی از ۱۹ تا ۲۲ تیرماه در روسیه حضور داشت. این سفر با حمایت مركز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شكوفایی، همزمان با نمایشگاه اینوپروم روسیه صورت گرفت و نمایندگان شركت‌های دانش‌بنیان دو كشور در شهرهای مسكو و یكاترینبورگ با شركت‌های متناظر خود دیدار كردند. در این نشست‌ها ده قرارداد و تفاهم‌نامه میان شركت‌های ایرانی و روسی امضا شد. این قراردادها در حوزه‌های خدمات مهندسی نفت و گاز، واقعیت مجازی، دارو، واكسن، شتابدهی، تولید ربات جراحی و تولید بازی‌های مشترك منعقد شد.
همچنین دیروز در آخرین روز از سفر، شركت‌های دانش‌بنیان ایرانی از بزرگ‌ترین پارك فناوری مسكو به نام اسكولكوو بازدید كردند.