جریمه ۵ میلیارد دلاری فیس‌بوك

جریمه ۵ میلیارد دلاری فیس‌بوك

كمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریكا تحت تاثیر افشای اطلاعات كاربران، فیس‌بوك را به پرداخت جریمه پنج میلیارد دلاری محكوم كرد.
فیس‌بوك كه در چند سال اخیر به‌شدت از سوی نهادهای سیاسی، دولتی و غیردولتی در جهان به‌خصوص ایالات متحده آمریكا تحت فشار قرار گرفته و بارها جریمه‌های سنگینی را به خاطر سهل‌انگاری و همكاری با مؤسسات تحقیقاتی و افشای اطلاعات خصوصی كاربران و نقض حریم خصوصی آنها متحمل شده است، براساس اخبار و گزارش‌های منتشرشده در بلومبرگ، از سوی كمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریكا تحت تأثیر رسوایی امنیتی و سرقت اطلاعات كاربرانش به علت همكاری با مؤسسه تحقیقاتی و مشاوره‌ای كمبریج آنالتیكا به پرداخت یك جریمه پنج میلیارد دلاری محكوم شده است.
البته به عقیده كارشناسان و تحلیلگران، این مبلغ جریمه به هیچ وجه مبلغ سنگین و هنگفتی برای فیس‌بوك به شمار نخواهد رفت، چراكه میزان درآمد این غول فناوری آمریكایی در سال ۲۰۱۸ میلادی معادل ۵۶ میلیارد دلار بوده است بنابراین پرداخت پنج‌میلیارد دلار چیز زیادی از اندوخته‌های آن كم نمی‌كند.
تقریبا اوایل سال جاری ۲۰۱۸ میلادی بود كه شبكه‌اجتماعی فیس‌بوك درگیر بزرگ‌ترین رسوایی در طول تاریخ خود شد، چراكه اخبار بسیاری مبنی بر همكاری فیس‌بوك با یك مؤسسه تحقیقاتی به نام كمبریج آنالتیكا و افشای اطلاعات خصوصی خیل عظیمی از كاربران فیس‌بوكی منتشر شد. گزارش‌های منتشره نشان می‌داد كه اطلاعات بیش از ۸۷ میلیون نفر از كاربران فیس‌بوك در این همكاری به سرقت رفته و افشا شده است.
بعد از رسانه‌ای شدن خبر رسوایی بزرگ فیس‌بوك، هزاران كاربر فیس‌بوك در گوشه و كنار جهان تصمیم گرفتند كه به فعالیت خود در این شبكه اجتماعی خاتمه داده و از آن برای همیشه خارج شوند. در همین راستا افراد مشهور نیز به نشانه اعتراض به نقض حریم خصوصی كاربران توسط فیس‌بوك اقدام به بستن حساب كاربری خود كردند.
پس از آن‌كه وب‌سایت‌ها و رسانه‌های خبری بسیاری گزارش كردند كه شبكه اجتماعی فیس‌بوك در انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی كاربرانش دست داشته است، مردم و منتقدان بسیاری فیس‌بوك را به خیانت در امانت و همكاری با نهادهای دولتی یا تحقیقاتی متهم كردند.
این شبكه اجتماعی به سرعت آماج حملات كاربران بسیاری در سراسر جهان قرار گرفت به‌گونه‌ای كه تعداد كثیری از شركت‌ها و افراد معروف اقدام به بستن و غیرفعال كردن صفحات مجازی خود در فیس‌بوك كرده و استفاده از این شبكه اجتماعی را ننگی برای دنیای مجازی توصیف كرده‌اند.
این غول فناوری بارها توسط نهادهای مختلف در كشورهای مختلف جریمه شده كه از مهم‌ترین آنها می‌توان به جریمه ۵۰۰ هزار پوندی از سوی كمیسیون محافظت از اطلاعات كاربران در بریتانیا اشاره كرد.
پس از انتشار خبر رسوایی فیس‌بوك و نقض حریم شخصی كاربرانش، افراد مشهور و شركت‌های كوچك و بزرگ بسیاری اقدام به حذف صفحه كاربری خود در این شبكه اجتماعی كرده‌اند تا به این ترتیب، اعتراض خود را نسبت به سهل‌انگاری فیس‌بوك نشان دهند.
با این‌كه فیس‌بوك در تمامی روزنامه‌ها و شبكه‌های اجتماعی از تمامی كاربرانش در این خصوص عذرخواهی و در بیانیه‌ای نیز احتمال هرگونه جاسوسی و افشای اطلاعات آنها را رد كرد، اما همچنان خشم عموم مردم در سراسر جهان نسبت به این شبكه اجتماعی محبوب و پرطرفدار فروكش نكرده است.