خوشا دردی که درمانش تو باشی

گزارش جام‌جم از مرکز بهداشتی -درمانی مجهز و پیشرفته حرم مطهر امام رضا (ع)

خوشا دردی که درمانش تو باشی

مشهد كه می‌روی و می‌شوی زائر امام رضا، همه شادی‌ها و غصه‌ها و دردهایت را كف دست می‌گیری و یك‌راست می‌روی صحن عتیق، كنار سقاخانه اسماعیل طلا و می‌ایستی روبه‌روی پنجره فولاد و دلت را گره می‌زنی به مشبك‌هایش و حلقه چشمانت پر می‌شود از ستاره‌هایی كه رودی می‌شود سمت ضریح مطهر. امام رضا رئوف است و مهربان؛ آنقدر كه دلت می‌خواهد همه دردهایت را خودش درمان كند؛ گره از كار بسته ات بگشاید، غبار و زنگار دلت را بروبد و جسم نحیف و تب دارت را هم خودش شفا بدهد؛ اصلا انگار می‌خواهی درد پا و سر و كمرت را هم خودش درمان كند؛ با نیم نگاهی و اشارتی و عنایتی... كرم امام مهربانی‌ها اما ساحل ندارد؛ هم خودش طبیب دردت می‌شود (مثل همین چند روز پیش که دخترکِ فلج با ید بیضایش شفا گرفت ) و هم خادمانش را به خدمتت می‌گمارد؛ جایی همان جلوی چشم و دیدِ خودش؛ جایی كه خانه شفاست و نامش دارالشفاء؛ جایی در بست شیرازی، سمت راست ورودی حرم مطهر. همان‌جا كه بهانه‌ای شده تا متخصصان، پزشكان و پرستارانی كه هم عاشق امام رئوفند و هم تشنه خدمت به آقا و زائران و مجاورانش، گرد هم بیایند تا در كنار دست اعجاز خورشید خراسان، دردی از آلام زائرانش كم كنند و مرهمی هم بر دل و روح خسته و بی قرار خود بگذارند.

اگر از خیابان شیرازی (خیابانی كه از میدان شهدا به چهارراه شهدا و سپس حرم مطهر می‌رسد)، قصد حرم كنی، به محوطه باز جلوی حرم كه برسی، آمبولانس‌هایی در سمت راست محوطه كه رویشان نوشته شده دارالشفاء امام، توجهت را جلب می‌كند؛ آمبولانس‌هایی كه مقابل یكی از بزرگ‌ترین و مجهزترین مراكز اورژانسی ـ درمانی مشهد مقدس توقف کرده‌اند، مركز بهداشتی ـ درمانی دارالشفاء امام رضا.
دارالشفا از قدیمی ترین موقوفات حرم مطهر است و قدمتی 520 ساله دارد. كارش را با موقوفاتی به عنوان مریضخانه و شفاخانه در داخل حرم مطهر شروع كرد و طی سالیان مختلف، موقوفات دیگری چون زمین‌ها و باغات به آن اضافه و اهدا شد تا هم سرمایه‌ای بشود برای تامین هزینه هایش و هم توسعه پیدا كند، آنچنان كه امروز شاهدش هستیم.
دارالشفای حرم مطهر رضوی امروزه نزدیك به 220 نیرو دارد كه به گفته دكتر ناصر سرگلزایی مدیرعامل دارالشفا شامل متخصصان و پزشكان و پرستاران مجربی می‌شود كه عمدتا به صورت استخدام یا ساعتی و قراردادی و افتخاری (خادمان سلامت و پزشكان افتخاری) در مركز، مشغول فعالیت و خدمت به زائران و مجاوران هستند؛ خدماتی شامل تمام تخصص‌ها و كارهای پانسمان و تزریقات و پاراكلینیك (بینایی‌سنجی، دندانپزشكی، رادیولوژی، سونوگرافی، رادیوگرافی، آزمایشگاه، دیالیز، شیمی درمانی، داخلی و متخصص زنان و زایمان) و درمجموع تمام خدمات سطح یك و دوی پزشكی به‌جز بستری
و جراحی.
 مركزی برای محرومان
در اساسنامه دارالشفا ذكر شده به محرومان، مستضعفان، زائران و مجاورانی كه هزینه درمان ندارند، خدمت‌رسانی شود. برای همین هم حق ویزیت مركز اندك است و برای آنها كه توان پرداخت همین مقدار را هم ندارند، رایگان. اینها را دكتر سرگلزایی به ما می‌گوید و ادامه می‌دهد حق ویزیت كم و سطح بالای كیفی و كمی خدمات باعث شده خیل بیماران به این مركز مراجعه كنند، طوری كه سال گذشته پذیرای یك میلیون و صد هزار مراجعه‌کننده و بیمار بوده است.
 درالشفا و اقمارش
به‌جز مركز اصلی دارالشفا كه خدمات درمانی كامل‌تری به بیماران ارائه می‌کند، ده پایگاه اورژانس هم در داخل حرم و صحن‌های مختلفش به‌طور رایگان كارهای اورژانسی و فوریتی زائران را انجام می‌دهند، (پایگاه اورژانس مركزی در صحن هدایت با شش تخت بستری و 9 پایگاه هم در صحن‌های دیگر حرم). از این گذشته، اگر بیماری به خدماتی بیش از آنچه در مركز ارائه می‌شود، نیاز داشت، از طرف مركز به بیمارستان‌های مجهز سطح شهر منتقل شده و به‌طور رایگان تحت درمان قرار می‌گیرد. دكتر سرگلزایی با اشاره به آمار جالبی كه نشان می‌دهد 60درصد مراجعان مركز، زائران خارجی عمدتا از كشورهای عراق، افغانستان، پاكستان و هندوستان هستند، می‌گوید: دلیل این همه مراجعه، سطح بالای خدمات و هزینه‌های پایین درمان است كه برای خارجی‌ها بسیار اندك و به صرفه است؛ آن‌قدر كه برخی‌ها ترجیح می‌دهند بیایند در مركز ایمپلنت بگذارند و بروند كشورشان و چند ماه بعد برگردند برای روكش گذاری.
 یك رئیس خدمتگزار
دكتر سرگلزایی، دانشیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد است و جراح لثه و ایمپلنت. از دو سال و نیم پیش به ریاست دارالشفا درآمده، اما می‌گوید ده سال است افتخار خادمی حرم را دارد، در قسمت خادمی و در روضه منوره. او حالا هم هر هشت روز یك‌بار، لباس خادمی به تن می‌كند و گرد ضریح مطهر و زائرانش می‌گردد و هم هر روز هفته از 11 صبح تا 2بعد‌از‌ظهر دارالشفا را می‌چرخاند. به اینها اضافه كنید تدریس هر روزه در دانشگاه و طبابت در مطب و كلینیك را. با این همه مشغله اما آنچه می‌توان در گفتار و رفتار او دید چیزی نیست جز رضایت و طیب خاطر و ارادتی كه پایانی ندارد.