«سیـا» در تـور ایـران

گزارش جام‌جم از عملیات جدید وزارت اطلاعات که طی آن 17 عامل سازمان جاسوسی آمریکا بازداشت شدند

«سیـا» در تـور ایـران

مدیركل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات از شناسایی و دستگیری ۱۷ جاسوس تربیت یافته سازمان اطلاعاتی آمریكا(سیا) در داخل كشور خبر داد و گفت: احكام این جاسوسان صادر شده و برخی به عنوان مفسدفی‌الارض اعدام می‌شوند. به گزارش فارس، مدیركل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در نشست خبری گفت: در تاریخ ۲۸ خرداد امسال خبری منتشر شد مبنی بر آن‌كه وزارت اطلاعات موفق به كشف و شناسایی یك شبكه جاسوسی شده است. جاسوس‌های شناسایی شده شامل شاغلین مراكز حساس و حیاتی و همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراكز هستند كه به‌عنوان پیمانكار یا مشاور در حال فعالیت بودند. این مقام امنیتی با بیان این‌كه این مراكز حساس و حیاتی شامل حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای، نظامی و سایبری كشور است، عنوان كرد: تعداد كل جاسوس‌های شناسایی شده ۱۷ نفر است كه به صورت سلولی در ایران فعالیت می‌كرده و هیچ‌كدام از این افراد با دیگری ارتباطی نداشتند و هر كدام با یك افسر سیا در ارتباط بودند.

چگونگی جذب جاسوس توسط سیا
مدیركل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات به بیان توضیحاتی درباره چگونگی برقراری ارتباط میان سازمان اطلاعاتی آمریكا و جاسوسان ایرانی پرداخت و گفت: برخی از این افراد به‌واسطه سوءاستفاده سیا از تقاضای روادید آمریكا در دام گرفتار شدند و در ازای اعطای روادید به آنها پیشنهاد جاسوسی شده است. برخی دیگر نیز به‌واسطه حفظ یا تمدید انواع روادید آمریكا از طرف سیا فریب خورده اند.
مدیركل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ادامه داد: سازمان اطلاعاتی آمریكا با تاسیس شركت‌های جعلی و به بهانه استخدام متخصصان ایرانی در این شركت‌ها یا تامین تجهیزات از خارج كشور مبادرت به مراجعه اطلاعاتی به اتباع ایرانی كرده است.
وی مراجعات مستقیم افسران سیا تحت عنوان دیپلماتیك به شهروندان ایرانی در حاشیه كنفرانس‌های علمی در كشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی را از دیگر روش‌های برقراری ارتباط میان افسران اطلاعاتی با اتباع ایرانی برشمرد و گفت: در برخی موارد نیز مشاهده شده است كه افسران سیا با معرفی خود به‌عنوان یك مامور اطلاعاتی آمریكایی و با ارسال ایمیل یا پیام از طریق شبكه‌های اجتماعی، از اعضای شبكه تشكیل شده دعوت به همكاری اطلاعاتی كرده‌اند.



سرنوشت جاسوس‌ها
مدیركل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در ادامه به سرنوشت جاسوس‌های دستگیر شده توسط دستگاه اطلاعاتی كشور اشاره كرد و گفت: افرادی را كه آگاهانه و عامدانه به كشور خود خیانت كردند و حاضر به جبران مافات نشدند را به دستگاه قضایی تحویل دادیم و چند روز پیش نیز سخنگوی قوه قضاییه از صدور احكامی برای این جاسوسان خبر داد كه برخی از آنها به‌عنوان مفسدفی‌الارض معرفی و برخی دیگر نیز به حبس‌های درازمدت محكوم شدند. همچنین كسانی كه با صداقت كامل با دستگاه اطلاعاتی كشور تعامل كردند و ندامتشان نیز ثابت شد، علیه آمریكایی‌ها مورد مدیریت اطلاعاتی قرار گرفتند.


طرح شكست‌خورده
مدیركل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌كه آیا فعالیت‌های این شبكه جاسوسی به نتیجه‌ای رسیده و خرابكاری از سوی آنها در مراكز مهم كشور انجام شده است، با بیان این‌كه زمان شروع همكاری این جاسوس‌ها با سیا متفاوت بوده است، تصریح كرد: به دلیل اقدام عاجل سربازان گمنام امام زمان، این شبكه جاسوسی موفق به انجام خرابكاری یا اختلال در فعالیت‌های
كشور نشد.



وعده‌های دروغین سیا
افسران اطلاعاتی سرویس جاسوسی آمریكا برای موفقیت در پروسه جلب و استمرار همكاری شبكه جاسوسی خود در ایران متوسل به وعده‌های فریبنده‌ای از جمله اعطای روادید و مجوز اقامت دائم در ایالات متحده و همچنین پول
شده اند. مهم‌ترین وعده‌ای كه به شبكه جاسوسان ایرانی داده شد، وعده تامین امنیت آنها در ایران و خارج از كشور بود.
مدیركل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات تاكید كرد: تحقیقا در مورد همه 17 جاسوس دستگیر شده، هیچ كدام از وعده‌های سیا محقق نشده است و همه این جاسوسان به‌واسطه خیانتی كه به كشور كرده‌اند، گرفتار شده اند. وی با اشاره به بازداشت و اقرار اعضای این شبكه جاسوسی گفت: متهمان حین گذراندن دوران محكومیت‌شان در زندان با اشاره به وعده‌های وسوسه‌انگیز افسران سیا به‌ویژه مهاجرت به آمریكا، شغل مناسب، دریافت پول و وعده مساعدت‌های درمانی از بدعهدی طرف آمریكایی یاد می‌كنند.



خط خروج اضطراری كه به كار نیامد
مدیركل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات با اشاره به پیش‌بینی خط خروج اضطراری برای جاسوسان از سوی سازمان اطلاعاتی آمریكا خاطرنشان كرد: با وجود وعده تامین امنیت جاسوسان، سیا با پیش‌بینی احتمال شناسایی شبكه جاسوسی خود همچون سال ۹۲، اقدام به طراحی خط خروج اضطراری از كشور برای مواقع بحرانی و خطر كرده بود.
وی اضافه كرد: بر این اساس جاسوس‌ها آموزش دیده بودند كه با احساس خطر، طی هماهنگی با سیا و رساندن خود به نقطه‌ای از پیش تعیین شده در شهرهای مرزی، منتظر حضور رابط اطلاعاتی سیا در صحنه شوند و با هدایت وی از كشور خارج شوند كه البته در این زمینه جاسوس‌هایی كه قصد فرار اضطراری از كشور را داشتند، با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان به جای ملاقات با رابط سیا در مرز، با رابط ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ملاقات كردند و نهایتا دستگیر شدند.
وی اضافه كرد: آموزش ویژه ضدبازجویی به جاسوس‌ها از دیگر تدابیر اتخاذ شده برای مواقع دستگیری بود كه با مشاهده اشراف اطلاعاتی وزارت، توسط جاسوسان كارساز نشد و تمامی اعضای این شبكه جاسوسی به ارتباط خود با سیا
اعتراف كردند.



ناقل چیست؟
وی جمع‌آوری اطلاعات دارای طبقه‌بندی از مراكز مهم و انجام عملیات‌ فنی - اطلاعاتی را از ماموریت‌های محول شده به این شبكه جاسوسی عنوان كرد.
مدیركل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات خاطرنشان كرد: تمام افراد این شبكه جاسوسی دوره‌های پیچیده برقراری ارتباطات امن از داخل كشور با خارج را به‌وسیله ابزارهای مخصوص جاسوسی از سوی افسران سیا فرا گرفته بودند، همچنین تجهیزات فنی پیچیده‌ای برای جاسوسی در اختیار این افراد قرار گرفته بود. سیا جهت انتقال ابزار ارتباط امن و تجهیزات فوق پیشرفته جاسوسی برای شبكه خود در ایران از ناقل اطلاعاتی استفاده كرده است؛ ناقل‌ها عمدتا به شكل سنگ تهیه شده‌اند كه وسایل مورد نیاز جاسوسان در آنها جاسازی می‌شود و جاسوس‌ها با روش‌هایی پیچیده ماموریت برداشتن آنها از نقاط مختلف شهری از جمله مناطق پاركی و نواحی كوهستانی را عهده‌دار می‌شدند.
وی افزود: سازمان اطلاعاتی آمریكا، اقدام به ارسال مدارك هویتی جعلی برای جاسوس‌های خود در ایران برای عملیات خاص از طریق ناقل‌ها كرده‌اند. بررسی‌های سرویس ضد جاسوسی وزارت اطلاعات حاكی از آن است كه مدارك جعلی به صورت ناشیانه‌ای توسط سیا، انجام شده كه این اقدام جعل دولتی محسوب می‌شود. در پی كشف موضوع توسط ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، دستور امحای همه مدارك موجود ازسوی افسران سیا  برای جاسوس‌ها صادر شده است.
این مقام امنیتی تصریح كرد: ناقل‌ها در قالب سنگ و پول بوده‌اند كه در مكان‌های خاص تعبیه شده بودند و جاسوس‌ها به آنجا رفته و با شكستن سنگ مورد نظر، وسایل جاسوسی را از داخل آنها خارج می‌كردند.