اردوی ۱۸۰ میلیون تومانی

خانواده‌هایی را می توان مثال زد که با هزینه‌ای نزدیک به 180 میلیون تومان فرزندانشان را به اردو‌های خارجی می‌فرستند

اردوی ۱۸۰ میلیون تومانی

در روزهایی كه شرایط اقتصادی كشور به خانواده‌های بسیاری اجازه نمی‌دهد كه هزینه‌های لازم برای تحصیل فرزندشان حتی در مدارس دولتی را تامین كنند، خانواده‌هایی هستند كه فقط برای پر كردن اوقات فراغت فرزند خود ده‌ها میلیون تومان خرج می‌كنند و او را به اردوگاه‌های تابستانی خارج از كشور می‌فرستند. اردوگاه‌هایی كه در كانادا، آمریكا، انگلیس، سوئیس، سوئد، مالزی و بسیاری از دیگر كشورهای جهان برای دختران و پسران كودك و نوجوان برگزار می‌شود. برنامه ثابت اردوگاه‌های تابستانی معمولا آموزش زبان انگلیسی است، اما بیشتر زمان این اردوگاه‌ها را برنامه‌های تفریحی مثل كوهنوردی، صخره‌نوردی، قایقرانی، شنا، تنیس و بازدید از جاذبه‌های گردشگری پر می‌كند.

اردوگاه‌های تابستانی همان‌قدر كه ظاهر جذابی دارند، شهریه‌شان نیز بالاست؛ از حدود 20 میلیون تومان برای اردوگاه یكماهه در مالزی گرفته تا حدود 180 میلیون تومان برای اردوگاه هشت هفته‌ای در سوئیس. البته این مبالغ به جز هزینه روادید و بلیت هواپیماست كه به صورت جداگانه از سوی شركت‌های اعزام‌كننده به این اردوگاه‌ها تهیه می‌شود. این شركت‌ها در قالب آژانس‌های گردشگری یا موسسات اعزام دانشجو به خارج از كشور خود را به عنوان نمایندگان كالج‌های معتبر برگزاركننده اردوگاه‌های تابستانی معرفی می‌كنند.  در این میان به نظر می‌رسد اردوگاه‌هایی كه در انگلستان برگزار می‌شود، جزو پرطرفدارترین اردوگاه‌ها برای خانواده‌های ایرانی است. ما نیز در نقش والدینی كه علاقه‌مند به اعزام دختر 15 ساله خود به اردوگاه‌های تابستانی انگلیس هستند با آگهی مربوط به یكی از این اردوگاه‌ها تماس می‌گیریم.
خانمی كه تماس تلفنی را جواب می‌دهد، با آب و تاب تعریف می‌كند كه اردوگاه تابستانی آنها از سوی كالجی مشهور در یكی از شهرهای اشرافی‌نشین و خوش‌آب‌وهوای انگلستان برگزار می‌شود. كمالی همچنین می‌گوید در این اردوگاه در كنار آموزش زبان، روزانه حداقل سه برنامه ورزشی یا تفریحی هم برای كودكان و نوجوانان در نظر گرفته شده است و علاوه بر این، شب‌ها نیز بچه‌ها می‌توانند در برنامه‌های فرهنگی و هنری كه در سالن آمفی‌تئاتر كالج برگزار می‌شود،
شركت كنند.
آن‌طور كه او می‌گوید، محدوده سنی لازم برای شركت در این اردوگاه 9 تا 17 سال است. همچنین یكی از مهم‌ترین شرایط ثبت‌نام در این اردوگاه‌ها نیز ارائه مدارك شغلی و سند ملكی است. شهریه اردوگاه نیز برای دو هفته 3500 پوند است و البته خانواده‌ها می‌توانند با پرداخت 1100 پوند به ازای هر یك هفته بیشتر، مدت زمان حضور فرزندانشان در اردوگاه را تا پنج هفته هم تمدید كنند.
 اشرافی‌بازی در سرزمین پولدارها
سوئیس نیز یكی از دیگر كشورهایی است كه اردوگاه‌های تابستانی زیادی در آن برگزار می‌شود. این بار نیز در قالب پدر و مادری كه قصد دارند پسر 14 ساله‌شان را به یك اردوگاه تابستانی اروپایی بفرستند، با آگهی مربوط به یكی از این اردوگاه‌ها تماس می‌گیریم.
مرد جوانی كه تلفن پاسخ می‌دهد، سعی می‌كند با لحنی جذاب از امكانات موجود در اردوگاهشان تعریف كند و می‌گوید: این اردوگاه از سوی یك مؤسسه زبان‌آموزی در منطقه لزین سوئیس برگزار می‌شود. جایی كه به گفته مردجوان، منطقه‌ای كوهستانی و جنگلی است كه جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبایی دارد، اما با این حال مسؤولان اردوگاه آخر هفته‌ها بچه‌ها را به بازدید از دیگر شهرهای سوئیس از جمله برن و لوزان نیز می‌برند.
در اردوگاه تابستانی سوئیسی هم مانند اردوگاه انگلیسی، در طول هفته صبح تا ظهر به آموزش زبان اختصاص می‌یابد. با این تفاوت كه در این اردوگاه نه تنها زبان انگلیسی، بلكه زبان‌های آلمانی و فرانسوی هم آموخته می‌شود و بچه‌ها می‌توانند هر كدام را كه خواستند، انتخاب كنند. برای بعدازظهر بچه‌ها هم برنامه‌های تفریحی مختلفی مثل تئاتر، نقاشی، مجسمه‌سازی، آشپزی، بولینگ، بیلیارد و دوچرخه‌سواری در نظر گرفته شده است.
طبیعتا این برنامه‌ها هزینه بالایی نیز روی دست خانواده‌های كودكان و نوجوانان شركت‌كننده می‌گذارد. هزینه‌ای كه بر حسب مدت زمان حضور بچه‌ها در اردوگاه متفاوت است، از 3950 یورو برای دو هفته گرفته تا
12هزار و 400 یورو برای هشت هفته.
اما شرایط فرهنگی و اجتماعی رایج در چنین اردوگاه‌هایی قاعدتا با ارزش‌های خانواده‌های ایرانی حتی اگر پایبندی چندانی به عقاید مذهبی نداشته باشند، فاصله بسیار زیادی دارد. با توجه به این موضوع به عنوان خانواده‌ای كه قرار است نوجوان خود را به چنین اردوگاهی بفرستد، نگرانی خود را با  مسؤول یکی از اردوها در میان می‌گذاریم. او نیز در پاسخ به این ابراز نگرانی ما می‌گوید: از این نظر خیالتان راحت باشد، چراكه اولا یك‌سری ضوابط فرهنگی و اخلاقی از سوی مسؤولان برگزاركننده اردوگاه رعایت می‌شود و ثانیا خود ما نیز دو مربی به اردوگاه اعزام می‌كنیم تا در همه برنامه‌ها در كنار بچه‌ها حضور داشته باشند و از همه نظر حواسشان به آنها باشد.
 برای ارزش‌های كانادایی
«سبك زندگی كانادایی و ارزش‌های این كشور در كانون توجهات فعالیت‌های اردوهای تابستانی است، این اردوها محیطی را برای فرزندان شما فراهم می‌كند تا احساس استقلال و رشدیافتگی در آنان تقویت شود. اردوهای ما مملو از فعالیت‌های سرگرم‌كننده، خلاق و آموزشی است؛ از جمله كوهنوردی، قایقرانی، آموزش كامپیوتر و رقص.»
این بخشی از متن آگهی تبلیغاتی یك اردوگاه تابستانی در كاناداست. در واقع، جملاتی از این دست اصولا كلیدواژه تبلیغات بیشتر اردوگاه‌های تابستانی است. جملاتی كه نشان می‌دهد یكی از اهداف اصلی برگزاری این اردوگاه‌ها ترویج سبك زندگی و نمادهای فرهنگی كشورهای برگزاركننده در میان كودكان و نوجوانان شركت‌كننده است.  برای مطمئن شدن از این موضوع با شماره درج‌شده در این آگهی تماس می‌گیریم و بعد از پرسش و پاسخ‌های معمول درباره هزینه، شرایط و نوع كلاس‌ها می‌پرسیم كه معمولا بیشتر شركت‌كنندگان این اردوگاه از چه كشورهایی هستند؟ در این میان پاسخ جالبی را می‌شنویم: «علاوه بر ایران، هر سال بچه‌های زیادی از كشورهای عربستان، كویت، امارات، هند و دیگر كشورهای آسیایی به این اردوگاه اعزام می‌شوند. البته از كشورهای اروپایی هم كودكان و نوجوانانی می‌آیند، اما چون این بچه‌ها در كشورهای خود نیز چنین فضاهایی را زیاد تجربه می‌كنند، خانواده‌هایشان بیشتر ترجیح می‌دهند آنها در وطن خود به اردوگاه‌های تابستانی بروند.»
این مهم‌ترین نكته‌ای است كه مسؤولان فرهنگی و آموزشی ما باید به آن توجه كنند، چراكه در كشور ما تا حدود زیادی از برگزاری برنامه‌های شاد و جذابی كه بتواند اوقات فراغت كودكان و نوجوانان را به خصوص در فصل تابستان پر كند، غفلت شده است. اساسا در شهرهای مختلف ایران فضاهایی كه در آن بتوان برای چند هفته اردوگاه تابستانی ویژه كودكان و نوجوانان برگزار كرد، یا وجود ندارد یا سال‌هاست از آن به‌درستی استفاده نمی‌شود. برخی مؤسسات دولتی یا خصوصی نیز كه برای پر كردن اوقات فراغت تابستان بچه‌ها برنامه‌ریزی می‌كنند، بیشتر برنامه‌هایشان به كلاس‌های تكراری و نه‌چندان جذاب محدود است.
البته نباید فراموش كرد همین كلاس‌های تابستانی نیز مخصوص فرزندان خانواده‌هایی است كه دستشان به دهانشان می‌رسد. اردوگاه‌های تابستانی خارجی نیز ویژه آن دسته از بچه‌هایی است كه خانواده‌های آنها یا پولشان از پارو بالا می‌رود یا سعی می‌كنند هر طور شده، خود را بسیار مرفه نشان دهند. وگرنه، صحبت از اوقات فراغت تابستان كودكانی كه خود آموزش و پرورش نیز هنوز در تامین سقف بالای سر كلاس‌های آنها مانده است، جز یك شوخی تلخ به نظر نمی‌رسد.