شلیک   غیرمستقیم

در آخرین جلسه دادگاه نجفی ، وكیل او وکار شناسان فنی بر شبه عمد بودن قتل میترا تاکید کردند

شلیک غیرمستقیم

سومین و آخرین جلسه رسیدگی به پرونده میترا استاد در حالی برگزار شد كه متهم و وكیلش بر وقوع قتل شبه عمد تاكید داشتند و كارشناسان نظرات خود را درباره نحوه ورود گلوله به بدن مقتول اعلام كردند. آن‌طور كه كارشناسان تاكید كردند، جای گلوله روی سینه میترا استاد به‌صورت بیضی است كه این موضوع حكایت از اصابت گلوله به‌صورت غیرمستقیم دارد. وكیل نجفی در این جلسه مدعی شد، گلوله ابتدا به دیوار اصابت كرده و پس از كمانه كردن، به سینه مقتول خورده است. دو موضوع قتل عمد و شبه‌عمد در حالی در دادگاه مطرح شده كه سه قاضی دادگاه در مدت یك هفته با توجه به درخواست اولیای‌دم، دفاعیات متهم و وكلایش و همچنین ادله موجود در پرونده باید درباره آن تصمیم‌گیری و حكم خود را صادر ‌كنند.

9:40- شروع دادگاه
در ابتدای جلسه دادگاه، قاضی محمدی‌كشكولی، رئیس شعبه 9 دادگاه كیفری یك استان تهران با اشاره به دفاعیات وكیل در جلسه قبل گفت: در ابتدا به ارزیابی ایراداتی كه از سوی وكلای نجفی اعلام شده است می‌پردازیم. البته ایرادات موثر در تصمیم دادگاه مرتفع شده و ابهاماتی وجود دارد كه امروز ان‌شاءا... روشن خواهد شد.
وی با اشاره به مصاحبه برخی از وكلای طرفین یا افراد حاضر در پرونده با رسانه‌ها، اظهار كرد: پس از پایان جلسه قبل اظهاراتی از سوی وكلا و سایرین مطرح شد كه این اظهارات از حیث هیات قضایی فاقد ارزش قضایی است و بار حقوقی دارد؛ لذا اظهارنظرها از سوی وكلای طرفین به افرادی كه در دادرسی مداخله دارند، در چارچوب موازین حقوقی باشد.
9:46 - ایراد به کیفرخواست
حمیدرضا گودرزی، وكیل مدافع نجفی در جایگاه قرار گرفت و در ادامه دفاعیاتش گفت: محصول تمامی تحقیقات مقدماتی، در كیفرخواست است، اما در مقابل كیفرخواست چند مورد را به استحضار می‌رسانم كه نشان می‌دهد كیفرخواست صادره واجد ایرادات ماهیتی است. در كیفرخواست صادره ادله اثبات جرم بزه قتل عمدی به درستی روشن و احصا نشده و وقوع بزه را از جانب موكل محرز دانسته است، این در حالی است كه موكلم هیچ‌گاه در اظهارات خود قتل عمدی را نپذیرفته و اصرار به قتل شبه‌عمدی دارد و باید توجه داشت كه اقرار باید روشن و منجز باشد.
وی ادامه داد: دادسرا در تحلیل واقعه‌ای كه رخ داده می‌توانسته موضوع را از سه حیث و جنبه بررسی كند كه مورد اول شلیك مستقیم به قفسه سینه، مورد دوم شلیك به دست و در پی آن ورود به قفسه سینه و مورد سوم اصابت گلوله به اجسام سخت و در پی آن كمانه كردن و ورود به قفسه سینه مرحومه است. در كیفرخواست به این موضوع توجهی نشده است.
وی افزود: از طرفی استناد به فیلم موجود از اشكالات كیفرخواست است چراكه در این فیلم استناد شده كه موكل پیش از ورود به حمام اسلحه را مسلح كرده؛ اما موكل چنین چیزی را نمی‌پذیرد. در هیچ كجای پرونده موكل نگفته كه اقدام به شلیك به خانم میترا استاد كرده باشد. همچنین در بند یك صفحه ۱۵ كیفرخواست استناد شده كه موكل به قتل اعتراف و انگیزه اختلافات خانوادگی بوده است، اما موكلم هیچ‌گاه اقرار به قتل عمدی نكرده و سخنان وی از روز نخست تاكنون یك كلمه تغییر پیدا نكرده است.
گودرزی ادامه داد: این پرونده قتل شبه عمدی است كه از جمله دلایل آن می‌توان به اظهارات موكل استناد كرد. یكی از ایراداتی كه دادسرا ورود نكرده، این است كه شلیك گلوله مستقیم بوده یا غیر مستقیم. اظهارات كارشناس اسلحه‌شناسی كه گفته بود محل اصابت سه گلوله بوده نشان می‌دهد موكل تعادل نداشته، موضوع دیگری كه سرهنگ عزتی‌راد - كارشناس اسلحه - پذیرفته این است كه ورود گلوله به قفسه سینه غیرمستقیم است و در این پرونده هم پزشكی قانونی و فیزیك جنایی اذعان كرده‌اند ورودی گلوله به قفسه سینه بیضوی‌شكل است. در این پرونده به این مهمی نباید نظر یك كارشناس از اول تا انتها مورد اظهار نظر باشد. در حالی كه در یك پرونده جعل تا ۱۲ كارشناس ارجاع می‌شود. موكل من تعادل نداشته و با قصد قتل وارد حمام نشده است.
وكیل نجفی با اشاره به نحوه ورود گلوله به سینه مقتول گفت:  با ادله علمی می‌گویم كه این گلوله به سقف یا كاشی دیوار اصابت كرده، سپس كمانه كرده و از بالا به طور كج به قفسه سینه خورده و بعد از طی طریق در پهلو نشسته كه پزشكی قانونی آن را خارج كرده است.
گودرزی درباره اتهام حمل و نگهداری سلاح بدون مجوز هم گفت: موكلم عصر روز قتل، شخصا به آگاهی مراجعه و سلاح سازمانی را تحویل می‌دهد. در تحقیقات نیز گفته شده در ایامی كه سمت‌های كشوری داشته این سلاح به وی تحویل شده و مجوز آن تا سال ۹۴ بوده، اما جواب استعلام تا ۹۶ بوده است. از طرفی باید توجه داشت كه موكل دارای صلاحیت بوده و بر اساس صلاحیت به وی اسلحه داده شده و تا سال ۹۶ نیز مجوز داشته است و استدعا دارم عدم احراز ركن معنوی جرم مورد لحاظ دادگاه قرار گیرد.



10:40 -  اسلحه مسلح بود
رئیس دادگاه، محمدعلی نجفی را به جایگاه احضار كرد تا از او درباره ابهامات مطرح شده وكیل سؤال شود.  قاضی خطاب به او گفت: غیر شما، مقتول و پسر وی، فرد دیگری در خانه بود؟
نجفی: اگر منظورتان در شب قبل بوده تا زمان وقوع حادثه پاسخ منفی است. شب قبل اخوی مرحومه برای شام به منزل ما آمدند و تا ساعت ۱۰:۳۰ تشریف داشتند. از آن به بعد فقط من، مرحومه و پسرشان در منزل بودیم.
 قاضی كشكولی: در اظهارات خود اعلام كردید كه ساعت 8 و 30 دقیقه صبح بیدار و مهیار را حدود ساعت ۹ راهی مدرسه كردید و در پرینت تماس‌ها در ساعت 9 و 23 دقیقه تماس تلفنی با راننده خود داشتید و حدود واقعه قتل بین 9 و 5 دقیقه تا ساعت 9 و 23 دقیقه بوده است. در این خصوص توضیح دهید.
نجفی: آنچه كه اتفاق افتاده حدود ساعت ۹:۳۰ بوده و بعد از این اتفاق دچار شوك شده بودم، سپس به آقای آقازاده زنگ زدم تا به منزل ما بیاید.
 قاضی كشكولی: درباره نحوه استفاده از سلاح چند روایت از شما وجود دارد. یكی این‌كه از زمانی كه آن را از كمد برداشتید تا ورود شما به حمام، روایت دیگر این‌كه گفتید اسلحه مسلح نبود بعد وارد حمام شدم مسلح كردم، روایت دیگر نیز گفتید كه یادم نمی‌آید، روایت دیگر این‌كه گفتید بله از قبل مسلح بود. درخصوص این اختلاف اظهارات توضیح بدهید؟
نجفی: الان كه فكر می‌كنم اسلحه مسلح بود.
 قاضی كشكولی: وكیل شما می‌گوید
۹ گلوله شلیك شده، شما روشن بگویید چند گلوله شلیك كردید؟
نجفی: اول فكر كردم چهار گلوله بود كه بعد فهمیدم پنج گلوله شلیك شده است. فقط وقتی متوجه شدم گلوله آخر كه به مرحومه اصابت كرد، او مرا رها كرده و كمی عقب رفت و در وان افتاد.
 قاضی كشكولی: چه زمانی متوجه خون شدید؟
نجفی: وقتی دستم را رها كرد و به وان افتاد و دیدم او خونی شده.
 قاضی كشكولی: بعد از این‌كه همسرتان به وان سقوط كرد اسلحه را كجا گذاشتید؟
نجفی: جلوی آیینه روی كمد.
 رئیس دادگاه: دكمه‌های پیدا شده در محل قتل متعلق به شما بود؟
نجفی: از زمانی كه به خانه جدید رفته بودیم مشاجره فیزیكی نداشتیم، اما یك دكمه از آستین پیراهنی كه پوشیدم افتاد. دكمه‌های دیگر را نمی‌دانم.



11:00 - فیلم بازسازی صحنه قتل
در این هنگام رئیس دادگاه دستور پخش فیلم بازسازی صحنه قتل را صادر كرد. براساس فیلم بازسازی صحنه قتل، محمدعلی نجفی ابتدا وارد اتاق‌خواب شده و با برداشتن اسلحه از داخل كمد و بالشی از روی تخت وارد حمام شد. در مقابل در حمام با میترا استاد رو‌به‌رو شده و مقتول با مشاهده اسلحه ابتدا دست روی شانه نجفی گذاشته و طبق گفته متهم سپس دست او را می‌گیرد و بعد از شلیك پنج گلوله داخل وان می‌افتد. نجفی بعد از قتل اسلحه را مقابل آئینه رها می‌كند.
11:05  -   اصابت گلوله غیرمستقیم بود
رئیس دادگاه، كارشناس بررسی صحنه جرم، اسلحه و پزشكی‌قانونی را به جایگاه احضار كرد تا درباره مشاهدات خود از صحنه جرم، جسد مقتول و بررسی اسلحه بگویند.
سرگرد اسماعیلی، كارشناس بررسی صحنه جرم ابتدا گفت:وقتی وارد صحنه جرم شدیم، حالت اولیه جسد به هم خورده بود. یك ورود و خروج گلوله در كف و پشت دست بود و یك ورود در سینه و خروجی مشاهده نشد و گلوله توسط پزشكی‌قانونی از پشت كمر، پهلوی راست شكافته و خارج شده است.
در ادامه سرگرد عزتی‌راد، كارشناس اسلحه و فیزیك جنایی هم درباره آثار شلیك‌ها در حمام و روی بدن مقتول گفت: درباره درگیری مرحومه و متهم بر ما محرز است كشمكش وجود داشته و تیراندازی متهم بی‌هدف بوده و دقیق نبوده است. از پنج گلوله شلیك شده، یكی به كمد، یكی به گوشه وان، یكی به دیوار و دیگری به دیواری كه دوش حمام به آن نصب شده و گلوله آخر به دست و بدن مرحومه اصابت كرده است.
وی ادامه داد: آثار روی سینه مستقیم نبوده و غیرمستقیم است. درباره دفرمه شدن گلوله‌ای كه به بدن مقتول اصابت كرده نظر شخصی من این است كه گلوله از دست خارج و وارد بدن مقتوله شده، اما می‌تواند به دیوار نیز اصابت كرده باشد و باید هیاتی از كارشناسان سلاح و پزشكی‌قانونی در این خصوص مشورت كنند تا به یك نتیجه كلی برسند.
دكتر میررئیسی، پزشك پزشكی‌قانونی آخرین كارشناسی بود كه در جایگاه قرار گرفت و در تشریح معاینه جسد گفت: ۷ خرداد ساعت 13 و 45 دقیقه گوشی بررسی صحنه پزشكی قانونی زنگ خورد و ما ساعت 14 و 30 دقیقه به صحنه جرم رسیدیم البته صحنه به هم ریخته بود و دستكاری شده بود و بالش نیز روی تخت بود و در كف حمام نیز قطرات خون مشاهده می‌شد. در ادامه جسد به داخل اتاق خواب برای انجام معاینه منتقل شد. التهاب و كبودی شدیدی در پهلوی راست مقتوله قابل مشاهده بود كه با لمس دست معلوم شد گلوله زیر پوست است و همان‌جا یك برش كوچك زدیم و گلوله را خارج كردیم.
وی در ادامه اظهار كرد: صبح روز بعد ساعت ۸ جسد را در تالار تشریح معاینه كردم كه مشاهده كردیم جراحت روی سینه به ابعاد 5/1 سانتی‌متر در 2 سانتی‌متر بود و در شرح جسد به چند نكته اشاره كردم. گلوله بعد از ورود به كف دست به خردشدگی استخوان‌های كف دست منجر شد و پس از خروج سوراخ ورودی روی قفسه سینه مشاهده می‌شد كه اگر این گلوله از كف دست وارد شده باشد پس از خروج وارد قفسه سینه مقتوله شده كه علاوه بر شكستگی استخوان‌های كف دست سبب شكستگی دنده دوم شده و وارد فضای قفسه سینه شده است.
وی با بیان این‌كه گلوله‌ای كه به صورت مایل شلیك شده باشد سوراخ بیضوی ایجاد می‌كند گفت: در شلیك‌های مستقیم ما سوراخ‌های مدور داریم، اما این سوراخ بیضوی بوده است كه نشان از مایل شلیك شدن گلوله دارد.
میررئیسی درباره زمان مرگ نیز گفت: مقتول پس از شلیك گلوله در حد چند ثانیه فوت شده و علت فوت متلاشی شدن عروق قلب، خونریزی و پاره شدن ریه بوده است.
12:10 - آخرین دفاع
محمدعلی نجفی برای آخرین بار در جایگاه متهم قرار گرفت و رئیس دادگاه با تفهیم اتهامات مباشرت به قتل عمدی میترا استاد و صدمه غیرعمدی غیرمنتهی به فوت و حمل و نگهداری غیرمجاز سلاح كمری از او خواست آخرین دفاعیاتش را بیان كند. نجفی هم با اشاره به هفت دلیل برای رد اتهام قتل عمدی گفت: اول این‌كه به هیچ عنوان در جریان گزارش كارشناس اسلحه نبودم و در جلسه دادگاه مطلع شدم و این‌كه بالای 90درصد گزارش كارشناس اسلحه با اظهارات من تطبیق دارد، نشان از این است كه من واقعیت را گفتم. دوم این‌كه وقتی وارد حمام شدم در شرایط پیش‌بینی نشده با مرحومه سینه به سینه شدم و تیر اول شلیك شد و چهار تیر بعدی در شرایط غیرمتعادل و در حالی كه دستم را گرفته بود، شلیك شد. نكته سوم این‌كه، من اصلا متوجه نشدم كدام تیر به در یا دیوار خورد. نكته بعدی هم این كه فكر می‌كنم مساله كمانه كردن تیر جدی است كه اگر صلاح می‌دانید گروه كارشناسی آن را بررسی كند.
شهردار پیشین تهران افزود: نكته پنجم این‌كه من قصد قبلی برای قتل نداشتم و اگر داشتم قطعا راه‌هایی برای پنهان‌كاری وجود داشت. اتفاق آن روز ناشی از بی‌ارادگی یا جنون آنی یا خشم فراوان بود. نكته ششم این‌كه درباره اسلحه باید بگویم اسلحه مجوز داشت و غیرمجاز نبود، اما تمدید نشده بود و فقط قصور من برای تمدید نكردن پروانه حمل سلاح است كه شاید ناشی از كار زیاد بود. نكته آخر این‌كه اسلحه قبل از حادثه به‌طور تصادفی در چمدان و در دسترس قرار داشت.
12:16 - تقاضای حکم برائت
قاضی كشكولی خطاب به وكیل متهم گفت: آخرین دفاعیات خود را بیان كنید.
گودرزی با اشاره به نقایص پرونده گفت: شما اتهام ردیف اول را به موكلم تفهیم كردید كه به نظر می‌رسد شما فرضیه اول را پذیرفته  و استنباط ما را نپذیرفته‌اید. دادگاه می‌خواهد به اقرار اكتفا كند اما موكل من به شبه عمد اقرار كرده است. من تقاضای صدور حكم برائت دارم.
12:35 - ختم رسیدگی
در این هنگام قاضی كشكولی گفت: شما قبلا خودتان قاضی بودید و ایرادی به شما نیست. ما هم استماع كردیم و هنوز رأی صادر نشده است. با توجه به حقوق مساوی همه افراد در برابر قانون و مجوزی كه رئیس قوه قضاییه در اختیار ما قرار داده بود با توجه به آثار اجتماعی این پرونده دادگاه علنی برگزار شد و تلاش بر روشنگری بود .
رئیس شعبه نهم دادگاه كیفری یك استان تهران در پایان با اعلام ختم رسیدگی گفت: در مهلت مقرر قانونی حكم پرونده صادر می‌شود.



ماجرای دکمه های صحنه قتل
رئیس دادگاه در ادامه رسیدگی به پرونده از مهیار، پسر مقتول خواست در جایگاه قرار بگیرد. وقتی پسر نوجوان در جایگاه ایستاد، خطاب به او گفت: دكمه‌های پیدا شده در صحنه قتل متعلق به چه كسی بود؟
مهیار: وقتی با جسد مادرم روبه‌رو شدم شوك عصبی به من دست داد و پیراهنم را پاره كردم. دكمه‌ها متعلق به پیراهن من است. (در ادامه لباسی كه دكمه‌هایش كنده شده بود را به دادگاه نشان داد.)
قاضی كشكولی: آیا آن شب غیر از شما، مادرتان و آقای نجفی كسی دیگری در منزل بود؟
مهیار: شب قبل دایی‌ام آمده بود صبح ما سه نفر بودیم.
قاضی كشكولی: شما در صحنه چاقو برداشته بودید، آیا صحت دارد؟
مهیار: بله شوك عصبی به من وارد شده بود چاقو را برداشتم، ولی آقای آقازاده مرا مجاب كرد كه به او تحویل بدهم.
قاضی كشكولی: شما گفتید می‌خواهید كسی را بكشید؟
مهیار: خیر صحت ندارد.
قاضی كشكولی: شما گفته‌اید می‌دانید كه مادرتان را پدرتان كشته؟
مهیار: بله به غیر از آن دو نفر كس دیگری نبود.
سپس برادر مقتول به عنوان مطلع در جایگاه قرار گرفت و درباره مهمانی شب قبل از قتل گفت: متهم درست می‌گوید من شام دعوت شدم، اما متوجه دعوا و درگیری بین آنها نشدم شاید حفظ ظاهر می‌شد حدودا 11 و 20 دقیقه شب به خانه برگشتم.
قاضی كشكولی: در جریان اختلاف خواهرتان و متهم بودید؟
استاد: بله چند بار برای حل مشكلاتشان پیش آنها رفته بودم. اكثر اختلافات سر دختر نجفی بود.



حاشیه آخرین دادگاه
    محمدعلی نجفی ساعت 9 و 30 دقیقه به سالن اجتماعات دادگاه كیفری منتقل شد.
    ساعت 9 و 40 دقیقه با حضور قضات سومین جلسه محاكمه آغاز شد.
    وقتی وكیل متهم به اعلام نظر یك كارشناس اسلحه در پرونده اعتراض كرد، سرگرد عزتی‌راد در پاسخ گفت: در تهران فقط من كارشناس اسلحه هستم.
    نجفی پس از دفاعیاتش خطاب به دادگاه گفت: امیدوارم خداوند گناهانم را ببخشد و روح آن مرحومه را قرین رحمت خود قرار دهد و قضات را در اتخاذ تصمیم عادلانه مورد حمایت قرار دهد.
    در پایان دادگاه سرپرست دادسرای جنایی پرسش خبرنگاران درباره ایراد وكیل متهم به كیفرخواست را با لبخند پاسخ داد.
    رئیس دادگاه درباره زمان صدور حكم گفت: قانون زمان صدور رای را مشخص كرده كه هفت روز پس از اعلام ختم رسیدگی است. خبرنگاری همچنین درباره فرصت ندادن به سرپرست دادسرای جنایی برای پاسخ به انتقادات وكیل متهم پرسید كه كشكولی در پاسخ گفت: بحث اجازه نیست بلكه قانون آن را مشخص كرده و در آیین دادرسی كیفری هم مورد اشاره قرار گرفته بود. ایشان به اندازه كافی فرصت دفاع داشتند. ایشان فرصت دفاع به اندازه كافی در حد قرائت كیفرخواست و دفاع از دلایل را در جلسه اول داشته و كافی بوده است.
    گودرزی، وكیل نجفی درباره كسب رضایت از اولیای‌دم گفت: برای گرفتن رضایت تلاش كردیم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.
    برادر میترا استاد در پاسخ به سوالی درباره این‌كه آیا درست است كه در قبال اخذ مبلغ میلیاردی قرار است رضایت دهید و این‌كه آیا بحث صلح و سازش مطرح است، گفت: خیر اصلا چنین چیزی نیست. تقاضای ما قصاص متهم است.
 برادر مقتول قبل از شروع دادگاه درباره آرزوی خواهرش گفت:بزرگترین آرزوی میترا موفقیت مهیار (پسرش) بود و همیشه می‌گفت:دلم می‌خواهد مهیار را در بهترین دانشگاه و بر مطرح‌ترین صندلی‌های مدیریتی کشور ببینم و هرروز موفق‌تر شود و همیشه تاکید داشت که مهیار خوب درس بخواند تا بتواند مسیر بهتری برای پیشرفت خود ایجاد کند.