جیب‌برها چطور جیب‌های پرپول را پیدا می‌كنند؟!

جیب‌برها چطور جیب‌های پرپول را پیدا می‌كنند؟!


در بازی گل یا پوچ، چگونه می‌توان دست پر را حدس زد؟ جیب‌برها از كجا می‌دانند جیب چه كسی را باید بزنند؟ آیا تشخیص اشیا امری آموخته شده است یا نوعی توانایی كه در همه ما به طور بالقوه وجود دارد؟محققان با استفاده از داده‌های آماری چگونگی تشخیص اشیا توسط مغز را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج حاصل از این بررسی‌ها نشان از حضور یك جیب‌بر در مغز دارد!
محققان دانشگاه كمبریج می‌گویند علت موفقیت جیب‌برها این است كه آنها قادر به تشخیص اشیای پنهان هستند. به عبارتی این افراد می‌توانند بدون دیدن و از طریق لمس اشیا تشخیص دهند آیا چیزی پنهان شده یا خیر و اگر پنهان شده، ماهیت آن چیست! به طور مشابه افراد دیگر نیز هنگام دیدن اشیا در ویترین مغازه‌ها از فاصله دور می‌توانند به ماهیت كالای دیده شده پی ببرند. در هر دو حالت، مغز اطلاعات دریافت شده از گیرنده‌های حسی را به قطعات و اجزای قابل تشخیص تبدیل می‌كند. به عبارتی جیب‌بر مغز ما قادر به تشخیص فرورفتگی‌ها، برجستگی‌ها و انحناهای موجود در اشیاست و از طریق این توانایی می‌توانیم به ماهیت یك شیء پی ببریم.
طبق تحلیل آماری داده‌ها، مغز بدون نیاز به نشانه‌ای خاص یا داشتن فاصله‌ای مشخص از شیء قادر به تشخیص ماهیت شیء است. پروفسور لنجیل از دانشكده مهندسی دانشگاه كمبریج می‌گوید: «ما در حال بررسی این موضوع هستیم كه مغز چگونه جریانی به هم پیوسته از اطلاعات را دریافت كرده و آنها را به اجزای قابل تشخیص تبدیل می‌كند.» وی ادامه می‌دهد: «نظر رایج این است كه مغز انحنا و لبه‌ها را رصد می‌كند. مانند این‌كه یك شیء از كجا شروع شده و در كجا خاتمه می‌یابد. اما بررسی‌های جدید نشان از مكانیزم محاسباتی بسیار دقیقی در مغز دارد.» برای بررسی این موضوع لنجیل و همكارانش مجموعه‌ای از اشكال انتزاعی طراحی كردند. اشكالی كه مرز قابل رویتی بین آنها وجود نداشته باشد. تكلیف این بود كه افراد مورد آزمایش اشیا را ببینند، آنها را از هم جدا كرده و از میان خطوط و اشیای دیگر عبور دهند. در این آزمون توانایی دیداری و لامسه افراد نیز مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج بررسی نشان داد افراد همان‌گونه كه براساس تجربیات دیداری و لامسه قادر به ساخت مدل و تصویر ذهنی از اشیا هستند، برای اشكال پیچیده نیز می‌توانند مدل ذهنی صحیحی بسازند. علاوه بر این قادرند از طریق لامسه و بینایی وابستگی اشیا به یكدیگر را پیش‌بینی كنند. در ادامه این بررسی لنجیل بیان كرد نتایج این بررسی، دیدگاه‌های قبلی در مورد یادگیری را به چالش می‌كشد. به عبارتی می‌توان گفت تشخیص اشیا اكتسابی نیست و عملكردهای شناختی بسیار قدرتمندی در آن نقش دارند و این نشان از حضور فعال و نقش مرموز جیب‌برها در مغز است.
منبع: Medicalxpress