آمریکا با پیشنهاد ظریف مخالفت کرد

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

آمریکا با پیشنهاد ظریف مخالفت کرد

سخنگوی وزارت خارجه با تایید برخی اخبار مبنی بر پیشنهاد وزیر خارجه كشورمان به آمریكا مبنی بر آمادگی ایران به تصویب زودتر از موعد پروتكل الحاقی در قبال لغو تحریم‌ها از سوی كنگره گفت: این پیشنهاد از سوی آمریكایی‌ها رد شده است.
به گزارش جام‌جم، سید عباس موسوی در نشست خبری دیروز در پاسخ به این سوال كه آیا اخبار مطرح شده درباره پیشنهاد ظریف به آمریكا كه ایران حاضر است در برابر رفع تحریم‌های آمریكا پروتكل الحاقی را زودتر بپذیرد، تایید می‌كنید و آیا می‌توان این مساله را یك نشانه از سوی ایران برای مذاكره عنوان كرد، تصریح كرد: من تایید می‌كنم كه چنین پیشنهادی مطرح شده است.
وی ادامه داد: در این مدت، آمریكایی‌ها به دنبال القای این مساله‌اند كه آنها به دنبال گفت‌وگو هستند، اما ایران حاضر به استفاده از ابزار دیپلماتیك نیست. این در حالی است كه ما بارها گفته‌ایم حاضر به مذاكره‌ایم، اما در صورتی كه بتوان از آن به نتایج عینی و ملموس دست پیدا كرد و طرفین به تعهداتی كه می‌دهند، پایبند باشند.
موسوی با بیان این‌كه حرف‌هایی كه آمریكایی‌ها در مورد مذاكره می‌زنند بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و آنها در پیشنهادهای خود جدی نیستند، گفت: برای شكستن این فضا آقای ظریف در گفت‌وگو با رسانه‌ها و نمایندگان
 افكار عمومی آمریكا این موضوع را مطرح كردند كه اگر آمریكایی‌ها واقعا می‌خواهند توافق كنند و گامی بردارند، ما حاضریم پروتكل الحاقی را به جای این‌كه در سال 2023 امضا كنیم، آن را در سال 2019 اجرایی كنیم. در مقابل آمریكایی‌ها هم تمام تحریم‌های غیر قانونی علیه ایران را لغو كنند.
وی ادامه داد: اگر واقعا آنها دنبال گفت‌وگو هستند آنچه مطرح شد، محوری است كه می‌توان در مورد آن صحبت كرد و قابل دسترسی است ولی همان‌طور كه پیش‌بینی می‌كردیم، این طرح با مخالفت آمریكایی‌ها روبه رو شد، چرا كه آنها دنبال گفت‌وگویی كه به نتایج ملموس منجر شود، نیستند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این‌كه آیا پیشنهاد ظریف در ارتباط با تصویب زودتر پروتكل الحاقی از سوی ایران جزو محورهای گفت‌وگوی ایران با كشورهای اروپایی از جمله فرانسه بوده است یا نه، گفت: من این را نمی‌دانم ولی كسانی كه موضوع گفت‌وگو را مطرح می‌كنند اگر به واقع دنبال مذاكره هستند این محوری است كه می‌توان در مورد آن صحبت كرد.
موسوی با بیان این‌كه ما منتظر انجام اقدامات عملی و ملموس از سوی اروپایی‌ها به منظور اجرای تعهدات‌شان در برجام هستیم، خاطرنشان كرد: اگر همین روال كنونی از سوی اروپایی‌ها ادامه داشته باشد ایران قطعا گام سوم خود را در راستای كاهش تعهدات برجامی‌اش محكم‌تر از گام اول و دوم برخواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه درباره این‌كه برخی ادعا كرده‌اند وزیر خارجه چندی پیش در مورد اهمیت مذاكره با آمریكا نامه‌ای به مراجع نوشته و اخیرا نیز به چند نهاد نامه‌ای را در این ارتباط ارسال كرده است، گفت: من فكر نمی‌كنم چنین موضوعی صحت داشته باشد و این شنیده‌ها
قابل تایید نیست. دكتر ظریف، نظرات كارشناسی خود را در اظهارنظرهایشان به‌صراحت بیان می‌كند و به‌عنوان كسی كه دیده‌بان كشور در صحنه بین‌المللی و جهانی هستند آنچه را كه می‌بینند بیان می‌كنند. خود را از نظر قانونی و شرعی موظف می‌دانند كه نظرات خود را به مقامات كشور گزارش دهند. حال چه مكتوب چه شفاهی. وی گفت: به نظرم آنچه مطرح شده در این زمینه مورد تایید نیست و ایشان دیدگاه‌های خود را به‌صراحت بیان می‌كنند.
موسوی در ارتباط با وضعیت شیخ زكزاكی و پیگیری پرونده آن از سوی ایران تصریح كرد: آقای ظریف در سفر اخیری كه به سنگال داشتند این موضوع را پیگیری كردند. از راه‌های دیپلماتیك پیگیر این موضوع هستیم. مدیركل آفریقای وزارت خارجه نیز پیگیری‌هایی انجام داده است و رایزنی‌هایی نیز با برخی از كشورها در این ارتباط صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با توقیف یک نفتکش  چینی حامل
 ال پی جی ایران از سوی دولت سنگاپور عنوان کرد : در این ارتباط ما منتظر گزارش رسمی سفارت ایران در چین هستیم چرا که محموله به مقصد چین  بوده است .
وی ادامه داد:  اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد باعث تاسف است که برخی از کشورها با انجام  این گونه اقدامات به تروریسم اقتصادی آمریکا کمک می‌کنند، قطعا این اقدامات برای ما قابل قبول نیست.
وی ادامه داد:  ولی همان طور که گفتم در ارتباط با این موضوع ، منتظر گزارش رسمی سفارت ایران در چین هستیم.