موادغذایی حاوی لاكتوز محدود به شیر نیست

موادغذایی حاوی لاكتوز محدود به شیر نیست


 عدم تحمل لاكتوز یعنی آلرژی به موادتشكیل دهنده شیر وتركیبات حاوی آن یكی ازهشت آلرژی شایع در جهان است. بیشترین ماده غذایی كه افراد مبتلا به این حساسیت خاص باید از آن اجتناب كنند لبنیات است اما مواد غذایی دیگری هم هستند كه این بیماران باید قبل از مصرف آنها تركیبات تشكیل‌دهنده‌شان را بررسی كنند. مواد غذایی زیر از این جمله هستند:
رب گوجه فرنگی: هرچند ماده اصلی رب گوجه‌فرنگی خود این میوه است اما پنیر رومانو رنده شده یكی از تركیبات تشكیل‌دهنده بسیاری از انواع رب‌های گوجه‌فرنگی است.
چیپس سیب‌زمینی  : معمولا شیر از تركیبات تشكیل‌دهنده چیپس نیست. اما چیپس‌های با طعم چدار و برخی دیگر از انواع  آن حاوی تركیبات لبنی هستند.
مواد غذایی منجمد: بسیاری از مواد غذایی منجمد مانند ناگت مرغ، همراه با گوشت و ادویه‌های معمول به‌كار رفته در آنها حاوی تركیبات شیری نیز هستند.
كنسرو ماهی: کسانی كه فكر می‌كنند كنسروها مواد غذایی بدون لبنیات هستند بهتر است قبل از مصرف آنها، تركیبات تشكیل‌دهنده‌شان را بررسی كنند. كیسین پروتئینی است كه از شیر بدون چربی به‌دست می‌آید و تركیب اصلی شیر به‌شمار می‌آید. این ماده گاهی به منظور افزایش ارزش غذایی كنسروها به آنها اضافه می‌شود.
هات‌داگ: شاید انتظارش را نداشته باشید اما بسیاری از انواع هات‌داگ برای تولید محصولات خود از تركیبات لبنی استفاده می‌كنند.
پنیر سویا: به نظر نمی‌رسد پنیر سویا تركیبات لبنی داشته باشد اما پنیر سویای طبیعی معمولا حاوی كیسین یا آب پنیر (پروتئین وی) است كه هردو تركیباتی لبنی هستند. بنابراین اگر به لاكتوز حساسیت دارید بهتر است نوع گیاهی پنیر سویا را كه بدون مواد لبنی است تهیه كنید.
ادویه‌های مخلوط: برخی ادویه‌های مخلوط برای افزایش محتوای پروتئینی‌شان حاوی پودر آب پنیر هستند.
داروها: بسیاری از انواع داروهای تجویزی و داروهای بدون نسخه - تقریبا 25 درصد مجموع داروها ـ به احتمال زیاد لاكتوز دارند. اگر به‌دنبال داروهای  لاكتوز هستید موضوع را با پزشك‌تان در میان بگذارید.
منبع:  ba-bamail.com