قدر این شیربچه‌ها را بیشتر بدانید

گفت‌وگو با سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان بعد از قهرمانی جهان

قدر این شیربچه‌ها را بیشتر بدانید

 چهارمین قهرمانی در جهان. افتخار كمی نیست و به همین راحتی‌ها هم به دست نمی‌آید.بهانه نیست،غر زدن نیست و این را دیگر همه می‌دانند كه اگر بنا به قیاس كردن امكانات و پول و خیلی از چیزهای دیگر باشد كه اصلا شیربچه‌های ایران نباید در هیچ مسابقه بین‌المللی مدال بیاورند، چه برسد به این‌كه بخواهند چهار بار پشت سر هم قهرمان جهان شوند. این كاری بود كه شاگردان فرشاد علیزاده با غرور مثال زدنی ای كه داشتند انجام دادند. فرنگی‌كارانی كه در خیلی از برهه‌ها دیده نشده‌اند، اما حالا قد علم كرده اند و دارند یكی یكی حق تمام سال‌هایی را
كه در حاشیه بودند، می‌گیرند.
 4 طلا برای آقایی در جهان
كسب چهار مدال طلا كافی بود تا نوجوانان ایران را روی سكوی قهرمانی بفرستد.امیررضا ده‌بزرگی در وزن ۴۸ كیلوگرم، سعید اسماعیلی در وزن ۵۱ ، رضا ساكی ۷۱ كیلو و شاهرخ میكائیلی ۱۱۰ كیلوگرم چهار طلایی ایران بودند كه توانستند در مجموع 148 امتیاز را برای تیم كسب كنند و جام قهرمانی را بالای سرشان ببرند.پس از ایران تیم‌های آذربایجان و روسیه به ترتیب با ۱۲۳ و ۹۹ امتیاز دوم و سوم شدند.
رده‌بندی انفرادی و تیمی
۴۵ كیلوگرم: ۱ـ سامات بیك ایزیمگالی (قزاقستان) ۲ـ اسدبك بهرامُف (ازبكستان) ۳ـ تامازی گلونتی (گرجستان) و فرید سادیخلی (آذربایجان) ۵ ـ مهدی احدی زناب (ایران)
۴۸ كیلوگرم: ۱ـ امیررضا ده‌بزرگی (ایران) ۲ـ ضیا باباشف (آذربایجان) ۳ـ یربول كمالیف (قزاقستان) و روپین (هند)
۵۱ كیلوگرم: ۱ـ سعید اسماعیلی (ایران) ۲ـ المیر علی‌یف (آذربایجان) ۳ـ ولادیمیر ویتوویچ (اوكراین) و ادموند نازاریان (بلغارستان)
۵۵ كیلوگرم: ۱ـ نیهات ممدلی (آذربایجان) ۲ـ پراوین پاتیل (هند) ۳ـ فیروز میرزا رجبُف (تاجیكستان) و ابرار آتابایف (ازبكستان) ۱۲ـ سجاد عباس‌پور (ایران)
۶۰ كیلوگرم: ۱ـ ماكسیم اسكوراتُف (روسیه) ۲ـ مرت ایلبارش (تركیه) ۳ـ نیكا برولادزه (گرجستان) و آرمان واردانیان (ارمنستان) ۵ ـ سید دانیال سهرابی (ایران)
۶۵ كیلوگرم: ۱ـ دمیتری بونكا (بلاروس) ۲ـ شروز اوچیلُف (تاجیكستان) ۳ـ آرمان خاچیكیان (ارمنستان) و آتیلا توسماگی (مجارستان) ۵ ـ حجت رضایی (ایران)
۷۱ كیلوگرم: ۱ـ رضا ساكی (ایران) ۲ـ استپان استارودوبتسیف (روسیه) ۳ـ فوركان تاش (تركیه) و الكساندرین گوتو (مولداوی)
۸۰ كیلوگرم: ۱ـ میكیتا الكسیف (اوكراین) ۲ـ گابریل لوپاسكو (مولداوی) ۳ـ ماكسات سایلاو (قزاقستان) و ویگن نازاریان (ارمنستان) ۵ ـ كامران ارقش (ایران)
۹۲ كیلوگرم: ۱ـ لاچین والیف (آذربایجان) ۲ـ موحامد اولویف (روسیه) ۳ـ ریچارد كارلسون (استونی) و اوكتای دمیر (تركیه) ۷ـ سعید كریمی‌زاده (ایران)
۱۱۰ كیلوگرم: ۱ـ شاهرخ میكائیلی (ایران) ۲ـ رازمیك كوردیان (ارمنستان) ۳ـ مته گوكادزه(گرجستان) و آدولف بازو (مجارستان)
رده‌بندی تیمی
۱ـ   ایران ۱۴۸ امتیاز         ۲ـ   آذربایجان ۱۲۳ امتیاز
۳ـ   روسیه ۹۹ امتیاز         ۴ـ   قزاقستان ۷۳ امتیاز
۵ ـ  ارمنستان ۷۳ امتیاز         ۶ ـ  تركیه ۷۰ امتیاز
۷ـ  هند ۶۳ امتیاز        ۸ ـ  گرجستان ۶۳ امتیاز
علیزاده:  گفته بودم حالا وقت درخشش
در جهان است

فرشاد علیزاده، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان به وعده‌ای كه داده بود عمل كرد.«بعد از قهرمانی در آسیا وعده دادم كه حالا وقت درخشش در جهان است خدا را شكر این اتفاق افتاد.حالا سرمان بیشتر از قبل بلند است و باید یك خسته نباشید جانانه به شاگردانم بگویم.»
علیزاده كه در مسابقات قهرمانی درباره مسائل داوری گلایه كرده بود این بار گفت: الان اگر بخواهم چیزی بگویم می‌گویند چون تیمش قهرمان شده این حرف‌ها را می‌زند.هر كجا كه رقابت‌ها تنگاتنگ می‌شود و به قولی 50-50‌ها را به نفع رقیبان می‌گیرند.الان نمی‌خواهم در این باره حرف بزنم اما حساسیت همیشه روی مسائل داوری زیاد است.به همین دلیل من همیشه به بچه‌هایم گفته‌ام باید طوری كشتی بگیرند كه وقتی می‌روند روی تشك دو سه امتیاز از رقیب پیش باشند تا اگر ناداوری‌ای صورت گرفت توطئه آنها را ناكام بگذارند.
او درباره سطح فنی مسابقات و رقیبانی كه در این دوره از مسابقات حضور داشتند هم حرف زد و گفت: من و كادر فنی همه چیز را برنامه ریزی كرده بودیم.هدف ما كسب بهترین نتایج بود.
خوشبختانه آزادكاران هم نتایج خوبی گرفتند و این نتیجه خوب هم روی انگیزه بچه‌های ما تاثیر داشت. ما هدف داشتیم و می‌خواستیم افتخارآفرین باشیم كه خدا را شكر این اتفاق افتاد.
علیزاده با بیان این‌كه همیشه گفته كار كردن با بچه‌ها در این رده سنی بسیار سخت و طاقت‌فرساست، گفت: من همیشه در مصاحبه‌هایم این را می‌گویم.واقعا كار كردن با این بچه‌ها در این رده سنی سخت است. چون غیر از همه مسائل فنی در دنیای كشتی باید به آنها درس اخلاق و زندگی هم داد.
من تشكر ویژه‌ای می‌كنم از همه مربیان سازنده كه در سراسر این مرز و بوم زحمت می‌كشند.آنهایی كه پایه اصلی تكنیك و تاكتیك را به این بچه‌ها یاد می‌دهند و نقش بسزایی در شكوفایی‌شان دارند.امیدوارم قدر این تیم و این شیربچه‌ها را بیشتر بدانند. اینها سرمایه‌های این مملكت هستند و قطعامدال آوران آینده ایران در المپیك.