گنبد سرطانی!

رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند تاکنون 30 سرباز متصدی «گنبدآهنین» به سرطان مبتلا شده‌اند

گنبد سرطانی!

بعد از اعتراف فرماندهان صهیونیستی به ناكار آمد بودن سامانه دفاعی گنبد آهنین و اثبات ناتوانی این سامانه در برابر موشك‌های مقاومت فلسطینیان، حال خبرهایی می‌رسد كه نشان می‌دهد این سامانه بیماری‌زا بوده و از این بابت خطرات دیگری را متوجه دست‌اندركارانش می‌كند. سامانه گنبد آهنین یكی از پرهزینه‌ترین سامانه‌های پدافندی در سطح جهان است كه رژیم صهیونیستی برای درامان ماندن از موشك‌های فلسطین آنها را در سراسر سرزمین‌های اشغالی مستقر كرد. مقامات اسرائیلی بعدها در وصف این سامانه زیاده‌گویی كردند و حتی قول فروش آن را به چند كشور دادند، اما به‌زودی معلوم شد گنبدهای آهنین چیزی بیش از گنبدهای كاغذی نیست.

به گزارش روسیاالیوم، دو روز پیش شبكه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام كرد حدود 30 سرباز اسرائیلی كه در سامانه گنبد آهنین مشغول كار بوده اند به سرطان مبتلا شده اند . به گزارش این منبع، هم‌اكنون مسؤلان اسرائیلی درحال انجام آزمایش‌ها و بررسی‌هایی هستند تا بفهمند آیا مبتلا شدن این سربازان به سرطان با كارشان مرتبط است یا خیر؟ ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا اقدام به استقرار سامانه گنبد آهنین در مرزهای غزه كرده بود تا به این وسیله شهرك‌های یهودی نشین را از اصابت موشك‌های فلسطینی مصون دارد.
سامانه گنبد آهنین یك سامانه دفاع هوایی موشكی است كه با موشك‌های كوتاه‌برد و راكت‌ها مقابله می‌كند. این سامانه تاكنون ناكارآمدی خود را بارها در جنگ با فلسطینی‌ها نشان داده است‌. هربار ده‌ها موشك به صورت همزمان از غزه به سمت شهرك‌های یهودی‌نشین شلیك می‌شود و سامانه گنبد آهنین تنها موفق به خنثی كردن تعداد معدودی از آنها می‌شود. یعقوب آمیدرور، رئیس سابق بخش پژوهشی سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی درباره دلایل شكست گنبد آهنین در برابر موشك‌های فلسطینی می‌گوید:  وقتی موشكی به هدفی كه كمتر از چند كیلومتر (باگنبد آهنین) فاصله دارد، شلیك شود، ما فرصت كافی برای رهگیری آن نداریم. شبكه بی.‌بی.‌سی انگلیس نیز در گزارشی به ناكارآمدی سامانه گنبد آهنین اعتراف كرد و نوشت: پدافند موسوم به گنبد آهنین به‌دلیل شمار زیاد راكت‌ها نتوانست شماری از آنها را رهگیری و نابود كند. این راكت‌ها به مناطق مسكونی (شهرك‌ها و مناطق صهیونیست‌نشین) خوردند و كشته به‌بار آوردند. به گفته بی.بی.سی، راكت‌های فلسطینی كه بیشترشان با فناوری ابتدایی و به‌صورت دست‌ساز در خود غزه ساخته می‌شود، هدفمند و هدایت‌شده نیستند و معمولا كور شلیك می‌شوند!
چرا گنبد آهنین؟
از سال ۲۰۰۰ به بعد رژیم صهیونیستی به‌رغم توان نظامی در حوزه‌های موشكی، هسته‌ای، دریایی و هوایی در موضع دفاع قرار گرفت و با اصابت راكت‌های كوتاه برد نیروهای مقاومت به شهرك‌ها، پرستیژ نظامی خود را از دست داد. تل‌آویو برای تقابل با این مشكل، سرمایه‌گذاری وسیعی بر سامانه‌های موشكی كرد. گنبد آهنین، پاتریوت، حیتس، ثاد، فالانكس، عصای سحرآمیز و… بخشی از تلاش‌های ارتش رژیم برای بازدارندگی در مقابل موشك‌ها و راكت‌های مقاومت بود‌. بخش زیادی از كمك‌های سالانه آمریكا به ارتش رژیم صهیونیستی نیز صرف خرید سامانه‌های موشكی و دفاعی شد‌. بعد از تجربه جنگ لبنان و به‌خصوص شكست ارتش رژیم صهیونیستی در مقابل حزب‌ا... در تابستان 2006 میلادی (جنگ 33روزه) بود كه رژیم صهیونیستی به طور جدی به فكر تقویت سیستم دفاع موشكی خود افتاد. با توسعه توان موشكی حزب‌ا... لبنان از یك‌سو و گروه‌های مقاومت فلسطینی مستقر در غزه از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی دست به دامن كارخانه‌های تسلیحاتی خود شد تا برای حل این مشكل چاره‌ای اندیشیده و سامانه دفاعی جدیدی را تعبیه كنند.
ویژگی‌های گنبد آهنین
نخستین نسل این سامانه در سال 2011 معرفی شد. سیستم دفاع ضدموشكی گنبد آهنین یك سامانه دفاع زمین به هوای توسعه ‌داده‌شده توسط صنایع دفاعی رافائل این رژیم و برای مقابله با انواع موشك‌ها و تهدیدات هوایی ساخته شده است. بنابر ادعای فرماندهان ارتش صهیونیستی، این سامانه توانایی تشخیص آن را دارد كه كدام موشك به سمت مناطق مسكونی و كدام به سمت مناطق بی‌خطر می‌رود و از قابلیت درگیری با چندین هدف نیز برخوردار است. شركت تولید تسلیحات رافائل، سال‌ها برای طراحی و ساخت گنبد آهنین وقت صرف كرد و آمریكا هم بخش مهمی از هزینه تحقیقات این پروژه تسلیحاتی را تقبل كرد. برخی از قطعات گنبد آهنین هم در كارخانه‌های نظامی آمریكا ساخته می‌شود. این سامانه شامل سه قسمت مجزاست. یكی رادار چند منظوره، دیگری مركز كنترل سلاح و مدیریت نبرد و سوم واحد آتش به همراه رهگیر مخصوص كه قادر به انهدام موشك‌ها در آسمان می‌شود.
یك بار مجله دیفنس نیوز آمریكا ضمن معرفی این سامانه برخی از نقاط ضعف آن را هم برشمرد. به گزارش این منبع، بزرگ‌ترین ضعف گنبد آهنین هزینه‌های بالای آن است؛ زیرا هزینه یك سیستم از گنبد آهنین 50 میلیون دلار است و قیمت هر موشك آن بیش از ۴۰ هزار دلار تخمین زده می‌شود. این مسأله باعث می‌شود كه اسرائیل مجبور باشد برای هر موشك ارزان مقاومت یك موشك 40 هزار دلاری شلیك كند. تازه در شرایطی كه میزان موفقیت این موشك نیز بیش از 20 درصد تخمین زده نمی‌شود؛ به همین دلیل ارتش رژیم صهیونیستی در آماری رسمی در سال ۲۰۱۵ اعلام كرد حدود 3360موشك از غزه به سمت اسرائیل شلیك‌شده كه گنبد آهنین تنها موفق به نابودی ۵۸۴ موشك شده است.