طالبان: مانع برگزاری انتخابات می‌شویم

طالبان: مانع برگزاری انتخابات می‌شویم

گروه طالبان دیروز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام كرد از آنجا كه روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از سوی خارجی‌ها پشتیبانی و نظارت می‌شود، اجازه نمی‌دهند این رویداد با موفقیت برگزار شود. این در حالی است كه براساس آمار كمیسیون انتخابات افغانستان حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برای انتخابات مهر ماه این كشور ثبت‌نام كرده‌اند. همچنین بیانیه جدید طالبان درحالی منتشر می‌شود كه نمایندگان این گروه با آمریكایی‌ها در قطر مشغول مذاكره بوده و می‌گویند به توافقاتی دست پیدا كرده‌اند.
به گزارش ایرنا، در بیانیه طالبان آمده است: دولت بر بخش‌های اندكی از خاك افغانستان تسلط دارد و انتخابات تنها در بعضی از شهرها برگزار می‌شود و بیشتر افغان‌ها در این پروسه جعلی شركت نمی‌كنند. برگزاری انتخابات تنها توطئه‌ای برای برآورده شدن هوس‌های شمار محدودی از سیاستمداران فریبكار است. این گروه همچنین از مردم خواست به منظور كاهش تلفات غیرنظامیان در اجتماعات انتخاباتی حضور نیابند.
تاكنون سه دوره انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان برگزار شده‌است چهارمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان قرار است با رقابت ۱۸ تن برای رسیدن به ارگ ریاست‌جمهوری در روز ششم مهر ماه برگزار شود و انتظار می‌رود همانند دور قبلی انتخابات در سال ۱۳۹۳ رقابت اصلی بین اشرف غنی و عبدا... عبدا... باشد.
در پی حملات ۱۱ سپتامبر به آمریكا و متعاقب آن حمله نیروهای خارجی به رهبری آمریكا در پاییز سال ۱۳۸۰ به افغانستان و سرنگونی حكومت طالبان، اولین انتخابات افغانستان در سال ۱۳۸۳ برگزار و حامد كرزی به ریاست‌جمهوری انتخاب شد. كرزی بار دیگر در انتخابات سال ۱۳۸۸ به پیروزی رسید. سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در دو دور در فروردین و خرداد سال ۱۳۹۳ برگزار شد كه این انتخابات در دور دوم با ادعای تقلب از طرف دو نامزد پیشتاز به بحران كشیده شد و در نهایت با مداخله وزیرخارجه وقت آمریكا دولت وحدت ملی در افغانستان تشكیل شد. حكومت افغانستان همواره تاكید كرده است كه انتخابات تنها راه قانونی برای اعمال اراده مردم و تعیین حكومت جدید است و به برگزاری آن پابند می‌ماند. حكومت افغانستان هنوز در رابطه با تهدید جدید طالبان واكنشی نشان نداده است. برخی از ناظران احتمال می‌دهند بیانیه جدید طالبان به منظور امتیاز گیری در مذاكرات صلح با آمریكا و دولت باشد.