بار دیگر جنگ تجاری آمریكا و چین

بار دیگر جنگ تجاری آمریكا و چین

 در واكنش به تصمیم ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریكا مبنی بر افزایش ۱۰درصدی تعرفه‌های گمركی بر كالاهای وارداتی از چین كه حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، رهبران چین وعده واكنش فوری و قاطعانه داده و اعلام كردند این اقدام كاخ سفید را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.
رئیس‌جمهور آمریكا در حالتی از سردرگمی به‌دلیل ناكامی در بسیاری از سیاست‌هایش به‌سر می‌برد. به‌ویژه در رویارویی با ایران، آمریكا گرفتار نوعی انزوا شده و بیشتر كشورهای اروپایی با ائتلاف دریایی آمریكا برای حفاظت از كشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز مخالفت كرده‌اند. به این دلیل آمریكا در شرایط كنونی مانند پلنگی است كه از هر سو حمله كرده و در شرایط هجوم قرار دارد.
تصمیم رئیس‌جمهور آمریكا كه نوعی نبرد تجاری با پكن محسوب می‌شد، بازارهای مالی جهان را تحت‌الشعاع قرار داد و بر رقم بورس نیز تاثیرگذار بود. از جمله بورس توكیو كه از این جنگ تجاری بیشترین تاثیر را پذیرفت، 2درصد كاهش یافت و قیمت نفت ۸ درصد در بازارهای جهانی ارزان شد.
رئیس‌جمهور آمریكا گمان می‌كرد چین پس از شروع این جنگ تجاری از سوی واشنگتن، پرچم سفید را به نشانه تسلیم بالا برده و به سرعت شرایط آمریكا را خواهد پذیرفت، اما چین اهمیت چندانی به این اقدام آمریكا نداد و تنها بر استمرار مذاكرات تاكید كرده و هرگز نخواهد پذیرفت این اقدام آمریكا عملی شده و ایالات متحده از این حربه برای وارد آوردن فشار اقتصادی بر مردم چین بهره جوید. به نظر می‌رسد چین خود را آماده روزهای سخت كرده و برای ایجاد نظامی اقتصادی در سطح جهان به‌دور از هژمونی آمریكا خود را مهیا می‌کند.
چین نیز به نوبه خود در جریان این نبرد تجاری، جنگی كامل علیه دلار آمریكا به راه انداخته و روسیه، هند و برخی دیگر از كشورها را با خود همراه كرده است. اكنون چین هیچ یك از بشكه‌های نفت خریداری شده از منطقه خلیج فارس را با واحد دلار معامله نمی‌كند.
در این نبرد تجاری میان آمریكا و چین، ایران بیشترین بهره را می‌برد؛ چرا كه چین خود را ملزم به اجرای تحریم‌های آمریكا علیه ایران ندانسته و ممكن است واردات نفت از ایران را به همان میزان پیش از تحریم از سر گیرد.
ترامپ با شروع مجدد جنگ تجاری علیه چین خطای راهبردی و بزرگی مرتكب شد و نتایج این اقدام تحریك‌كننده بر دولت آمریكا و واحد پولی این كشور طی هفته‌ها و ماه‌های آینده آشكار خواهد شد.
به نظر می‌رسد چین شرط خواهد كرد در صورت تمایل آمریكا به مذاكره ابتدا باید این جنگ تجاری را پایان دهد و پذیرش این شرط از سوی ترامپ به كاهش محبوبیت وی در ایالات متحده در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا منجر می‌شود.
كشورهای خاورمیانه و از جمله سرزمین‌های عربی نیز می‌توانند از شرایط به‌وجود آمده و جنگ تجاری میان آمریكا و چین بهره جسته و خود را از هژمونی دلار در روابط تجاری و اقتصادی‌شان رها سازند. شاید این مساله به پایان دوران امپراتوری اقتصادی آمریكا در جهان انجامیده و نظام مالی جدیدی را بر جهان آینده حاكم کند.
منبع: رای الیوم