جبران كسری بودجه  با طرح‌های خطرناك

جبران كسری بودجه با طرح‌های خطرناك


رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص بودجه و انضباط مالی گفت: وابستگی به نفت اقتصاد را آسیب‌پذیر كرده و مصداق این شكنندگی در تحریم‌های اخیر دیده می‌شود كه چگونه در تنگنای بودجه قرار گرفتیم.
به گزارش فارس، غلامحسین شافعی افزود: ما در ماه‌های اخیر شاهد كاهش توان مالی دولت بودیم به طوری كه رقمی نزدیك به 150هزار میلیارد تومان را برای كسری بودجه امسال پیش‌بینی كردند و از طرفی دیگر، راهكارهایی كه مطرح می‌شود نگران‌كننده است.
وی ادامه داد: یكی از این راهكارها فروش اوراق مالی است كه این به بزرگ شدن بدهی‌های دولت منجر می‌شود و در آینده بحران بدهی‌ها دامنگیر خواهد شد. استفاده از صندوق توسعه ملی نیز از راه‌های بیان‌شده دیگر است، در حالی كه این صندوق متعلق به نسل‌های بعدی است و برداشت از منابع آن آثار تورمی برای كشور به دنبال دارد و شرایط آینده را پیچیده‌تر می‌كند.
وی افزود: راه دیگر، واگذاری دارایی‌های دولت است آن هم در شرایطی كه واگذاری اموال به اسم خصوصی‌سازی بیش از تجربه‌های زیانبار تاریخ اقتصاد كشور بوده است. دولت باید به جای ایجاد منابع تورم‌زا و ناپایدار به دنبال ایجاد تعادل بین درآمدها و هزینه‌ها باشد كه تنها با چابك سازی محقق می‌شود. مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند به این موضوع كمك كند؛ زیرا بسیاری از فعالیت‌های غیرمولد و سودده را مجبور به پرداخت مالیات خواهد كرد.