امید به راه‌حل مسالمت‌آمیز در هنگ‌كنگ

امید به راه‌حل مسالمت‌آمیز در هنگ‌كنگ

 كری لام، مدیر اجرایی هنگ‌كنگ می‌گوید امیدوار است اعتراضات ضددولتی در منطقه‌اش همچنان به دور از خشونت باشد و در كنار آن بتوان گفت‌وگوهای آشتی‌جویانه‌ای را با معترضان ترتیب داد. روز یكشنبه، ده‌ها هزار نفر از مردم هنگ‌كنگ با برگزاری راهپیمایی در زیر باران شدید از آنچه كه نظام سیاسی و قضایی آزاد در این سرزمین می‌خواندند حمایت كردند و خواستار خودداری چین از تلاش برای تسلط بر حیات سیاسی خود شدند. پلیس هنگ‌كنگ گفت حدود 130 هزار نفر در یكی از پارك‌ها تجمع كردند، اما سازمان‌دهندگان تظاهرات شمار راهپیمایان را بیش از یك میلیون نفر گزارش كرده‌اند. نكته مهم این‌كه این تظاهرات برخلاف هفته‌های گذشته به خشونت كشیده نشد.
به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، كری لام با اشاره به راهپیمایی اخیر معترضان گفت: صادقانه امیدوارم این راهپیمایی آغازی بر بازگشت جامعه به صلح و دوری از خشونت باشد. ما به سرعت كار را برای ایجاد پلتفرمی برای گفت‌وگو آغاز می‌كنیم. من امیدوارم این گفت‌وگو بر مبنای یك درك متقابل و احترام باشد و منطقه را به سمت برون‌رفت از بحران كنونی سوق دهد. مدیر اجرایی هنگ‌كنگ ادامه داد: امیدوارم هنگ‌كنگ یك شانس منحصر به‌فرد برای جذب كمپانی‌های خارجی داشته باشد. اقتصاد این دولت‌شهر با خطر سقوط روبه‌روست.
اعتراضات روز یكشنبه از سوی منابع خبری آرام‌ترین اعتراضات از زمان آغاز ناآرامی‌ها در اواسط ژوئن معرفی شد. طی هفته‌های گذشته بین تظاهركنندگان و نیروهای پلیس و افراد لباس شخصی درگیری‌های خشونت‌آمیزی روی داده بود. معترضان گفته بودند پلیس معترضان را «آشوبگر» می‌خواند و به شدت اقدام به سركوب آنها می‌كرد. هفته گذشته، یك زن تظاهركننده در اثر اصابت گلوله لاستیكی، بینایی یك چشم خود را از دست داد. تظاهرات هفته‌های اخیر با واكنش تند دولت جمهوری خلق چین مواجه شد و برخی مقامات چین آمریكا را به دخالت در این آشوب‌ها متهم كرده و نسبت به اقدامات واشنگتن هشدار دادند.
اعتراضات جاری در هنگ‌كنگ از فروردین گذشته آغاز شد، اما با فرارسیدن خرداد شدت بیشتری گرفت. دلیل اولیه اعتراضات مخالفت با لایحه استرداد بود كه از سوی رئیس اجرایی به پارلمان محلی ارائه شده بود. این لایحه شامل معاهده بین هنگ‌كنگ و جمهوری خلق چین برای استرداد مظنونین به ارتكاب جرایم بود و در صورت تصویب، افرادی كه پلیس چین به ظن ارتكاب جرم در تعقیب آنان بود، در صورت ورود به هنگ‌كنگ به چین بازگردانده می‌شدند. با ادامه اعتراضات دولت مجبور شد این لایحه را پس گرفته و بابت آن از مردم عذرخواهی كند، اما معترضان این مساله را بهانه‌ای قرار داده و خواستار استقلال هنگ‌كنگ از دولت چین شدند.