فیروزجا، جایی نمی‌رود

شایعه تغییر پرچم دادن ملی‌پوش شطرنج ایران تكذیب شد

فیروزجا، جایی نمی‌رود

 همه چیز در حد یك شایعه بود؛ شایعه‌ای كه رئیس فدراسیون شطرنج خیلی زود آن را تكذیب كرد. پس از درخشش علیرضا فیروزجا، یكی از استاد بزرگان شطرنج ایران و جهان، خبر مهاجرت او به فرانسه نگرانی‌های زیادی را به همراه داشت. او كه به عقیده خیلی از سایت‌های خارجی از اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی جهان در سال گذشته است، خبرهای زیادی درباره‌اش به گوش می‌رسد. مثل این خبر «فرانسوی شدن، ملی‌پوش شطرنج ایران.» در متن خبر هم آمده بود كه او با فرانسوی‌ها به توافق رسیده است و از این پس زیر پرچم این كشور در مسابقات جهانی شركت خواهد كرد. در صورتی كه فیروزجا تابعیت فرانسه را بپذیرد، پس از مكسیم واشیه لاگراو، سوپر استاد بزرگ این كشور كه با ریتینگ 2778 نفر چهارم جهان است، با 16 سال سن دومین بازیكن برتر فرانسه خواهد بود. تلاش ما برای برقراری ارتباط با فیروزجا بی‌نتیجه ماند اما در تماس با مهرداد پهلوان‌زاده به این نتیجه رسیدیم كه فعلا همه‌چیز تكذیب شده است. 

 این خبر تا چه اندازه صحت دارد؟
من خودم هم وقتی این خبر را شنیدم، نگران شدم. تمام تلاش خودمان را كردیم تا با فیروزجا ارتباط برقرار كنیم و از این اتفاق مطمئن شویم. 

 نتیجه‌اش چه شد؟
موضوع پناهندگی به‌هیچ عنوان مطرح نیست. اصل ماجرا این است كه او به‌دنبال اقامت چهار ساله در این كشور است و می‌خواهد برای یك تیم باشگاهی در فرانسه بازی كند. دلیل گرفتن اقامت هم این است كه بتواند راحت به این كشور رفت و آمد كند. 
 یعنی فیروزجا برای تیم ملی ایران و...
برنامه او برای عضویت در باشگاه است. اقامت هم یك نوع ویزاست و با تغییر تابعیت و پناهندگی كه عنوان شده، فرق دارد. 

 خود شما با فیروزجا حرف زدید؛ درست است؟
بله. شخصا تماس گرفتم. 

 نگرانی‌ها به این دلیل است كه در ایران سابقه پناهندگی الشن مرادی و درسا درخشانی هم وجود داشته. در جریان این دو نفر هم ابتدا همه چیز تكذیب شد. 
آن چیزی كه من درباره درسا درخشانی می‌دانم، این بود كه ایشان به دنبال تغییر تابعیت بودند و این كار را هم انجام دادند. مرادی هم همین‌طور. درخشانی یك بار فقط توانسته به صورت رسمی برای آمریكا بازی كند كه در آن مسابقات هم آخر شد. من بعید می‌دانم كه فیروزجا كه ورزشكار آینده‌داری است دست به چنین كاری بزند.
​​​​​​​
 پس برای جام جهانی روسیه او در تركیب ایران است؟
شك نكنید كه نام او بین نفرات اعزامی به جام جهانی روسیه خواهد بود. او سه‌شنبه برای پیگیری كارهای اقامتی خود در فرانسه عازم این كشور می‌شود و بعد از یك هفته بازمی‌گردد تا تمریناتش را برای جام جهانی پیگیری كند.