معشوقه به سامان شد!

نگاهی به نمایش «مثبت فكر كن»

معشوقه به سامان شد!


در جامعه‌ای اخمو و عصبی كه بیشتر آدم‌ها انباشته از افكار منفی هستند و حال بدشان را هم به دیگران منتقل می‌كنند، جای خالی الگوی رفتاری مثبت اندیشی بسیار احساس می‌شود.
عصبانیت و استرس موجود در جامعه به قصه‌ها و فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی و شبكه نمایش خانگی ما هم راه پیدا كرده و هركس عصبی‌تر و بیشتر اهل طغیان و هنجارشكنی باشد، وجوه قهرمانانه می‌یابد و حتی محبوب خاص و عام هم می‌شود.
هرچند ظاهرا چالش‌ها و وجوه دراماتیك و تیره‌تر هستند كه هسته اصلی بیشتر قصه‌ها را شكل می‌دهند، اما به نظر می‌آید نویسندگان و كارگردان‌های آثار هم دیگر بیش از حد از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و از نمد منفی بافی و نقاط سیاه، برای خود كلاه می‌دوزند. حتی در آثار كمدی و خنده‌دار سینمای ما هم، كمتر پیش می‌آید كه با جهانی روشن و مثبت‌اندیش روبه‌رو باشیم.
این شب‌ها اما نمایش «مثبت فكر كن» به نویسندگی و كارگردانی علی‌دهبان كه ساعت 21 و 15 دقیقه در تئاتر‌هامون اجرا می‌شود، یكی از استثنائات فضای نمایشی ماست و از مثبت اندیشی و نگاه خوشبینانه به زندگی می‌گوید.
با این‌كه زوج جوان قصه، سامان و ماهرخ با معضلات مهمی یعنی بیكاری و اجاره‌نشینی مواجهند، اما هنوز دلخوشی‌های كوچكی برای بقا و ادامه وجود دارد.
كارگردان در فضایی ساده و كمدی و مفرح و زندگی واقعا مشترك و غیرقابل تفكیك موجر و مستاجر، سعی می‌كند زهر و تیزی مشكلات موجود در زندگی این زوج را بگیرد كه مابه‌ازای برخی واقعیت‌های جامعه هستند. بخش مهمی از موفقیت كار و ارتباط اثر با تماشاگر به متن و كارگردانی خوب و بدون ادا و ادعای دهبان برمی‌گردد و بخش مهم دیگر به بازی‌های خوب سوسن پرور، سیاوش مفیدی، شیما ملكیان و سامان دارابی مربوط می‌شود.
با این حال كاش این امتیاز خوب مثبت‌اندیشی صرفا به تلقین سوبژكتیو ماهرخ و تكرار جمله مثبت فكر كن محدود نمی‌شد، بلكه انتظار می‌رفت این الگوی رفتاری و خوشبینانه، بیشتر در قصه و لحظات نمایش جاری شود و انرژی و اثرات این نگاه مثبت را بیشتر ببینیم.
ضمن این‌كه آن پایان و ذكر یك حقیقت تلخ درباره سامان هم با وجود غافلگیری لحظه‌ای با فضای كلی اثر همخوانی ندارد و همان مشكلات زندگی روزمره و معضل بیكاری برای همذات‌پنداری و همدردی با این زوج كفایت می‌كرد.
چون قرار بود مثبت فكر كنیم، اجازه دهید دیگر بیشتر از این بر این نمایش خوب خرده نگیریم، به قول مولانا: معشوقه به سامان شد تا باد چنین بادا و قس علی‌هذا.