مقابله با خطر ورود فاضلاب به مزارع سبزیكاری تهران

مقابله با خطر ورود فاضلاب به مزارع سبزیكاری تهران


 در نیمه دوم مرداد 1398، سخنگوی محترم دولت از مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر تشكیل یك كمیته تخصصی با مسؤولیت وزارت كشور برای حل معضل آبیاری مزارع كشت سبزی در جنوب پایتخت با استفاده از فاضلاب خبر داد. اگرچه اهتمام دولتمردان در حفظ سلامت جامعه، ارزنده است اما طرح مساله یادشده در سطوح بالای حاكمیتی نشانه‌ای از عمق این معضل بهداشتی است. پرواضح است كه فاضلاب ناقل بسیاری از بیماری‌های باكتریایی مثل وبا، بیماری‌های ویروسی نظیر هپاتیت A و بیماری‌های انگلی همچون ژیاردیازیس است. در همین راستا، طبق نتایج یك تحقیق علمی مشخص شد كه حدود 15درصد از نمونه‌های سبزیجات در شهر تهران آلوده به تخم انگل‌های بیماری زا بودند. به‌ویژه آن‌كه اغلب سبزیجات و صیفی‌جات، ذاتا به‌صورت خام و بدون حرارت پخت به مصرف می‌رسند و این موضوع خطر آلودگی را بیشتر می‌كند. گفتنی است احتمال آلودگی پیازچه بیشتر از سایر انواع سبزیجات است، زیرا قسمت خوراكی پیازچه مستقیما با خاك تماس دارد.
استفاده از دستكش حین مراحل سالم‌سازی سبزیجات در منزل، اولین قدم برای پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی است. این موضوع باید به طور ویژه از سوی  بانوان گرامی مورد توجه قرار گیرد، زیرا احتمال باقی ماندن بقایای تخم انگل در زیر ناخن وجود دارد. از طرفی، برخی از عوامل عفونی ممكن است در مادران باردار موجب سقط یا آسیب به سلامت جنین شوند. مراحل سالم‌سازی سبزیجات
به ترتیب زیر است:
پاكیزه‌سازی ظاهری: در این مرحله ذرات
گل ولای چسبیده به سبزی یا برگ‌های پوسیده باید جدا شوند.
انگل زدایی: در این مرحله باید سبزیجات داخل سینك حاوی آب قرار گرفته و به ازای هر یك لیتر آب تعداد یكی دو قطره مایع ظرفشویی اضافه شود. زمان غوطه وری سبزی در این مرحله حدود 5 دقیقه است.
ضدعفونی كردن: در این مرحله سبزیجات داخل سینك حاوی آب گذاشته شده و سپس تركیبات كلردار نظیر هیپوكلریت كلسیم یا پركلرین اضافه می‌شوند. در این مرحله نیز باید سبزی به مدت حدود 5 دقیقه باقی بماند.
آبكشی كامل: آخرین بخش از فرآیند سالم‌سازی سبزیجات است كه باید به دقت انجام شود تا از خروج كامل باقیمانده تركیبات شیمیایی نظیر مایع ظرفشویی یا محلول ضدعفونی از روی سبزی مطمئن شویم.