برجام و منطقه، محور اصلی مذاکرات ظریف و لاوروف

برجام و منطقه، محور اصلی مذاکرات ظریف و لاوروف

وزیر خارجه كشورمان دیروز در ادامه سفرهای دوره‌ای  خود با وزیر خارجه روسیه در مسكو  دیدار و گفت‌وگو كرد.
محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف، پس از این دیدار كه در آستانه گام سوم كاهش تعهدات برجامی از سوی ایران برگزار شد، در نشست مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
به گزارش ایسنا، ظریف در نشست خبری اظهار كرد: در حال حاضر روابط ایران و روسیه در بهترین وضعیت در طول دهه‌های گذشته است و دو كشور تلاش دارند تعاملات خود در حوزه‌های مختلف را گسترش دهند.
وی گفت: تا پایان سال حداقل دو بار روسای جمهور دو كشور در حاشیه اجلاس‌های چندجانبه با یكدیگر دیدار می‌كنند و این علاوه ‌بر دیدارهای دوجانبه بین روسای جمهور و وزیران خارجه دو كشور است.
وی با بیان این‌كه در مورد مسائل دوجانبه شاهد پیشرفت‌های زیادی بین دو كشور بوده‌ایم، گفت: در این حوزه می‌توان به موضوع انرژی، حمل و نقل، همكاری‌های چندجانبه و تلاش برای ایجاد صلح و امنیت بین‌المللی اشاره كرد.
وزیر خارجه كشورمان همچنین به همكاری‌های ایران و روسیه در زمینه برجام اشاره كرد و گفت: ایران نقش روسیه و چین را با نقش سایر اعضای برجام یكسان نمی‌بیند و چین از شركای نزدیك ایران از قبل از برجام بود و در دوران تحریم با ایران همكاری داشت. اكنون نیز روابط تجاری خود با تهران را به‌‌رغم فشارهای غیرقانونی آمریكا ادامه می‌دهد.
وی با بیان این‌كه در مورد اقدامات صورت ‌گرفته و مشورت‌های انجام شده بین ایران و اتحادیه اروپا و به‌خصوص دولت فرانسه با لاوروف رایزنی و گفت‌وگو كرده، گفت: گفت‌وگوها و رایزنی‌های ایران با كشورهای اروپایی جهت ایجاد اطمینان از این‌كه آنها به تعهدات خود در برجام عمل كنند، صورت می‌گیرد و این گفت‌وگوها ادامه دارد.ظریف همچنین با بیان این‌كه هماهنگی‌های خوبی بین ایران و روسیه در مورد مسائل منطقه‌ای وجود دارد، خاطرنشان كرد: تلاش مشتركمان توانسته قدری به وضعیت در سوریه آرامش بخشد، گرچه به خاطر موانعی كه وجود داشت كمیسیون قانون اساسی سوریه كه با همكاری ایران، روسیه، تركیه و طرفین در سوریه ایجاد شده بود سال گذشته نتوانست به نتیجه‌ای برسد و فشارهایی از خارج به این مجموعه وارد شد ولی اكنون پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم و امیدواریم این مكانیزم هرچه زودتر به نتیجه برسد.
وی همچنین با تاكید بر این‌كه آزادی كشتیرانی باید برای همه و در همه جا اعمال شود و این شامل امنیت انرژی نیز می‌شود، تاكید كرد: ایران از ابتكار روسیه برای گفت‌وگو جهت تامین امنیت در خلیج فارس استقبال می‌كند و آمادگی داریم از طرح این كشور در كنار پیشنهادات خود از جمله تشكیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای و امضای قرارداد عدم تعارض بین كشورهای خلیج فارس حمایت كنیم.
وزیر خارجه كشورمان همچنین به موضوع فلسطین اشاره و ضمن محكوم كردن طرح «معامله قرن» در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: در یمن نیز شاهد فاجعه انسانی هستیم و موضوع یمن نیز یكی دیگر از محورهای رایزنی ایران و روسیه است.ظریف همچنین به وضعیت افغانستان و حضور گسترده داعش در این كشور اشاره كرد و گفت: آمریكایی‌ها به دنبال سوء‌استفاده از این وضعیت برای تحقق اهداف كوتاه‌مدت خود هستند و این موضوع نگرانی‌هایی ایجاد كرده است.
لاوروف: وضعیت فعلی برجام نتیجه تصمیم غیرسازنده آمریکاست
وزیر خارجه روسیه گفت‌وگوهای خود را با محمدجواد ظریف مفید توصیف و تاكید كرد: وضعیت كنونی پیرامون برجام نتیجه تصمیم غیرسازنده آمریكا برای خروج از توافق است.
سرگئی لاوروف اظهار كرد: ما رایزنی‌های خوبی با یكدیگر داشتیم و درباره موضوعات متعددی كه این روزها در دستور كار ایران و روسیه قرار دارد رایزنی كردیم، از جمله درباره توافقاتی كه میان دو كشور در جریان دیدارها در سوچی در ماه فوریه و بیشكك در جولای حاصل شد.
لاوروف ادامه داد: هر دو طرف همچنین بر لزوم تقویت همكاری‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، مبارزه با تروریسم و تجارت تاكید داریم. تجارت میان ایران و روسیه رشد 17 درصدی داشته است.