پرواز قلب سرباز برای نجات یك بیمار

پرواز قلب سرباز برای نجات یك بیمار

سرباز جوان یك ماه قبل از پایان خدمتش در تصادف رانندگی مرگ مغزی شد. خانواده محمدزارع در بخششی بزرگ با اهدای اعضای بدن او، به چهار بیمار زندگی دوباره بخشیدند. پزشكان در اقدامی حساس و نفس‌گیر قلب او را با هواپیما و بالگرد از یزد به بیمارستان رجایی تهران انتقال داده و به بیماری پیوند زدند.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، محمد 24 ساعت خدمت بود و 24 ساعت استراحت. در مدتی كه در استراحت بود، موتورسازی می‌كرد. صبح دوازدهم شهریور باید به محل خدمتش می‌رفت. با خانواده خداحافظی كرد. نمی‌دانست این آخرین خدافظی با آنهاست. سوار موتورش شد و مسیر پادگان را در پیش گرفت. ساعتی بعد تلفن خانه‌شان به صدا درآمد. مرد ناشناسی از آن سوی خط خبر داد، محمد تصادف كرده و او را به بیمارستان میبد یزد برده‌اند.
دایی محمد درباره حادثه می‌گوید: بلافاصله خودمان را به بیمارستان رساندیم، پزشكان می‌گفتند در جریان تصادف صدمه شدیدی به سر محمد وارد شده بود. یك نیسان یخچال‌دار كه جلوی محمد در حركت بود، ناگهان تغییر مسیر داده و محمد كه با موتور، پشت خودروی نیسان بود، نتوانست موتور را كنترل كند و با شدت به آن برخورد كرد.
پزشكان تلاش برای نجات جان محمد زارع را آغاز كردند. شدت صدمات زیاد بود و باید او را به بیمارستان مجهزتری منتقل می‌كردند. او را سریع به بیمارستان فرخی یزد انتقال دادند اما یك روز بعد متخصصان اعلام كردند، او مرگ مغزی شده و دیگر امیدی به بازگشتش به زندگی نیست.
دایی محمد ادامه می‌دهد: وقتی پزشكان خبر مرگ مغزی محمد را به ما دادند دنیا برایمان تیره و تار شد. تا آن روز امیدوار بودیم او به زندگی بازگردد. فقط یك ماه مانده بود خدمتش تمام شود. قرار بود برایش آستین بالا بزنیم اما او سرنوشت دیگری داشت.
با اعلام رضایت خانواده زارع برای اهدای اعضای بدن فرزندشان، كارهای مقدماتی برای انجام پیوند در دستور كار تیم‌های پزشكی قرار گرفت.
دكتر ساناز دهقانی؛ رئیس واحد پیوند اعضای وزارت بهداشت در این باره می‌گوید: دو كلیه بیمار مرگ مغزی در همان شهر یزد به دو بیمار نیازمند اهدا شد و همزمان كبد بیمار برای پیوند از طریق زمینی به شیراز انتقال یافت. قلب این بیمار مرگ مغزی برای پیوند به صورت هوایی به بیمارستان رجایی منتقل و به بیمار قلبی پیوند زده شد.