تعزیه، ثروت بزرگ فرهنگ ایرانی

تعزیه، ثروت بزرگ فرهنگ ایرانی


این روزها خانه هنرمندان ایران میزبان برگزاری نمایشگاه «به روایت نسخه‌خوانان» است؛ نمایشگاهی كه به همت خانه تئاتر و براساس پژوهش‌های رضا كوچك‌زاده فعالیت خود را آغاز كرده تا تعزیه را به عنوان یك هنر ایرانی در گذر زمان مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.
این نمایشگاه كه تا بیست و ششم شهریور برپا خواهد بود، میزبان سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. صالحی پس از بازدید از به روایت نسخه‌خوانان اظهار كرد: تعزیه در عصر قاجار قدرت و قوتی داشته كه از دانشی سه‌گانه نشأت می‌‌گرفت. دانشی كه در تركیب قوت در هنر نمایشی، عمق در دانش دینی و تسلط بر دانش ادبی ریشه داشت. تعزیه ایرانی اگر بخواهد استمرار پیدا کند باید این تركیب را همچنان داشته‌ باشد.
او برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را یادآوری میراث بزرگ فرهنگ كشورمان دانست و گفت: گاهی باید دارایی‌های خود را در معرض دید عموم بگذاریم، چرا كه تا وقتی در مخازن هستند قدرت ارتباط با آن وجود نخواهد داشت، نمایشگاه‌هایی از این قبیل دارایی‌هایمان را به ما نشان می‌دهد.
صالحی همچنین افزود: این نمایشگاه‌ها سبب برقراری ارتباط نسل‌ جدید با دستاوردهای نسل‌های گذشته خواهد شد، تا زمانی كه در یك فضای آكادمیك و پژوهشی در حال تحقیق و پژوهش روی این گنجینه‌ها هستیم تنها یك مجموعه آكادمیك با آن در ارتباط خواهد بود اما چنین نمایشگاه‌هایی امكان دستیابی دیگر اقشار را نیز با این دستاوردها فراهم می‌‌کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه حمایت وزارتخانه ارشاد از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی گفت: امیدواریم بتوانیم فرصت برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها را از تهران به شهرهای دیگر منتقل كنیم. به‌جز این برگزاری این دست نمایشگاه‌ها در استان‌ها، درگیر كردن تعزیه‌خوان‌ها و تعزیه‌گردان‌ها با این نمایشگاه می‌تواند به آنها نگاهی عمیق بخشیده و آنها را نسبت به راهی كه در پیش دارند، قوی‌تر كند.