مشکلات دانشجویان به روایت دانشگاه

مشکلات دانشجویان به روایت دانشگاه

مشکلات ورود به دانشگاه، هراس غم غربت، اختلاف با دیگران،‌ تنهایی، افسردگی، اضطراب و وحشت‌زدگی از رایج‌ترین مشکلات و البته اختلالاتی است که مرکز مشاوره دانشگاه تهران آنها را فهرست‌وار در وب‌سایت مرتبط خود درج کرده است.
مهم‌ترین دلیل مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد اما مشکلات ناشی از تاثیرات تفاوت محیط تحصیلی بر دانشجویان ذکر شده است. هرچند تعبیر مشکلات ناشی از تغییر محیط کلی است اما از تاثیرات آن می‌توان به همان موارد تکراری اختلال اضطراب اجتماعی، استرس و غم غربت اشاره کرد.
این فهرست برای دانشجویان مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره دانشگاه مازندران شامل مواردی همچون مسائل تحصیلی و خانوادگی، ازدواج یا ارتباط با جنس مخالف، روابط بین فردی، اختلالات رفتاری و مشکلات معیشتی عنوان شده است.
پژوهش صورت‌گرفته در رابطه با بررسی علل مراجعه دانشجویان به مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه قم هم نشان می‌دهد مهم‌ترین دلایل مراجعه دانشجویان این دانشگاه، مواردی همچون مشکلات تحصیلی، ازدواج، مسائل خانوادگی، افسردگی، اضطراب و روابط اجتماعی تشکیل می‌دهد.
آن‌طور که رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تربیت مدرس هم می‌گوید مسائل تحصیلی، وابستگی‌های عاطفی و مشکلات بین فردی از محورهای اساسی مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره این دانشگاه است.