گرد و خاک در شهر شلوغ

سریال‌های شبکه نمایش خانگی پر شده از بازیگران سینمایی؛ دلیل این مهاجرت چیست؟ آیا سینما دیگر آن ابهت سابق را ندارد؟

گرد و خاک در شهر شلوغ

بطور معمول نباید مدیوم‌های هنرهای نمایشی، تفاوتی برای بازیگران حرفه ای داشته باشد و آنچه باید بهای بیشتری به آن داده شود، توجه به کیفیت بازی و اجرای درست متن نمایشی است. به عبارت دیگر، برای یک بازیگر خوب و به معنای درست، فرقی نمی‌کند که در سریالی تلویزیونی بازی می کند یا در فیلمی سینمایی و یا اینکه بر صحنه نمایش ظاهر می شود، مهم آن خروجی نقش‌آفرینی است که باید جذاب و باورپذیر باشد و بتواند موضوع و قصه اثر نمایشی را به مخاطب منتقل کند. اما به دلایل مختلف و برخی خط کشی‌های نانوشته یا شاید هم درست و موجهی که طی سالها ایجاد شد، نوعی تفکیک و تقسیم بندی میان مدیوم‌های هنرهای نمایشی به وجود آمد و برخی بازیگران در یکی از این رسانه‌ها تثبیت شدند، بطوریکه جابجایی آنها و نقش آفرینی شان در مدیومی دیگر، به راحتی امکان‌پذیر نبود و حتی گاهی با اظهار شگفتی از سوی برخی تماشاگران و حتی اهل فن همراه می شد.

این وضعیت هنوز هم کم و بیش وجود دارد و انتخاب یک بازیگر که بیشتر در تئاتر فعالیت می کند، در پروژه ای سینمایی با اکراه و مقاومت صورت می گیرد و یا حضور بازیگری که چهره ای سینمایی به حساب می آید، در تئاتر و یا در تلویزیون باعث تعجب و حتی واکنش‌های منفی می شود و از طرفی دیگر هم اگر یک بازیگر که او را بیشتر در تلویزیون می‌بینیم، را در فیلمی سینمایی ببینیم، متعجب می شویم و به غلط بگوییم که چرا فلان بازیگر تلویزیونی باید در سینما بازی کند.
با چنین پیشینه ای و با اشاره و تاکید به این نکته که قائل به تفکیک هنرهای نمایشی دست کم به لحاظ بازیگری نیستیم و بازیگران مجاز هستند که در هر مدیومی البته به درستی و به شکلی باورپذیر نقش آفرینی کنند، سراغ این موضوع رفته ایم که در این چند وقت اخیر برخی بازیگرانی که چهره‌های مشهوری در سینما هستند، به مدیوم تلویزیون- اینجا و در این گزارش، منظور شبکه نمایش خانگی است- گرایش پیدا کرده اند و برای حضور در سریال‌های این رسانه، اشتیاق نشان می‌دهند. این درحالی است که طبق رسمی نانوشته در سینمای ایران، برخی بازیگران در سال‌های دور، به هیچ وجه حاضر نبودند، از برج عاج سینما پایین بیایند و در مدیوم دیگری حاضر شوند، اما برخی از آنها این اواخر تغییر رویکرد داده اند و در سریال‌ها هم حاضر می شوند. ببینیم قضیه از چه قرار است و چرا برخی ستاره‌ها و بازیگران سینما، در چرخشی کم سابقه یا حتی بی سابقه، به سلام تلویزیون و سریال و شبکه نمایش خانگی، علیک گفته‌اند و سر از مدیومی به جز سینما درآورده اند.
 بحث شیرین مالی
یک فیلم سینمایی معمولا یکی دو ماه وقت بازیگران را می گیرد، بنابراین دستمزدی هم که بازیگران برای کار در پروژه‌های سینمایی دریافت می کنند، معادل همان زمانی است که مشغول کار در آن هستند. اما بازیگران برای بازی در یک سریال شبکه نمایش خانگی، دست کم چند ماه زمان می گذارند که بطور طبیعی تاثیر مهمی بر میزان دستمزد آنها خواهد داشت و دستمزدشان بطور ماهیانه محاسبه خواهد شد. اگر بحث مالی مطرح باشد و کیفیت فیلمنامه و نقش هم مدنظر قرار بگیرد، معمولا یک بازیگر ترجیح می‌دهد، در مقایسه با یک پیشنهاد سینمایی سطح متوسط، به پیشنهاد بازی در سریال شبکه نمایش خانگی جواب مثبت دهد.
 بحث شیرین بیشتر دیده شدن
یکی از مهمترین فاکتورهای حضور ستاره‌ها و بازیگران سینما در سریال‌های شبکه نمایش خانگی، میزان بیشتر دیده شدن است. در طول سال کمتر برای بازیگران، امکان حضور در فیلم فیلمسازان شاخص و معتبر پیش می آید و اوضاع سینما هم کم و بیش، مناسب نیست و بیشتر فیلم‌ها به درستی اکران و دیده نمی شود، بنابراین اگر پیشنهاد بازی در سریال شبکه نمایش خانگی، مطرح شود، معمولا بازیگران دوست دارند برای بیشتر دیده شدن و بازتاب‌های خوب پخش منظم و هفتگی سریال‌های شبکه نمایش خانگی، آن را با آغوش باز بپذیرند. با توجه به گسترش و تاثیرگذاری فضای مجازی و دیده شدن چند باره برخی از این آثار، بازیگران و ستاره‌های این سریال‌ها بیشتر از حضورهای سینمایی‌شان در فیلم‌هایی فراموش شدنی و تاریخ مصرف دار، موردتوجه قرار می گیرند. نظرات مردم درباره این آثار و نقش آفرینی‌ها هم بطور دائم و هفتگی و در طول چندماهه و گاه یکساله پخش سریال ادامه دارد و باعث می شود بازیگران در این مدت نسبتا طولانی، به اصطلاح روی بورس و در کانون توجه باشند، کاری که کمتر فیلم سینمایی می تواند باعث آن شود.
 خط قرمز کمرنگ
درباره این مساله باید با احتیاط و با کارشناسی بیشتری صحبت کرد، اما آنچه بصورت اجمالی و در مقایسه با سریال‌های شبکه نمایش خانگی تا اینجا و برخی فیلم‌های سینمایی اکران شده در این چند سال قابل مشاهده و اشاره است، فضای بازتر سریال‌های شبکه نمایش خانگی است و به نظر می رسد به نسبت سینما، محدودیت‌ها و اما و اگرهای کمتری وجود دارد.  همین ملاحظات کمتر که البته موردانتقاد برخی خانواده‌ها و کارشناسان هم است، احتمالا می تواند یکی از دلایل برخی بازیگران برای حضور در سریال‌های شبکه نمایش خانگی باشد.  به عبارتی ممکن است، این فضای نسبتا بازتر و با خطوط قرمز کمرن‌گتر هم نقشی در این رویکرد اخیر بازیگران به شبکه نمایش خانگی داشته باشد.