طرحی كه حمل و نقل عمومی  را از رونق انداخت

طرحی كه حمل و نقل عمومی را از رونق انداخت

 از ابتدای اجرای طرح جایگزین زوج یا فرد در تهران كه به طرح كاهش معروف است، بارها آن را نقد منفی كرده‌ام چه از بابت محدودیتی كه برای تردد مالكان خودرو ایجاد می‌كند، چه از بابت تكمیل نبودن سیستم كنترل تردد كه به فعال نبودن برخی از دوربین‌ها برمی‌گردد و چه به خاطر نگاه مالی مسلط در این طرح كه در واقع در آن روزهای تردد به مردم فروخته می‌شود. البته این كه نظارت پلیس با این طرح تا حدی كمرنگ شده است نیز یكی از موارد قابل ایراد است، چرا كه در همه جای دنیا پلیس برای تامین رفاه ترافیكی مردم نقش اصلی را ایفا می‌كند.
اما مهم‌تر ازهمه این مشكلات باید گفت نتیجه نامطلوبی كه طرح ترافیك جدید در تهران ایجاد كرده گرایش مردم به سمت تاكسی‌های اینترنتی است؛ این وضع به‌خصوص در مناطق مركزی شهر مشهود و ملموس است. ایراد این وضعیت این است كه نشان می‌دهد تمایل مردم بعد از اجرای طرح جدید به حمل‌ونقل عمومی كمتر شده، در حالی كه ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌تواند تعداد مسافران بیشتری را جابه‌جا كند، حال آن كه فعالیت تاكسی‌های اینترنتی هیچ فرقی با حضور خودروهای شخصی در معابر ندارد.
شهر تهران از گذشته تا امروز در حوزه حمل‌ونقل عمومی مشكل داشته و درمان دردهای ترافیكی‌اش نیز تنها با توسعه كمی و كیفی این بخش میسر است، اما كسانی كه برای ترافیك تهران تصمیم‌گیری می‌كنند به جای تمركز بر این موضوع، اصل را رها كرده و به حواشی می‌پردازند، در شرایطی كه عبور و مرور در پایتخت به‌جز رفع نواقص فعلی و ایجاد انگیزه در مردم برای استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی بهبود نمی‌یابد.