صنعت خودروی تركیه، از اوج تا سقوط

صنعت خودروی تركیه، از اوج تا سقوط


حضور تركیه در صنعت خودروسازی ایران به صورت رسمی تایید شده و حتی سخن از انتخاب مكان برای ساخت كارخانه مشترك نیز شده است. این خبر در حالی اعلام شده كه صنعت خودروسازی تركیه، اكنون در بدترین دوران خود به سر می‌برد و در سال جاری میلادی با سقوط بیش از 66 درصدی در فروش روبه‌رو است و دولت تركیه هم برای نجات این صنعت از بحران، تصمیمات فوری اتخاذ كرده است.
صنعت خودروی تركیه در سالیان اخیر به پیشرفت مناسبی دست یافت و به یكی از بخش‌های درآمدزای اقتصاد تركیه تبدیل شد اما دو سال گذشته را قطعاً باید دوران سقوط صنعت خودروسازی تركیه دانست چراكه میزان فروش آنها كمتر از نصف شده است.
تركیه خودروی ملی ندارد، ولی صنعت قطعه‌سازی این كشور بسیار پیشرفته است. بسیاری از كمپانی‌های خودروسازی معتبر جهان در تركیه كارخانه دارند؛ البته با داخلی‌سازی بالا، یعنی قطعات عمدتاً در تركیه تولید می‌شود و بخش خوبی از تولیدات هم از تركیه به آسیا و اروپا صادر می‌شود.
داخلی‌سازی بالا و صادرات بخشی از محصولات، دو شرطی است كه ایران پیش روی خودروسازهای خارجی نگذاشت، ولی تركیه گذاشته است.
تركیه یكی از بزرگ‌ترین صادركنندگان قطعات خودرو است و سالانه 20تا 30 میلیارد دلار از این محل، درآمد داشته است. ضمن آن كه تركیه به كشورهای اروپایی هم صادرات قطعه دارد.
تركیه یكی از كشورهایی است كه رویكرد مونتاژ محور را در صنعت خودروی خود در پیش گرفته است. این كشور به‌دلیل اتخاذ سیاست حمایت از مونتاژ و نیز داشتن موقعیت ژئواستراتژیك و قرار گرفتن در مرز آسیا و اروپا باعث جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی صنعت خودرو شده است. سایت‌های مونتاژ بزرگ‌ترین شركت‌های خودروساز بین‌المللی در این كشور تأسیس شده است. حتی به‌عنوان نماد می‌توان به كمپانی «مرسدس بنز» اشاره كرد كه یكی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در این صنعت تركیه به شمار می‌رود.