نگاه به درون، باعث تحول صنعت  خودروسازی می‌شود

نگاه به درون، باعث تحول صنعت خودروسازی می‌شود


امیرحسین عسكریان، كارشناس مسائل خودرو در خصوص تولید خودروی مشترك ایران با كشورهایی از جمله تركیه و روسیه گفت: مطرح‌ترین خودروساز روسیه لاداست كه همكاری‌های زیادی با دیگر كشورهای منطقه نیز دارد.
وی با بیان این كه همكاری با روسیه سبب توسعه صنعت خودروسازی نخواهد شد، افزود: شركت لادا همکاری ده ساله با شركت رنو توسعه پیدا كرده است، پس به نظر می‌رسد این شركت در شرایط تحریمی نتواند همكاری لازم را با شركت‌های داخلی داشته باشد، چون شریك رنوست و اتفاقاتی كه در قرارداد خودروسازان داخلی با رنو افتاد طبیعتا بار دیگر نیز تكرار خواهد شد، كما این كه این شركت‌ها در بازار آمریكا ذی‌نفع هستند.
این كارشناس مسائل خودرو در ادامه یادآور شد: روسیه اخیرا به‌جز عوارض موجود، تعرفه‌های زیادی نیز برای واردات خودرو و قطعه به این كشور وضع كرده تا صنعت خودروسازی خود را بیش از پیش تقویت كند.
عسكریان گفت: تركیه نیز صنعت خودروسازی قوی ندارد ولی این كشور در صنعت قطعه‌سازی سرآمد است و از این راه توانسته تراز تجاری خود را افزایش دهد و به اكثر كشورهای جهان خصوصا در زمینه قطعات ماشین‌های سنگین نیز صادرات داشته باشد لذا همكاری با صنعت قطعه‌سازی تركیه می‌تواند برای ایران مفید باشد.
وی تصریح كرد: قطعا در زمینه خودروسازی و قطعه‌سازی كشوری همچون چین از همتایان چینی و روسی خود قوی‌تر است لكن چون ارتباطات مالی ایران با كونلون بانك چین محدود شده است به نظر می‌رسد ارتباط با این كشور در آینده‌ای نزدیك امكان‌پذیر نباشد، به طوری كه بخش خصوصی كشورمان كه كلا چینی كار هستند در زمینه تامین قطعات به مشكل برخورده و تیراژ تولید خود را به نصف رسانده و برخی از آنان در معرض ورشكستگی و تعطیلی هستند.
این كارشناس مسائل خودرو در خصوص توانمندی‌های داخلی نیز تصریح كرد: در سالیان اخیر همكاری با خودروسازان خارجی هیچ‌وقت منجر به افزایش داخلی‌سازی و افزایش صادرات نشده، بنابراین به نظر می‌رسد باید به توانمندهای داخلی توجه ویژه‌ای كنیم چون شركت‌های دانش‌بنیان زیادی در كشور وجود دارد كه آمادگی‌های لازم را برای ورود به صنعت قطعه‌سازی و‌های تك را دارند به‌طوری كه سایپا با همكاری با این شركت‌ها اخیرا 388 قطعه را داخلی‌سازی كرده است.