واردات خودروهای هیبریدی با تعرفه صفر؛ اقدامی سراسر ضرر

واردات خودروهای هیبریدی با تعرفه صفر؛ اقدامی سراسر ضرر


 معافیت واردات خودروهای هیبریدی از پرداخت حقوق گمركی كه به منظور حفاظت محیط‌زیست در حال تصویب است، اقدامی سراسر ضرر است. این اقدام علاوه بر این كه به حفظ محیط زیست كمكی نمی‌كند، ارزبری قابل‌توجهی دارد و مغایر با قوانین بالادستی كشور است.
طرح ساماندهی صنعت خودرو در تاریخ 28/۰۳/98 در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب شد. شورای نگهبان در تاریخ 28/۰۴/98 با اشاره به ایراداتی به برخی مواد این طرح، آن را به مجلس بازگرداند و كمیسیون صنایع ایرادات را رفع كرد.
مجلس نیز در تاریخ 27/۰۵/98 با رفع ایرادات در صحن علنی، آن را مجدد به شورای نگهبان ارسال كرد و در تاریخ 06/۰۶/98 سخنگوی شورای نگهبان اعلام كرد این طرح به‌طور كامل به تأیید اعضای شورای نگهبان نرسید و ایراداتی داشت كه باید پس از رفع آنها، از سوی مجلس دوباره اعلام نظر شود.
طرح ساماندهی صنعت خودرو كه قرار است به‌عنوان یك بستر قانونی در این صنعت، تحولی در خودروسازی كشور ایجاد كند، لازم است طرحی جامع و با كمترین نواقص باشد. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد باوجود نكات مثبت موجود در طرح فوق، ایراداتی اساسی نیز وجود دارد كه كم‌توجهی به آنها ممكن است چالش‌های جدی برای كشور در سال‌های آتی ایجاد كند. در این نوشته به برخی ایرادات این طرح در زمینه واردات خودروهای هیبریدی با تعرفه صفر می‌پردازیم.