4 کشته در سرقت 420 هزار تومانی!

علت حادثه قطار سیستان و بلوچستان باز كردن 168پیچ از روی ریل اعلام شد

4 کشته در سرقت 420 هزار تومانی!

در ساعت 5 عصر چهارشنبه هفته گذشته قطار زاهدان -تهران در منطقه شورو از ریل خارج شد و چهار خانواده را عزادار كرد.‌ تنها ساعتی پس از این حادثه اعلام شد به‌جز چهار كشته قطعی این حادثه 157 نفر هم مصدوم شده‌اند. حالا و با گذشت یك هفته از این حادثه رئیس كمیسیون عالی سوانح شركت راه‌آهن به جام‌جم می‌گوید علت سانحه ریلی قطار زاهدان- تهران بازشدن پیچ و پابندهای ریل توسط افراد ناشناس بوده كه البته از قرار، گزارش آن به وزیر مربوط هم ارسال شده است. تلخی مرگ چهار انسان بیگناه به كنار كه داغ بر دل خانواده‌های آنها گذاشته است، اما وقتی ماجرا تلخ‌تر می‌شود كه بدانیم گمانه‌ها بر این است كه دلیل باز كردن پیچ‌های آهنی ریل راه‌آهن زاهدان به قصد فروش آهن آن بوده است! تا پیش از این بارها اخباری مبنی بر سرقت تابلوهای راهنمایی و رانندگی یا كابل‌های برق شنیده بودیم، اما این‌كه فروش چند كیلو آهن به چنین فاجعه‌ای منجر شود تلخی این حادثه را صد چندان می‌كند.

حالا دلیل اصلی حادثه ریلی قطار زاهدان-تهران مشخص شده است. غضنفر فولادی، رئیس كمیسیون عالی سوانح شركت راه‌آهن هم به‌روشنی به جام‌جم می‌گوید این‌كه باز شدن پیچ و پابندهای ریل یك حركت خرابكارانه بوده یا به بهانه دزدی صورت گرفته در حد و صلاحیت كمیسیون عالی سوانح شركت راه‌آهن نیست كه اعلام شود، اما یكی از گمانه‌های دلیل این كار توسط افراد ناشناس باز كردن و فروش این ادوات است. فولادی به جام‌جم می‌گوید این كار ابزار آنچنان پیشرفته‌ای طلب نمی‌كند. خود كاركنان راه آهن با ابزار خودشان هر پیچ را در چهار ثانیه باز می‌كنند، اما یك فرد عادی هم كه دسترسی به این ابزار ندارد می‌تواند در زمان حدود 15 ثانیه هر پیچ را باز كند.
اگر بخواهیم رد این گمانه را دنبال كنیم باید بدانیم كه جنس این پیچ و پابندها از آهن است و وزن مجموع پیچ و پابند و فنر آن شاید به حدود یك كیلوگرم برسد. از آنجا كه در فاصله 60 متری این خط ریلی هم حدود 168 پیچ و پابند باز شده است می‌توان متوجه شد كه همه دلیل این حادثه به خاطر 168 كیلوگرم آهن بوده است و بس! با تماس با چند خریدار ضایعات آهن هم متوجه شدیم كه در بهترین حالت می‌توان آهن ضایعاتی را به قیمت هر‌كیلو 2500 تومان به فروش رساند. با تاكید بر این نكته كه دزدی پیچ و پابندهای خط ریلی زاهدان-تهران تنها یك گمانه است می‌توان متوجه شد كه از دست رفتن جان چهار انسان بیگناه در این حادثه و مصدومیت بیش از صد نفر و خسارت‌های كلان به شركت راه‌آهن برای كسب تنها 420 هزار تومان بوده است.
 برای رصد ریلی چه كنیم؟
از آنجا كه باز كرن پیچ و پابندها در یك خط ریلی آن هم در فاصله تنها 60 متر فرآیند خیلی زمانبری نیست این مورد از چشم راهبان‌ها هم دور مانده است.
غضنفر فولادی در این رابطه هم به جام‌جم می‌گوید: در هر ایستگاه راه‌آهن راهبان‌هایی داریم كه هر روز به سمت یكدیگر حركت كرده و نهایتا در وسط یك خط كارنامه‌هایشان را با یكدیگر به منظور تایید چك نهایی خط تعویض كرده و از همان مسیر بر‌می‌گردند. اما ممكن است در یك ایستگاه رفت و برگشت مسیر حدود هشت ساعت و حتی بیشتر طول بكشد و طی این مدت افراد ناشناس اقدام به بازكردن پیچ و مهره‌ها كرده باشند.  به گفته او راه دیگری برای بازدید و رصد مسیر وجود ندارد، گرچه پس از بروز این سانحه تصمیم بر آن شد تا كنترل و رصدهای بیشتری صورت گیرد، اما در همه كشورهای دنیا نیز روال همین‌گونه است و نمی‌توان طول ۱۲ هزار كیلومتر شبكه ریلی را به صورت متر به متر از روش‌های آنلاین، تصویری و.... رصد كرد.  آن‌طور كه رئیس كمیسیون عالی سوانح شركت راه‌آهن می‌گوید ممكن است همین الان نیز چنین اتفاقی در یكی از محورها و مناطق بیفتد و برای متر به متر آن نمی‌توان نگهبان استخدام كرد و مدیریت این مسأله تنها به رفاه، امنیت و دیگر پارامترهای فرهنگی و اجتماعی جامعه برمی‌گردد.