كمی تا قسمتی ابری

آمار تازه دفتر موسیقی وزارت ارشاد نشان از روند نزولی تولیدات موسیقی دارد سیری كه هر چند اعداد بزرگی را نشان نمی‌دهد، اما می‌تواند یك هشدار باشد

كمی تا قسمتی ابری

موسیقی حالا نه به اندازه سال‌های گذشته پر حاشیه است و نه كنسرت‌رفتن اندازه گذشته پدیده‌ای خاص و عجیب. هر چند شرایط اقتصادی امروز مردم را برای هزینه كردن درآمدشان بیشتر سرگرم تامین و حل نیازهای اولیه و معاش كرده است، اما بازار كنسرت‌های موسیقی تا حدودی گرم است. حالا باید بررسی كرد و دید امورات فرهنگی بخشی از زندگی جامعه شده و مردم حاضر به حذف آن نیستند، یا هنوز اوضاع اقتصادی لااقل برای بخشی از جامعه آنقدر كه تصور می‌كنیم دشوار نشده است. در هر صورت دفتر موسیقی وزارت ارشاد آمار تازه‌ای منتشر كرده كه در آن می‌توان نگاهی انداخت به این‌كه اوضاع موسیقی بر اساس مجوزهای كسب شده در این دفتر طی نیمه اول امسال چطور بوده است.

موسیقی دست پاپ‌خوان‌ها
طبق آمار منتشر شده در شش ماه اول امسال 270 اجرای صحنه‌ای از دفتر موسیقی مجوز گرفته اند كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته باكاهش بسیار كمی روبه‌رو بوده است، شش ماهه اول سال 97 اجراهای صحنه‌ای 273 مورد بوده‌اند و شش ماهه اول امسال‌270. امسال 135 کنسرت موسیقی پاپ، 52 موسیقی سنتی، 47‌موسیقی كلاسیك، 19 موسیقی تلفیقی و 17 موسیقی نواحی به اجرا پرداخته‌اند. در كنار مجوزهای هنرمندان داخلی، 30 گروه موسیقی خارجی هم به ایران آمده و موسیقی اجرا كرده‌اند.
حالا اگر تعداد اجرای انواع موسیقی را كنار هم بگذارید و مقابل تعداد اجراهای موسیقی پاپ قرارش دهید، تعداد انواع اجراها نمی‌تواند خیلی از موسیقی پاپ پیشی بگیرد. این‌كه باز هم بنویسیم موسیقی شده محل كسب درآمد حرف تكراری بی‌نتیجه‌ای است كه باز هم چاره‌ای جز بیانش وجود نخواهد داشت. وجود اجراهای فرهنگی برای حفظ ارتباط جامعه با موسیقی اصیل و یا موسیقی كلاسیك با حمایت دولت اتفاقی فراموش شده محسوب می‌شود و ظاهرا باید پذیرفت پاپ در حال بلعیدن انواع موسیقی است و نگرانی و دلسوزی هنرمندان این موسیقی‌ها هم نمی‌تواند چیزی را تغییر دهد.


سیر نزولی انتشار آلبوم‌ها
از زمانی كه انتشار تك‌آهنگ‌ها در ایران جدی شد و وزارت ارشاد هم اعلام كرد كمتر از دو روز برای انتشار آنها مجوز صادر می‌كند، كاهش چشمگیری را در عرصه انتشار آلبوم‌های موسیقی تجربه كردیم. در شش‌ماهه نخست امسال 161 آلبوم منتشر شده‌اند كه آمار سال قبل نشان می‌دهد آلبوم‌های منتشرشده تقریبا نصف سال گذشته‌اند. شش ماه نخست سال گذشته 265 آلبوم منتشر بوده كه حالا به 161 مورد رسیده است.  آلبوم‌های تصویری هم همواره جزو پدیده‌های موسیقایی در ایران بوده‌اند كه چندان نشده‌اند و همیشه تعدادشان به چند مورد محدود شده است. شش ماه اول امسال سه آلبوم و مدت مشابه سال گذشته هم چهار آلبوم. آمارهای این بخش ظاهرا قرار است افزایش جدی را به این زودی‌ها تجربه كنند.



رو به افزایش مداوم
اگر كمی هم با موسیقی سر و كار داشته و دنبالش كنید، حتما متوجه شده‌اید كه این تیتر می‌تواند به تك‌آهنگ‌ها مربوط باشد. هر قدر تعداد آلبوم‌ها كمتر می‌شود، تعداد تك‌آهنگ‌ها هم بیشتر می‌شود دیگر... سال گذشته 965 تك‌آهنگ در بهار و تابستان مجوز گرفته بودند و امسال 1078 تك‌آهنگ در مدت مشابه مجوز گرفته‌اند. هرچند میزان افزایش تعداد آهنگ‌ها هم چندان زیاد نیست، اما همان مسیر صعودی همیشگی را طی می‌كند. 



كاهش و كاهش
نماآهنگ‌ها هم مانند آلبوم‌های تصویری اصولا تعدادشان كم است، از آنجا كه رسانه‌ای برای پخش نماآهنگ‌ها در ایران وجود ندارد خوانندگان رسمی كمتر به سمت هزینه برای تولید نماآهنگ می‌روند و خواننده‌های غیررسمی هم اغلب نماآهنگ‌هایی سخیف می‌سازند و در رسانه‌های خارج از ایران پخش می‌كنند. 146 نماآهنگ در شش ماهه اول سال 97 تولید شده و امسال هم با كاهش حدود 20 مورد به 127 رسیده است. تعداد كتاب‌های گویای تولیدشده هم از 43 مورد سال گذشته، امسال به 40 مورد رسیده و كاهش اندكی را تجربه كرده است.  تنها رشد بزرگی كه با مقایسه آمار شش ماهه اول امسال و سال گذشته می‌توان مشاهده كرد این است كه نیمه اول امسال 6300 پرونده شعر و ترانه در دفتر موسیقی تشكیل شده كه در نیمسال نخست سال قبل 3850 پرونده بوده است.