سالی 3 میلیون دلار ناقابل!

جام‌جم جزئیات جدیدی از رقم قرارداد سرمربی تیم ملی فوتبال را منتشر کرد

سالی 3 میلیون دلار ناقابل!

 در حالی كه ایران وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارد و تاكید مسؤولان رده بالای نظام این است كه در چنین شرایطی همه صرفه‌جویی كنند، فدراسیون فوتبال قراردادی به ارزش سه میلیون دلار با مارك ویلموتس و دستیارانش امضا كرده است. از سال گذشته وزارت ورزش اعلام كرد باید هزینه‌ها در فوتبال كاهش پیدا كند و حتی تیم‌ها به خارج از كشور نرود. بماند كه در این بین استقلال و پرسپولیس رفتند و این مساله انتقادات بسیار زیادی به همراه داشت، چراكه دیگر باشگاه‌ها معتقد بودند نگاه وزارتخانه رنگی است و دقیقا تیم‌هایی كه زیر پوشش خود هستند را از اجرای این قانون منع كرده است. در هر صورت با توجه به فشارهای اقتصادی بركشور و نیز با توجه به آن‌كه فدراسیون اعتقاد داشت دستمزد كارلوس كی‌روش سرمربی سابق تیم ملی بالاست، توقع می‌رفت كادر فنی جدید ایران قرارداد پایین‌تری امضا كنند
ولی در واقعیت اتفاق دیگری رخ داده است.
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در دوران حضور كی‌روش مدام به نزدیكانش تاكید داشت باید كسی را بیاورند كه هزینه مالی كمتری برایشان در پی داشته و از سوی دیگر به اندازه كی‌روش حساس نباشد. به همین دلیل سراغ مارك ویلموتس رفتند و در نهایت توانستند با او قرارداد امضا كنند. مربی بلژیكی در طول مذاكرات چند بار از حضور در تیم‌ ملی منصرف شد و گویا هر بار فدراسیون فوتبال رقم او را بالاتر برد، به شكلی كه حالا تاج از پس پرداخت آن برنمی‌آید.
 رقم‌های اشتباه
پس از آن‌كه ویلموتس با ایران قرارداد بست، رسانه‌های بلژیكی رقم‌های جدیدی درباره دستمزد او اعلام كردند. آخرین بار كارلوس كی‌روش برای یك سال با فدراسیون 4/1‌میلیون یورو قرارداد بسته بود. ابتدا بلژیكی‌ها اعلام كردند رقم قرارداد ویلموتس 6/1 میلیون دلار است. بعد رسانه دیگری نوشت او 2/1 میلیون یورو برای هر سال می‌گیرد. خیلی‌ها در ایران اعتقاد داشتند كی‌روش به مراتب مربی بزرگ‌تری نسبت به ویلموتس است، بنابراین باید رقم قرارداد آنها بسیار متفاوت باشد. كارلوس سرمربی تیم ملی پرتغال و رئال مادرید بود. سال‌ها هم كنار فرگوسن روی نیمكت منچستریونایتد نشست. بنابراین در بازار مربیان كارلوس به مراتب گران‌تر از ویلموتس است. بعضی‌ها اعتقاد داشتند ویملوتس باید نصف كی‌روش حقوق بگیرد. منتهی وقتی رسانه‌های بلژیكی نوشتند دستمزد او 2/1 میلیون یورو است همه فهمیدند حداقل فدراسیون فوتبال چنین دیدگاهی ندارد.
 34 میلیارد تومان برای یك سال!
اگر تصور می‌كنید رقم همان رقمی است كه از سوی رسانه‌های بلژیكی اعلام شده سخت در اشتباه هستید. یك منبع موثق خبری فاش كرد مبنی بر این‌که دستمزد مارك ویلموتس و دستیارانش در تیم ملی ایران سالانه
سه میلیون دلار است! یعنی رقمی بالغ بر 34 میلیارد تومان در سال. قطعا مغز شما هم از شنیدن این رقم سوت می‌كشد، ولی فدراسیون فوتبال خود را متعهد كرده تا این پول را به مارك ویلموتس بپردازد كه حداقل از زمان امضای قرارداد با ایران بیشتر در خارج از كشور بوده است.
تاج می‌گوید تا این لحظه دستمزد این مربی را پرداخت نكرده و ظاهرا این بهانه‌ای است برای آن‌كه ویلموتس بیشتر به مرخصی برود. از اردیبهشت‌ماه و زمان شروع همكاری ویلموتس با تیم ملی او بیشتر از این‌كه در تهران باشد و بازی‌های لیگ برتر را ببیند در خارج از كشور است و این مساله حتی تبدیل به محلی برای انتقاد شده است. در گذشته از كی‌روش به خاطر سفرهای زیادش انتقاد می‌شد، ولی حالا رسانه‌ها تاكید دارند ویلموتس حتی ركورد كی‌روش را هم شکسته است.