نماینده متهمی كه مامور تحقیق و تفحص شد!

نماینده متهمی كه مامور تحقیق و تفحص شد!


نماینده‌ای كه به اتهام «اخلال در بازار خودرو» دستگیر و به قرار وثیقه ده میلیاردی آزاد شده بود هفته گذشته با رأی اعضای كمیسیون صنایع به عنوان مأمور تحقیق و تفحص از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انتخاب شد!
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت و سازمان بالادست شركت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو محسوب می‌شود. هفته گذشته اعضای هیات تحقیق و تفحص از عملكرد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در كمیسیون صنایع مجلس انتخاب شدند.
به گفته عبدا... رضیان عضو هیات رئیسه كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با رأی نمایندگان عضو این كمیسیون، نادر قاضی‌پور، علیرضا محجوب، حمید گرمابی، رضا انصاری، سیدمهدی مقدسی، سیده‌حمیده زرآبادی، ولی ملكی، عبدا... رضیان، محمدرضا منصوری، محمد عزیزی و علی اسدی كرم به عنوان اعضای هیات این تحقیق و تفحص انتخاب شدند.
نكته مهم این‌كه گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا زیرمجموعه سازمان گسترش هستند! درواقع این به آن معناست كه محمد عزیزی، به‌عنوان متهم پرونده سایپا، به عضویت هیأتی در آمده كه مأمور تحقیق و تفحص از سایپا است!
حال این‌كه چرا و چطور نمایندگان مجلس برای روشن شدن ابهامات مالی و سرمایه‌گذاری‌های یك سازمان بزرگ و مهم كسی را انتخاب می‌كنند كه اتفاقاً خود او دارای پرونده‌ای مفتوح در جریان تخلفات یكی از زیرمجموعه‌های این سازمان است، جای سؤال دارد.
هرچند اتهامات آقای عزیزی در دادگاه هنوز ثابت نشده، اما منطق حكم می‌كرد تا زمانی كه وی متهم است، در جایگاه‌هایی چون عضو هیات تحقیق و تفحص قرار نگیرد. هیات‌های تحقیق و تفحصی كه مجلس معین می‌كند معمولا با هدف كشف فساد در دستگاه‌های اجرایی تشكیل می‌شوند.
فریدون احمدی، نایب‌رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما گفت: در جریان تحقیق و تفحص‌ها به دلیل این‌كه به جایی نمی‌رسد، نمایندگان خیلی رغبت به حضور ندارند.
محمدجواد حسینی‌كیا، عضو هیات رئیسه كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار ما تاكید كرد: دیگر مانند گذشته انگیزه برای حضور در هیات‌های تحقیق و تفحص وجود ندارد.