آبگرمكن خورشیدی در روستاهای اورامانات

آبگرمكن خورشیدی در روستاهای اورامانات


این نوید روزهای خوب برای جنگل‌های اورامانات است؛ پهنه‌ای سبز در دل كوه‌های كردستان كه حالا عمر بیشتری برایش می‌توان متصور شد. به گزارش جام‌جم كارشناس حفاظت و حمایت اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان كرمانشاه در این‌باره با اشاره به نصب و راه اندازی 230 دستگاه آبگرمكن خورشیدی در روستاهای جنگلی اورامانات، از اجرای طرح جایگزینی انرژی‌های جدید در این منطقه با هدف نگهداری از طبیعت خبر داد. الهه محمدی گفت: طبق برآورد تخمینی با توجه به مصرف متوسط سوخت هر خانوار روستایی برای گرم كردن آب و استحمام، سالانه از قطع حدود ۳۵۰ درخت جلوگیری می‌شود و همچنین حداقل هزینه خرید یك كپسول در ماه برای خانواده‌های روستایی كاهش می‌یابد.
این كارشناس حفاظت و حمایت اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به این‌كه انرژی خورشید پاك، ارزان، بی‌پایان و قابل ذخیره است، افزود: در مناطق جنگلی فاقد لوله‌كشی گاز كه همواره وابستگی به جنگل برای تأمین سوخت و گرم كردن آب وجود دارد، استفاده از انرژی خورشیدی می‌تواند سهم مهمی در كاهش قطع جنگل یا كاهش هزینه‌های تهیه سوخت برای گرم كردن آب داشته باشد.
محمدی ادامه داد: در اجرای طرح تغییر الگوی مصرف سوخت اداره حفاظت و حمایت اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان كرمانشاه در قالب قراردادهای اجرایی مطابق با سیاست‌های دفتر فنی حفاظت و حمایت، موفق به نصب و راه‌اندازی ۲۳۰ دستگاه آبگرمكن خورشیدی در روستاهای جنگلی شهرستان‌های ثلاث، جوانرود و دالاهو شده است.