40 روز عاشقانه در ایرانصدا

گزارش جام‌جم از رونمایی كتاب گویای «از سرزمین نینوا»

40 روز عاشقانه در ایرانصدا

مراسم رونمایی از كتاب گویای «از سرزمین نینوا» روز گذشته با حضور حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی و جمعی از اهالی دوبله رونمایی شد. در این مراسم محمد میركیانی، حمیدرضا صحرا گرد مدیر رادیو تهران، اكبر منانی، حسن كاخی، امیرمحمد صمصامی، عذرا وكیلی، ناصر نظامی، علی همت مومیوند، فاطمه نیرومند، مریم صفی‌خانی، مهدی شاملو، بیژن علیمحمدی، سعید مقدم‌دوست و تعدادی دیگر از هنرمندان دوبلاژ كه صدایشان در كتاب گویا به ثبت رسید، حضور داشتند. گرچه جای نویسنده و برخی از هنرمندان این پروژه خالی بود و به دلیل مشغله كاری فرصت حضور در مراسم را نداشتند. در ابتدای مراسم محمد میركیانی مجری طرح كتاب گویای از سرزمین نینوا بیان كرد: خوشحالم از این‌كه پس از ۲6 سال این عوامل گرد هم جمع شده‌اند و از سرزمین نینوا را ساختند. قصه این كتاب گویا با نگاه به زندگی اباعبدا... از كتاب «۴۰ روز عاشقانه» دكتر سنگری روایت شده است. ویژگی‌های روایی این كتاب گویا به گونه‌ای است كه حالت رفت و برگشت دارد و به قول سینمایی‌ها فلاش‌بك و فلاش فوروارد‌هایی از واقعه اربعین را روایت می‌كند. این اثر از زیارت اربعین برگرفته شده و احساس كامل نویسنده در این كتاب به ما منتقل شده است. قلم زیبای آقای سنگری كمك كرد كه حس واقعی كربلا را بار دیگر در این مجموعه تكرار كنیم. این مجموعه از انتها تا پایان اربعین را روایت می‌كند. مهدی شاملو ، مدیر ایرانصدا نیز در تكمیل گفته‌های میركیانی درباره ویژگی‌های این اثر گفت: در تولید كتاب گویای از سرزمین نینوا عوامل فارغ از معادلات، به شكل دلی در ساخت این كتاب گویا شركت كردند. در جلساتی كه در استودیو در خدمت عزیزان دوبلور بودیم، بیشتر در محتوا فرو رفته بودیم و ارتباط زیادی با كار برقرار كردیم.

«از سرزمین نینوا» اثری ماندگار و متمایز است
در ادامه مراسم حمید شاه‌آبادی بیان كرد: توفیقی است كه در جمع هنرمندان صدا حضور دارم و به خودم می‌بالم در كشور چنین چهره‌ها و ظرفیت‌هایی داریم. تركیب صداها در كنار هم كه قرار می‌گیرد، برآیندش یك اثر ماندگار است. وی افزود: دو چیز این اثر را ماندگار و برجسته و متمایز می‌كند. اولین نكته این است كه پس از 26 سال گروه در كنار هم جمع شده اند كه نشانه قدرت مجموعه صداست كه چنین سرمایه‌هایی دارد. دومین ویژگی هم اربعینی بودن كار است.
وی با اشاره به ویژگی‌های عاشورا و اربعین در پایان از زحمات مهدی شاملو كه در نرم‌افزار ایران‌صدا به خلاقیت‌ها توجه كرده و از ظرفیت‌های جدید استفاده می‌كند، تشكر كرد و در پایان مراسم نیز از همه هنرمندان این اثر تقدیر به عمل آمد. این كتاب در چهار فصل و هر فصل در ده قسمت تهیه شده است كه در مجموع ۴۰ قسمت تهیه شده است. قصه درباره وقایع و رویدادهای پس از شهادت
امام حسین (ع) و یارانش تا روز «اربعین» و بیان مصائب وارده بر اهل بیت (ع) است و طی این 40 روز، زبان حال هر یك از بازماندگان نهضت «عاشورا» در كتاب «چهل روز عاشقانه» بیان می‌شود.


گردهمایی هنرمندان دوبله بعد از 26 سال
پس از آن امیرمحمد صمصامی گوینده و كارگردان این اثر بیان كرد: افتخار می‌كنم كه در این كار دلی سهمی داشتم. چون این روزها بیشتر به ظاهر پرداخته می‌شود. این كار، یك كار دلی بود. قرار بود آقای سعید مقدم‌منش كارگردانی این مجموعه را بر عهده بگیرند اما به دلیل مشغله‌ای كه داشتند از من خواستند در خدمت دوستان باشم. از عوامل این مجموعه تشكر می‌كنم كه بر سر من منت گذاشتند و با افتخار متن را اجرا كردند.
عذرا وكیلی نیز كه گوینده و تهیه‌كنندگی این اثر را برعهده دارد، گفت: وقتی پیشنهاد ساخت این برنامه به من داده شد، خیلی خوشحال شدم.
چرا كه این برنامه بعد از «از سرزمین نور» كه 26 سال قبل ساخته شد، دومین برنامه مذهبی من بود. با این برنامه شب تا صبح كار كردیم و خیلی خوشحالم كه مورد پسند همه قرار گرفته است.
مریم صفی‌خانی دیگر هنرمندی بود كه با این پروژه همكاری كرده و در این باره بیان كرد: امیدوارم آنقدر كه این اثر روی ما تاثیر گذاشت، روی همه
تاثیرگذار باشد.
فاطمه نیرومند نیز با تشكر از همه عوامل این گروه عنوان كرد: افتخاری بود در خدمت خانم وكیلی عزیز باشم كه با روح و احساسش كار می‌كند و همین طور آقای صمصامی كه لقب آسمانی را من به او دادم.
ناصر نظامی دیگر هنرمندی بود كه در این باره توضیح داد: من بیشتر در دوبله فعالیت می‌كنم. اما یكی از شبكه‌هایی كه خیلی راحت با آنها همكاری می‌كنم، ایرانصداست. از كار در كتاب گویا هم لذت می‌برم. چون به من هم خیلی چیزها اضافه می‌شود. از این رو دلم می‌خواهد به كتاب گویا توجه بیشتری شود.
علی همت مومیوند نیز در این باره عنوان كرد: خوشحالم كه سهم كوچكی در این اثر ماندگار دارم.
حسین خداداد بیگی نیز با تسلیت نزدیك شدن به اربعین و تشكر از همه همكارانش گفت: بعد از 38 سال همكاری با رادیو حضور در این پروژه برای من افتخار بزرگی بود. این‌كه بعد از سرزمین نور بار دیگر دور هم جمع شدیم.
بیژن علی‌محمدی نیز در این باره عنوان كرد: ما در این 30 سال كارهای رادیویی بسیاری انجام دادیم. اما این كار یكی از كارهای برجسته بود كه می‌تواند  مانا باشد.
ابوالفضل شاه‌بهرامی هنرمند دیگری بود كه با اشاره به همكاری‌اش با هنرمندان این پروژه افزود: خوشحالم كه خیلی چیزها از دوستان هنرمندم یاد گرفتم.