دست‌هایی كه در خواب بی‌حس می‌شود

دست‌هایی كه در خواب بی‌حس می‌شود

  شب زمان آرامش است و یك خواب راحت می‌تواند صبحی پر انرژی را به همراه داشته باشد. مشكل زمانی ایجاد می‌شود كه وجود یك عامل مزاحم، خواب را در چشم ما می‌شكند و شروع خواب مصادف می‌شود با سوزش، گز گز و گاهی دردی كه در كف دست‌ها احساس می‌شود. بیماران مبتلا به تنگی كانال مچ دست در ابتدا این علامت را جدی نمی‌گیرند ولی وقتی این عامل مزاحم بی‌قرارشان می‌كند از بستر بر می‌خیزند، قدم می‌زنند و با تكاندن دست‌ها سعی در آرام كردن این حس ناخوشایند دارند.
اگر برای درمان این بیماری چاره‌جویی نشود كم كم درد به این علائم اضافه شده و در طول روز هم بیمار احساس ناراحتی می‌كند. در طولانی مدت، این درد به ضعف عضلات بین انگشتی می‌انجامد و قدرت عضلانی دست
روز به روز ضعیف‌تر می‌شود.
تنگی كانال مچ دست یا اصطلاحا سی‌تی‌اس بیماری‌ای است كه مستقیما با میزان فعالیت بیمار و استفاده از دست‌ها برای انجام كار ارتباط دارد. وجود بعضی بیماری‌های داخلی مانند تیروئید یا آسیب‌هایی مانند شكستگی در ناحیه مچ دست بر بروز این بیماری موثر است. عصب‌هایی كه مسؤول عصب‌دهی عضلات دست هستند در ناحیه مچ دست از زیر یك تونل یا غلاف  می‌گذرند كه شبیه بند ساعت در ناحیه مچ است. كارهایی كه در آنها بیشتر از حركت مچ دست استفاده می‌شود سبب التهاب و افزایش ضخامت این تونل و نهایتا ایجاد فشار روی عصب‌هایی می‌شود كه از این كانال می‌گذرد.
در كلینیك‌های درد، روش‌های مختلف درمانی برای این درد وجود دارد كه با توجه به‌شدت درگیری عصب انجام می‌‌شود. انجام معاینه و نوار عصب معمولا برای تشخیص كافی است و به‌جز در موارد خیلی شدید، درمان از تجویز دارو و آتل مخصوص جهت بی‌حركت كردن مفصل مچ‌دست شروع می‌شود. لیزر درمانی خصوصا با لیزرهای پرتوان می‌تواند در شمار زیادی از بیماران با كاهش التهاب سبب درمان مناسبی شود. تزریق استروئید در كانال مچ دست می‌تواند در موارد متوسط بیماری راهكار درمانی بعدی باشد. جراحی باز و باز كردن تونل مچ دست گزینه آخر درمان است كه در موارد مقاوم یا بسیار شدید انجام می‌شود. در كلینیك درد پس از درمان به‌منظور جلوگیری از عود بیماری، آموزش‌های لازم در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.