رژیم كتوژنیك چیست؟

رژیم كتوژنیك چیست؟

 اگر اهل دنبال‌كردن رژیم‌های لاغری باشید، احتمالا اسم رژیم كتوژنیك به گوش‌تان خورده است. می‌خواهیم ببینیم كه این رژیم چه تغییری در سازوكار بدن ایجاد می‌كند.
بدن به‌موجب رژیم كتوژنیك وادار به ترشح كتون در جریان خون می‌شود. اغلب سلول‌های بدن ترجیح می‌دهند جهت دریافت انرژی از قند خون حاصل از كربوهیدرات‌ها تغذیه كنند، اما زمانی كه كربوهیدرات كافی برای تولید قند خون به بدن نرسد، بدن شروع به تجزیه سلول‌های چربی به مولكول‌هایكتون بادی (اجسام كتونی) می‌كند. به این فرآیند كتوسیسمی‌گویند. وقتی بدن به این مرحله وارد می‌شود، اغلب سلول‌ها تا زمانی كه دوباره كربوهیدرات به بدن برسد از اجسام كتونی برای تأمین انرژی تغذیه می‌كنند.
برای شروع این فرآیند باید حدود دو تا چهار روز كمتر از روزی ۲۰ تا ۵۰ گرم كربوهیدرات بخوریم. البته برای هركسی متفاوت است. برخی افراد برای تحریك تولید كتون‌ها در بدن‌شان به كاهش سختگیرانه‌تر كربوهیدرات‌ها نیاز دارند. بنابراین تا اینجا دریافتید كه در رژیم كتوژنیك خبری از كربوهیدرات‌ها نیست. در این رژیم در عوض باید مقدار زیادی پروتئین و چربی مصرف كنید. ازجمله مواد غذایی رایج در رژیم كتوژنیك عبارتند از گوشت، تخم‌مرغ، گوشت‌های فرآوری‌شده، پنیر، ماهی، مغزها و دانه‌ها، كره، روغن و سبزیجات فیبری.
كتوژنیك در كل رژیم سختگیرانه‌ای است و در طولانی‌مدت قابل ‌ادامه نیست. منتقدان كتوژنیك می‌گویند كه مردم معمولا برای این رژیم به مصرف بیش از حد پروتئین‌ها و چربی‌های مضر روی می‌آورند و میوه و سبزیجات كافی مصرف نمی‌كنند. بنابراین به‌خصوص بیماران كلیوی باید محتاط‌تر باشند؛ چراكه این رژیم می‌تواند وضعیت‌شان را وخیم‌تر كند. از جمله عوارض این رژیم می‌توان به بوی بد دهان، تهوع، استفراغ، یبوست و مشكلات خواب اشاره كرد.
منبع: ‌health.harvard‌