«نفس گرم» آرامش را به خاطرم می‌آورد

گفت‌وگو با محمود پاك‌نیت درباره سریال نفس گرم که به‌تازگی از آی فیلم عربی بازپخش شده است

«نفس گرم» آرامش را به خاطرم می‌آورد

سریال «نفس گرم» سال 94 در ۳۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای به كارگردانی محمدمهدی عسگرپور ساخته شد. نویسندگی این مجموعه نیز به‌عهده خود عسگرپور و طلا معتضدی بود. در این سریال ملودرام اجتماعی زندگی زنی به نام «ملیحه» روایت می‌شود. وی كه نقشش را مرجانه گلچین ایفا كرده، دارای اعتقادات بالای مذهبی است، اما اتفاقاتی برایش می‌افتد كه عقایدش در بوته آزمایش قرار می‌گیرد. محمود پاك‌نیت از جمله بازیگران این سریال است كه از بازی در این مجموعه، خاطرات خوبی در ذهنش دارد. مدتی پیش سریال «نفس گرم» با بازی او از آی‌فیلم عربی پخش شد و ما در این‌باره با پاك‌نیت گفت‌وگو کردیم.

 نظری درباره دوبله سریال‌های ایرانی در آی‌فیلم دارید؟
متأسفانه تاكنون سریالی را با دوبله از آی‌فیلم ندیده‌ام، چون فرصتش پیش نیامده است. اما به‌طور كلی به عنوان بازیگری كه كارهایش در كشورهای دیگر به نمایش درمی‌آید، نظرم درباره دوبله مثبت است. وقتی كارها به زبان‌های دیگر دوبله و پخش می‌شود، مخاطبان اقصی نقاط جهان می‌توانند با آنها ارتباط بگیرند و این موضوع برای هر بازیگری جذاب است.
 وقتی می‌بینید فردی به زبان دیگری روی نقش شما صحبت می‌كند، چه احساسی دارید؟
خب مسلم است كه بازیگر دوست دارد صدای خودش روی نقشش باشد، زیرا حسی كه روی نقش می‌گذارد با صدای خودش بهتر منتقل می‌شود. ولی ما دوبلورهای خوبی داریم كه بعضی اوقات بهتر از خود بازیگر حس‌ها را منتقل می‌كنند و به همین دلیل احساس خوبی به دوبله دارم.
 سریال نفس گرم دارای چه جایگاهی در كارنامه هنری شماست؟
وقتی به نفس گرم فكر می‌كنم حس آرامش به من دست می‌دهد. به‌ویژه شخصیتی كه خانم مرجانه گلچین ایفا می‌كرد، خیلی این حس را منتقل می‌كند. خانم گلچین بازیگری بسیار قوی‌ است و تاكنون بیشتر در كارهای طنز حضور داشته، اما در این‌كار جدی هم خوش درخشید. این نقش با كارهایی كه قبلا خانم گلچین انجام داده بود، تفاوت داشت ولی ایشان به‌خوبی از عهده ایفای آن برآمدند. او آرامشی به كار می‌داد كه دوست داشتنی بود. موعظه‌هایی كه برای خواهران می‌كرد نیز جالب بود. در كل نقشی بود كه آرامش را به پروژه تزریق می‌كرد. وقتی اسم نفس گرم به گوشم می‌خورد، شخصیتی كه خانم گلچین بازی می‌كرد و آرامشی كه در صدایشان بود به یادم می‌آید. در این سریال آدم‌های خوب، بد و خاكستری را كنار یكدیگر داشتیم كه از هر كدام از آنها می‌توان پیام خاصی را دریافت كرد. این به بینندگان بستگی دارد كه از این نقش‌ها و كل قصه چه چیزی را برداشت كنند. در مجموع، نفس گرم سریال خوبی بود كه قصه‌اش خوب نوشته شده بود. من در سریال حضور زیادی نداشتم، اما مهم نیست كه كمیت كار چقدر است. چیزی كه اهمیت دارد این است كه چقدر نقش تأثیرگذار است.
 این نقش آن‌طور كه می‌خواستید از آب درآمد؟
من در این سریال زیاد بازی نداشتم ولی كل كار را دوست داشتم. فكر می‌كنم كار متفاوتی بود. ما تا آن زمان یك خانم‌جلسه‌ای را جلوی دوربین ندیده بودیم و به نظرم كار نویی بود.
 به نظرتان یك اثر نمایشی باید چه معیارهایی داشته باشد تا مورد پسند مخاطبان ایرانی واقع شود؟
اولین موضوع مهم این است كه قصه گیرایی داشته باشیم تا مخاطب با آن ارتباط برقرار كند. یك مثال می‌زنم تا منظورم روشن تر شود. تصور كنید در حال قصه گفتن برای یك كودك هستید؛ هر چقدر قصه شما گیراتر باشد، آن كودك بیشتر به شما گوش می‌دهد. اما اگر قصه، گیرایی كافی نداشته باشد، حتما حواس كودك پرت می‌شود. قصه فیلم و سریال‌ها هم همین طور است؛ هر چقدر قصه جذاب‌تر باشد، بیشتر بینندگان را جذب می‌كند. كارگردانی خوب هم مهم است. در مرحله بعد، عواملی كه انتخاب می‌شود تا قصه را جلو ببرد، مهم است. بازیگران، فیلمبردار، آهنگساز و... همه و همه باید خوب و توانمند باشند تا در نهایت كار جذابی داشته باشیم. اما مهم‌ترین چیز همان قصه است.
 چه نقش‌هایی را انتخاب نمی‌كنید و دوست ندارید ایفاگر آنها باشید؟
هر نقشی كه متفاوت با شخصیت‌های قبلی ام باشد را دوست دارم و بازی می‌كنم. دوست دارم كارهای جدید را امتحان كنم. مثبت و منفی بودن نقش برایم مهم نیست. قصه، كارگردانی و عوامل دیگر برایم مهم است.
 كدام نقشی را كه تا كنون ایفا كرده‌اید، بیشتر دوست دارید؟
شخصیت شاه عباس صفوی را كه در سریال «روشن‌تر از خاموشی» ایفا كردم، بسیار دوست دارم، نقشی چند بُعدی بود كه وقتی یك بازیگر تمام وجوه این شخصیت را به اجرا درمی‌آورد، حس‌های مختلف را در لحظات متفاوت تجربه می‌كند.
 خودتان به دیدن چه نوع كارهایی علاقه دارید؟
من كارهای تاریخی را دوست دارم. تاریخ درسی است برای آیندگان. ما وقتی یك اثر تاریخی را می‌بینیم، می‌توانیم از آن درس بگیریم. متأسفانه مردم ما خیلی كم با كتاب مأنوس هستند و به‌ویژه با كتاب‌های تاریخی غریبه‌اند، چون تصور می‌كنند كه تاریخ دردی از آنها دوا نمی‌كند. اما واقعیت این است كه ما می‌توانیم از تاریخ درس بگیریم و الگوی زندگی مان را از آن به دست بیاوریم.
 الان مشغول چه كاری هستید؟
سریالی به نام «دخترم نرگس» را در ارومیه كار می‌كنیم. كار خانوادگی و بسیار خوبی است. زندگی دختری است كه نویسنده روابطش را با خانواده، جامعه و دیگران پرورش داده است. این سریال از شبكه سه سیما پخش خواهد شد.