علاقه‌مندان تركی و چینی به خط شوند

شفاف‌سازی درباره طرح توسعه آموزش زبان‌های خارجی در مدارس

علاقه‌مندان تركی و چینی به خط شوند



 اگر مانند جماعت خبرنگار توی شبكه‌های خبری و غیرخبری مختلف ولو باشید، حتما دیده‌اید كه بحث حذف تدریس زبان انگلیسی از برنامه درسی مدراس،‌ حسابی گرد و خاك راه انداخته و حاشیه درست كرده. حالا سخنگوی كمیسیون فرهنگی كه از قضا یك روحانی جوان هم است وارد میدان شده و توضیحات مبسوطی درباره این طرح داده و حسابی شفاف‌‎سازی كرده. احمد آزادیخواه كه نمایندگی مردم ملایر را در مجلس شورای اسلامی به عهده دارد، درباره این طرح به خانه ملت گفته عده‌ای برای انحراف افكار عمومی، این طرح را كه به معنای رفع انحصار زبان انگلیسی است، به حذف زبان انگلیسی از مدارس تبدیل كرده‌اند كه به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست و در این طرح به هیچ وجه صحبتی از حذف زبان انگلیسی در مدارس نشده است. روحانی جوان در پاسخ به این شبهه كه اگر این طرح، حذف زبان انگلیسی نیست پس چیست، این توضیحات اضافه را داده كه باید شرایطی برای دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان فراهم شود كه اختیار لازم را داشته باشند كه خودشان یك زبان خارجی را جهت یادگیری در مدرسه انتخاب كنند و این زبان نباید لزوما انگلیسی باشد. در واقع ما به دنبال آن هستیم كه آموزش زبان خارجی در مدارس را از زبان انگلیسی به زبان‌های مختلف توسعه دهیم و انحصار آن را از یك زبان برداریم.
  حالا اگر مثل ما دل پری از دبیران زبان انگلیسی مدرسه دارید و توی دلتان بشكن می‌زنید كه حال اساسی از این جماعت گرفته خواهد شد باید خدمت‌تان عرض كنیم كه كور خوانده‌اید. بر و بچه‌های مجلس از این نكته غافل نبوده‌اند. جناب آزادیخواه در مورد این‌كه با این طرح چه بلایی بر سر دبیران زبان انگلیسی مدارس خواهد آمد هم گفته: دبیرانی كه در حال حاضر زبان انگلیسی آموزش می‌دهند به‌هیچ‌وجه بیكار نخواهند شد، چرا كه زبان انگلیسی كماكان در مدارس آموزش داده خواهد شد .
وی با تاكید مجدد بر این‌كه این طرح به معنای حذف زبان انگلیسی از آموزش كشور نیست، گفت: در ماده یك این طرح تصریح شده است آموزش زبان انگلیسی اختیاری خواهد بود و دانش‌آموزان و خانواده‌ها مختارند كه به عنوان مثال از میان زبان‌های آلمانی، انگلیسی، تركی، چینی و اسپانیولی یكی را انتخاب كنند. عضو كمیسیون فرهنگی این را هم گفته كه با تمام این احوالات همه این اتفاقات برای 20درصد دانش‌آموزان خواهد بود و 80درصد دیگر همچنان باید با زبان انگلیسی سر و كله بزنند.