مهلت دوباره FATF به ایران

مهلت دوباره FATF به ایران

گروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف) مهلت ایران برای اجرای الزامات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را برای چهار ماه دیگر تمدید كرد.
به گزارش فارس و به نقل از رویترز، گروه ویژه اقدام مالی اعلام كرد اگر تا فوریه 2020 (بهمن)، دو كنوانسیون پالرمو و سی.اف.تی نهایی نشود، كلیه اقدامات مقابله‌ای علیه ایران وضع خواهد شد و عملا وضعیت ایران به پیش از خرداد ۹۵ باز خواهد گشت.
اف.ای.تی.اف با توجه به عدم تصویب نهایی دو كنوانسیون پالرمو و تامین مالی تروریسم (CFT)، دو دسته اقدام جدید مقابله‌ای علیه كشورمان وضع كرد كه با توجه به تصویب یك اقدام مقابله‌ای دیگر در خرداد گذشته، مجموعا سه اقدام علیه ایران وضع شده‌اند.
گروه ویژه اقدام مالی در این بیانیه با توجه به اقدامات مثبت اخیر ایران، پیشرفت‌ها در زمینه قانونگذاری از جمله تصویب آیین‌نامه قانون مبارزه با پولشویی را تصدیق كرده است.
این نهاد بین‌المللی در بیانیه خود تایید كرده در مرداد و دی‌ سال گذشته دو اصلاحیه قانونی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به تصویب نهایی رسید و دو لایحه كنوانسیون‌های پالرمو مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) در مجلس ایران به تصویب رسیده اما مراحل لازم‌الاجرا شدن نهایی را طی نكرده‌اند.
این نهاد مستقر در پاریس اعلام كرد از اعضای خود بررسی دقیق‌تر معاملات با ایران و حسابرسی سخت‌تر شركت‌های تامین سرمایه فعال در این كشور را درخواست كرده است.
براساس گزارش رویترز شركت‌های خارجی می‌گویند خروج ایران از لیست سیاه  اف‌ای‌تی‌اف برای سرمایه‌گذاری آنها در این كشور مهم است و فرانسه، انگلیس و آلمان نیز اجرایی شدن كانال مالی جدید با ایران را تا حدودی مشروط بر اجرای  اف‌ای‌تی‌اف كرده‌اند.
این نهاد «با ابراز ناامیدی از عقب افتادن این طرح اقدام» اعلام كرد:  اف‌ای‌تی‌اف انتظار دارد ایران به سرعت در مسیر اصلاحات پیش برود تا تضمین دهد كه به تمامی موارد باقیمانده از طریق تكمیل و اجرای اصلاحات لازم ضدپولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم پرداخته است.
این چهارمین بار است كه گروه ویژه اقدام مالی وضعیت ایران را در برابر اقدامات متقابل تمدید كرده است.  اف‌ای‌تی‌اف  پیش از این سه بار مهلت‌های چهار ماهه برای ایران برای اجرای درخواست‌های این كارگروه در نظر گرفته بود.
 تاكید بر تصویب پالرمو و سی.اف.تی
برنامه اقدام اف‌ای‌تی‌اف برای ایران مشتمل بر 42 بند است كه ایران از مدت‌ها قبل، 38 مورد از این بندها را اجرایی كرده است. با این حال این كارگروه وضعیت ایران را از شرایط خاكستری به سفید تغییر نداده است و بر تصویب سایر موارد تاكید دارد.
دو مورد از این چهار بند كه بیشتر در داخل ایران حاشیه‌ساز بوده پیوستن ایران به كنوانسیون‌های مبارزه با تامین مالی تروریسم (سی.اف.تی) و مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) است. این دو لایحه پس از تصویب در مجلس و ایراد شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد و مهلت مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی یكی از آنها یعنی پالرمو، چند روز قبل به پایان رسید بدون این‌كه در این زمینه اعلام نظری كند، درباره آخرین وضعیت بررسی سی.اف.تی هم خبر جدیدی منتشر نشده است.
در این مدت بسیاری از مقامات آمریكایی از جمله مایك پمپئو وزیر خارجه و مقامات ارشد وزارت خزانه‌داری این كشور بارها خواستار اجرای بی قید و شرط الزامات  اف‌ای‌تی‌اف از سوی ایران شده‌اند. اجرای الزامات  اف‌ای‌تی‌اف مبادلات مالی خارجی و داخلی ایران را برای طرف‌های غربی شفاف می‌كند و به گفته منتقدان دست ایران را برای مقابله و دور زدن تحریم‌های آمریكا می‌بندد.