استخوان‌های نشكن

بررسی ضرورت مصرف كلسیم در سنین مختلف به مناسبت روز جهانی پوكی استخوان

استخوان‌های نشكن

پوكی استخوان این روزها با توجه به سبك زندگی مدرن و یكجانشینی از یك سو و نداشتن تغذیه سالم از سوی دیگر، به یكی از محتمل‌ترین آسیب‌های دوران سالمندی تبدیل شده است. روند افزایشی ابتلا به این بیماری، سن و سال و زن و مرد هم نمی‌شناسد. از آنجا كه هیچ كس دوست ندارد از میانسالی توان حركتی‌اش را از دست بدهد و خیلی زود به عصا، واكر و ویلچر وابسته شود، اصلاح سبك زندگی، داشتن برنامه منظم ورزشی و تغذیه مناسب برای تأمین املاح معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز برای استخوان‌سازی، باید به عادتی در زندگی از سنین كودكی و نوجوانی تبدیل شود.
به دلیل فراگیری و اهمیت این بیماری همچنین كاهش بار اقتصادی آن بر جامعه 28 مهر/ 20  اكتبر روز جهانی پوكی استخوان نامگذاری شده است.
به همین مناسبت از آنجا كه كلسیم یكی از مهم‌ترین املاح مورد نیاز برای حفظ استحكام استخوان‌ها به شمار می‌رود، نگاه دقیق‌تری به این عنصر ساده اما بسیار مفید و روش‌های تأمین آن به حد كافی برای بدن خواهیم داشت تا با اصلاح سبك تغذیه، تا حد زیادی روند ابتلا به این بیماری در جامعه را كاهش دهیم. یادمان باشد حتی ماده مفیدی مانند كلسیم كه علاوه‌بر حفظ استحكام استخوان‌ها به بهبود عملكرد سیستم عصبی و انقباض ماهیچه‌ها نیز كمك می‌كند، اگر به اندازه مصرف نشود، می‌تواند آسیب‌های زیادی به بدن وارد كند.