تولید سریال‌های بالای ۱۰۰ قسمت

تولید سریال‌های بالای ۱۰۰ قسمت


 بهرنگ ملك‌محمدی، مدیر فیلم و سریال مركز سیما فیلم با ایلنا گفت‌وگو كرده و از تولیدات تازه سیما خبر داده است.
او درباره تولید مینی‌سریال‌هایی كه به نوعی از لحاظ كیفی موفق‌تر از سریال‌های بلند تلویزیون هستند و اغلب با استقبال مخاطبان هم مواجه می‌شوند، گفت: قرار بر این است كه رنگ‌آمیزی سریال‌ها متفاوت باشد. ما در دوره‌ای فقط هفته‌ای یك شب سریال داشتیم. چون جهان به این صورت بود، اما الان جدول پخش شبكه‌های مختلف دنیا دیگر به این صورت نیست. یعنی آنها حجم زیادی سریال تولید می‌كنند، بنابراین تلویزیون ما هم باید جدول پخش خود را با استاندارد جهانی هماهنگ كند كه می‌شود هر شب. البته اكنون پخش شبكه‌های مختلف تلویزیون این موضوع را رعایت می‌كنند كه دو شب پخش نداشته باشند. به نوعی آخر هفته‌ها یك شب خلاصه قسمت‌های هفته پخش می‌شود و یك شب آف هستند.
 سریال‌های چند فصلی
وی درباره دلیل زیاد شدن قسمت‌های مجموعه‌های مختلف بیان كرد: اساسا ساخت سریال به صورت انبوه یك اتفاق جهانی است، یعنی شما سریال‌های كره‌ای و تركیه‌ای را هم كه نگاه كنید، شاهد مجموعه‌هایی با فصل‌های مختلف هستید. آنها هم روز اول به سریال‌های با كیفیت در این زمینه نرسیده‌اند. بر همین اساس ما هم در حال انجام این كار هستیم. به عنوان مثال، سریال ستایش در سه فصل تولید شد. مجموعه كیمیا نیز از جمله آثار بلند تلویزیون به شمار می‌آید.
 سریال‌های بلند
ملك‌محمدی اظهار كرد: همین الان برای تولید سریال‌های بالای صد قسمت در تلویزیون برنامه‌ریزی شده است. منتها ساخت این آثار بودجه، هماهنگی و زمان می‌خواهد. باید قبول كنیم مینی سریال‌ها زود‌بازده‌تر هستند. به عنوان مثال مجموعه «گیله‌وا» اگر ۶۰ قسمت بود، اینقدر زود به نتیجه نمی‌رسید. ولی سریال‌های حول و حوش ده قسمت خیلی سریع آماده می‌شود.
مدیر فیلم و سریال مركز سیما فیلم افزود: اكنون رنگ‌آمیزی تولیدات سیما به‌گونه‌ای است كه تركیب مجموعه‌های كوتاه و بلند را شاهد باشیم. در گذشته یك‌سری عدد مطرح می‌شد و بر اساس آن سریال‌ها ۲۶ یا ۳۲ قسمتی بودند، ولی الان این عددها جابه‌جا شده و بر اساس ظرفیت مجموعه‌ها میزان قسمت‌های آنها مشخص می‌شود. اكنون ما هرجایی احساس كنیم قصه تمام است، مجموعه را تمام می‌كنیم. به عنوان مثال مجموعه «پناه آخر» قرار بود ۱۳ قسمت باشد ولی ما به شكل عامدانه آن را ده قسمت كردیم.
 تولیدات تازه
مدیر فیلم و سریال مركز سیما‌فیلم در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره تولیدات تازه سیما‌فیلم گفت: اكنون دو سریال در دست تولید داریم. سریال «زیر خاكی» به كارگردانی جلیل سامان و تهیه‌كنندگی رضا نصیری‌نیا كه اكنون تصویربرداری آن در تهران در حال انجام است. این اثر ۲۶ قسمتی بوده و پژمان جمشیدی، ژاله صامتی و‌هادی حجازی‌فر در آن به ایفای نقش می‌پردازند. 
البته فكر می‌كنم زمان پخش این مجموعه سال آینده باشد. همچنین لازم است بگویم كه یك فصل این سریال تاریخی بوده و در سال ۵۷، ۵۸ روایت می‌شود. علاوه بر این سریال دیگری به نام «ایلدا» نیز در دست تولید داریم كه آن هم برای سال ۵۸، ۵۹ و ابتدای جنگ بوده و در حال تصویربرداری در خرم‌آباد است. راما قویدل، كارگردان این مجموعه بوده و سیدعلیرضا سبط احمدی هم تهیه‌كنندگی آن را به‌عهده دارد.