بازار زیر ذره‌بین نظارت

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از ۳۰ هزار مورد بازرسی میدانی به صورت روزانه برای كنترل قیمت‌ها خبر داد

بازار زیر ذره‌بین نظارت

بنزین حالا مدت‌هاست نمادی شده است برای تورم. تصور غالبی كه بر ذهنیت مردم وجود دارد مبنی بر همین نكته است،‌ این‌كه وقتی بنزین گران شود یعنی همه اجناس گران خواهد شد،‌ البته كه در ظاهر این ذهنیت اشتباهی نیست، اما دیروز در اظهارنظر بسیاری از مسؤولان مرتبط همین نكته تكرار شده بود، این‌كه نباید اجازه داد گرانی بنزین تاثیری در گرانی اقلام دیگر داشته باشد. رهبر معظم انقلاب هم صبح دیروز در ابتدای درس خارج فقه درباره مسائل پیش آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت به این نكته اشاره داشتند. ایشان فرمودند «بعضی از مسؤولین محترم‌ آمدند و گفتند كه ما مراقبیم این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و كالاها نشود. بله این مهم است چون الان گرانی هست بنا باشد باز اضافه بشود گرانی این برای مردم خیلی مشكلات درست می‌كند. باید مراقبت كنند مسؤولین حفظ امنیت كشور هم به وظایفشان عمل كنند.» به نظر می‌رسد بعد از اشاره مقام معظم رهبری به این نكته، سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای گرانی‌های تازه اعمال شود. همین دیروز سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی از اجرای طرح ویژه و افزایش گشت‌های این سازمان برای مقابله با گران‌فروشی به‌ بهانه افزایش قیمت بنزین خبر داده و بسیاری دیگر از مسؤولان وعده داده‌اند با راهكارهایی جلوی افزایش قیمت اقلام دیگر را بگیرند. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان كل كشور هم اعلام كرده است مسؤولان موظف هستند از افزایش قیمت‌ها جلوگیری كنند و امیدواریم مسؤولان اقتصادی در این رابطه تلاش كنند.

تشدید نظارتی
گام اول از سوی سازمان تعزیرات حكومتی برداشته شده است، سازمانی كه البته تا پیش از این همواره از كمبود نیروهای گشت خود گلایه داشته این بار طی بخشنامه‌ای به ادارات كل تعزیرات سراسر كشور، طرح مقابله با گرانفروشی به‌ بهانه افزایش قیمت بنزین را ابلاغ كرد. بخشنامه‌ای كه در آن به افزایش گشت‌های تعزیرات و حضور موثر و فعال نیروهای گشت در بازار تاكید شده است. جمال انصاری، رئیس سازمان تعزیرات حكومتی هم از «تشدید نظارتی» ‌بر قیمت‌ها گفته و اعلام كرده است: این سازمان با همراهی همه دستگاه‌های همكار خود از جمله سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان و بازرسی اصناف، روند تشدید نظارتی و برخورد با تمام مواردی راكه موجب اخلال در روند اجرای طرح افزایش نرخ بنزین می‌شود  در دستور كار ویژه خود قرار داده است.
اما این تشدید نظارتی مورد اشاره رئیس سازمان تعزیرات شامل چه مواردی است و با چه ابزاری این سازمان قرار است جلوی افزایش قیمت‌ها و تخلفات احتمالی را بگیرد؟ یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات در رابطه با راهكارهای این سازمان در خصوص تشدید نظارتی مورد اشاره به بخشنامه ابلاغی این سازمان اشاره می‌كند و به جام‌جم می‌گوید: طبق این بخشنامه، مدیران كل تعزیرات در استان‌ها موظف هستند ضمن برخورد با تخلفات احتمالی، شعب ویژه رسیدگی به پرونده در این خصوص را تشكیل دهند و به پرونده‌ها خارج از نوبت و در مدت زمان یك هفته رسیدگی و رأی صادر كنند.
آن‌طور كه او می‌گوید، مدت زمان اولیه اجرای طرح ویژه یك ماهه به صورت آزمایشی اعلام شده است و پس از آن احتمالا تا پایان تعطیلات نوروز ۹۹ تمدید می‌شود.
طبق اعلام سازمان تعزیرات حكومتی شهروندان هم می‌توانند گزارش تخلفات را از طریق سامانه ۱۳۵ تعزیرات حكومتی، سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن، تجارت یا شماره تلفن ۱۱۰ نیروی انتظامی اعلام كنند.



كالا را با فاكتور رسمی بخرید
سازمان تعزیرات حكومتی تنها نهادی نیست كه وظیفه نظارتی در این موقعیت را به‌عهده دارد، چرا كه برای نظارت بر قیمت كالا دو موضوع وجود دارد، اولین بخش آن گرانی كالاست كه به سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان مربوط می‌شود و باید به بازار نظارت كند. موضوع دوم، گرانفروشی است كه به اتاق اصناف مرتبط است. قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران در این باره می‌گوید: «برای كنترل بازار به همه اعلام كرده‌ایم كالا را با فاكتور رسمی بخرند. از سوی دیگر سود همه صنوف مصوب شده و مشخص است هر صنف می‌تواند چقدر سود دریافت كند.هر صنفی از سود تعیین شده تخطی كند به تعزیرات معرفی می‌شود و تعزیرات نیز مطابق با قوانین خاص خودش با آن برخورد خواهد كرد.»
آن‌طور كه فراهانی اعلام كرده است، اكنون بازرسی و نظارت اصناف و بازرسی و نظات سازمان حمایت در سطح شهر فعال هستند و این روزها كنترل قیمت‌ها با سختگیری و شدت بیشتری انجام می‌شود.




30 هزار مورد بازرسی روزانه
نظارت شدید بر تخلفات احتمالی افزایش قیمت پس از گذشت دو روز از افزایش قیمت بنزین تبدیل به ترجیع‌بند حرف‌های مسؤولان شده است. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این میان از ۳۰ هزار مورد بازرسی میدانی به صورت روزانه برای كنترل قیمت‌ها خبر داده است. به گفته حسین مدرس خیابانی در خصوص كنترل بازار در راستای اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین علاوه بر این گشت‌های مشترك، سازمان تعزیرات حكومتی نیز با ۱۵ هزار بازرس در قالب 8000 اتحادیه، قیمت‌ها را در بازار رصد می‌كند.
مدرس خیابانی همچنین به وجود هر كالایی در بازار اشاره داشته و معتقد است در این وضعیت هیچ كمبود كالایی در بازار وجود ندارد. به گفته او، عرضه كالا و ارائه تخفیف و حراج‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز مانند قبل ادامه دارد و كنترل بازار از طریق سامانه‌های رصد كالا، قیمت و سامانه اعلام موجودی ادامه خواهد داشت.



كرایه‌ها افزایش نمی‌یابد
نگرانی مردم در رابطه با گرانی اقلام و كالا به‌واسطه افزایش قیمت سوخت اگر با نظارت و برخورد سازمان‌های مرتبط برطرف شده باشد نگرانی مردم از افزایش هزینه حمل و نقل همچنان باقی است. هر چند «تاكسی‌ها به بهانه سهمیه‌بندی بنزین اجازه گران شدن ندارند» روایت مشترك تمام مسؤولان است، اما در بعضی خیابان‌های شهر اتفاقاتی خلاف این گفته‌ها در جریان است. روایت مسؤولان مرتبط با كرایه وسایل نقلیه اما همان ممنوعیت است.
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در همان ساعت‌های ابتدایی افزایش قیمت سوخت گفته «همچنان نرخ كرایه‌های تاكسی در پایتخت ثابت خواهد بود، ولی بزودی جلسه‌ای در شورای شهر تهران و شهرداری تهران برای شرایط آتی تاكسیرانان برگزار خواهد شد.» این تحكم در قطعی بودن عدم افزایش قیمت كرایه‌ها را می‌شود در حرف‌های مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی كشور هم دید.
مرتضی ضامنی درخصوص سهمیه در نظر گرفته شده برای تاكسی‌ها اعلام كرده است «با توجه به این‌كه در حوزه تاكسیرانی سهمیه مناسبی برای تاكسیرانان در نظر گرفته شده است، افزایش نرخ كرایه تاكسی را در هیچ نقطه‌ای از كشور نخواهیم داشت.» هر چند او در ادامه حرف‌هایش از رانندگان تاكسی «درخواست» كرده است تا ضمن ارائه خدمات مناسب از هرگونه افزایش كرایه خارج از چارچوب قانونی آن جدا
خودداری كنند.
در این زمینه علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاكسیرانی تهران هم تاكید كرده است كه رانندگان تاكسی اجازه افزایش نرخ كرایه‌ها به دلیل افزایش نرخ بنزین را ندارند و شهروندان می‌توانند تخلفات تاكسیرانان را از طریق شماره‌های ۴۸۰۴۸ یا ۱۸۸۸ به سازمان تاكسیرانی تهران اعلام كنند.
همچنین دو شركت تاكسیرانی اینترنتی اسنپ و تپسی اعلام كردند كه به رانندگان آنها سهمیه بنزین تعلق گرفته و كرایه سفرهای آنها افزایش نخواهد یافت. عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان هم می‌گوید، سهمیه لازم برای سرویس‌های مدارس، تاكسی و همه خودروهایی كه لازم است، دیده شده و افزایش آن روی قیمت تمام‌شده به صفر میل می‌كند.