لحظه‌ای برای فكـــر كردن

با تازه‌ترین برنامه‌های رادیو پیام آشنا شوید

لحظه‌ای برای فكـــر كردن

چند وقتی است رادیو پیام برنامه‌ای ویژه و طرحی مبتنی بر علوم شناختی را روانه آنتن كرده به اسم «شما چه فكر می‌كنید؟» این برنامه هر روز از این شبكه رادیویی در ساعت‌های مختلف پخش می‌شود.
از ویژگی‌های این برنامه، دعوت به تعقل و ارائه دیدگاه‌های خود از طریق شماره 22018000و پخش نقطه نظرات انتقادی و اصلاحی شنوندگان است و در این برنامه شیوه بیان موضوعات به شكل طرح یك داستان اتفاق می‌افتد.
شما چه فكر می‌كنید؟
فاطمه عباسی، گوینده رادیو با گفتن این پرسش به این شكل برنامه را آغاز می‌كند: شما چه فكر می‌كنید؟ بعد از پخش موسیقی او داستان خود را تعریف می‌كند: «در مجتمع لادن، قانونی وجود داره كه بچه‌های اهالی می‌تونن بین ساعت 17 تا 20 توی محوطه بازی كنند، اما والدین بچه‌ها كه از سر و صدا و توپ بازی و به هم ریختن وسایل خونه به دست بچه هاشون كلافه و عصبانی می‌شن اغلب اوقات به این زمان توجهی ندارن و توی ساعات مختلف بچه هاشون رو به محوطه می‌فرستن، باقی همسایه‌ها از این وضعیت ناراضی هستن و فكر می‌كنن خانواده‌ها از زیر بار مدیریت بچه‌هاشون شونه خالی كردن و باعث مزاحمت برای دیگران می‌شن.»
در انتهای داستان عباسی (گوینده رادیو) خیلی آرام از مخاطبان خود می‌پرسد: «اگه فرزندتون كوچیك بود اونو چطور توی آپارتمان نگه می‌داشتید اونم جوری كه نه بچه آسیب ببینه نه خودتون عاصی بشید؟!»
مسلما بعد از پخش این بخش، مردم درباره رفتار خودشان فكر كرده و قضاوت می‌كنند.
صدای دانایی همراه با متانت
عباسی درباره لحن و بیانش در اجرای این برنامه می‌گوید: تقریبا می‌توان گفت وقتی با مردم موضوعی را در میان می‌گذاری اول بایستی صدا و اجرا مورد قبول مردم باشد. همچنین مردم آن را دوست داشته باشند و این صدا به اصطلاح، صدای دانایی باشد. دانایی همراه با متانتی باور‌پذیر و برآمده از عمق جان.
وی تصریح می‌كند: وقتی موضوع را به مردم می‌گوییم، خود مردم نظر می‌دهند و درگیر این مساله می‌شوند چه با ما تماس بگیرند یا نگیرند. مهم این است كه فكر می‌كنند و این دغدغه‌ای بوده است كه مدیر شبكه از ابتدا در تبیین هدف و چشم‌انداز این طرح برای تیم برنامه‌سازی تشریح كرده‌اند.
عباسی ادامه می‌دهد: یكی از وظایف بسیار مهم رسانه، فرهنگسازی از دریچه تفكر است. برنامه، بخش یا آیتمی كه مخاطب را وادار به تفكر كند در واقع رسالت رسانه‌ای‌اش را انجام داده و بخش «شما چه فكر می‌كنید؟» دقیقا در همین مسیر حركت می‌كند. دعوت از مخاطب برای اندیشیدن درباره مسائل مختلف جامعه در راستای فرهنگسازی. او ادامه می‌دهد: موسیقی، كلام‌های كوتاه و خبر لازمه یك رسانه است و این مواردی است كه در رادیو پیام وجود دارد. شاید یكی از موفقیت‌های این رادیو در همین مساله است، چون توانسته نیازهای مخاطب خود را رفع كند و باز مثل همیشه می‌گویم رادیو رسانه‌ای است كه حاكمیت مطلقش به عهده صداست. صدا در رادیو پیام حاكمیت می‌كند. قدرت نفوذ جذب و دانایی داشته باشد. قطعا برنامه‌هایی كه با آن صدا روی آنتن می‌رود، می‌تواند موفق باشد. اگر عوامل دیگری مثل نویسنده و تهیه‌كننده خوب، در كنار هم قرار بگیرد و موثر باشد. گوینده گل زدن یك برنامه‌ساز و خط‌مقدم آن است.
رسیدن به هدف
زكیه مستعان، فارغ‌التحصیل ارشد تهیه‌كنندگی رادیو از دانشگاه صدا و سیماكه از اردیبهشت سال 98 به شبكه پیام آمده است، می‌گوید: تقریبا از اواخر شهریور این بخش از آنتن شبكه شنیده شد. در گذشته خودم مطالب را می‌نوشتم، اما در حال حاضر آقای دكتر مهدی رسولی به‌عنوان نویسنده با ما همكاری می‌كند.
او درخصوص موضوعات برنامه می‌گوید: موضوعات درباره مسائلی است كه در طول روز رخ می‌دهد، ولی راحت از كنارش می‌گذریم؛ البته برای تایید هر موضوع جلساتی با حضور مدیر شبكه، مشاور و مدیر تولید شبكه برگزار می‌شود. مستعان با توجه به بازخورد این بخش از برنامه روی مخاطبان این شبكه رادیویی می‌گوید: بازخورد این بخش خوب بوده و به آن هدفی كه می‌خواستیم رسیدیم هر چند كه انتظارمان بیش از این است.
مشاركت حداكثری مخاطبان در رادیو پیام
دكتر شهرام ملازاده، مدیر شبكه رادیویی پیام درباره این برنامه و پروژه می‌گوید: «شما چه فكر می‌كنید؟» پیامی به وسعت خلق فرصت‌هایی ناب برای ساختن لحظه‌هایی زیبا و سرشار از شناخت باگوهراندیشه‌ورزی و همفكری جمعی است. این برنامه با نگاه به ضرورت تعامل با مخاطب در سپهر رسانه‌ای امروز، فرصتی را برای شنوندگان خود خلق می‌كند تا با یكدیگر در مشاركتی فعالانه به موضوعی از موضوعات روان‌شناختی و جامعه‌شناختی در دو حوزه فردی و اجتماعی بیندیشند و با هم، همدلانه به تبادل نظر بپردازند.
ملازاده تصریح می‌كند: هدف از طراحی این برنامه لحظه‌ای برای فكر كردن با دعوتی فراگیر برای كسب آرامش بیشتر از طریق مشاركت حداكثری مخاطبان در شبكه رادیویی پیام است.