جایگاه مقبول «فوق‌لیسانسه‌ها»

جایگاه مقبول «فوق‌لیسانسه‌ها»


سروش صحت با كارهای پیشین خود به‌ویژه در عرصه سریال‌سازی توانایی‌ها و قابلیت‌های قابل امتیاز و مشخص و شاخصی را از خود ارائه كرده است. آثار طنز این هنرمند سازنده سریال‌های طنز تلویزیونی جزو معدود سریال‌هایی است كه توانسته با نظرهای مساعد گروه‌هایی از مخاطب رو‌به‌رو شود. از همین رو گرچه در میان كارهای این هنرمند سریال‌های خوب، قوی، متوسط و حتی ضعیف وجود دارد، با این حال در میان آنها همچنان سریال «ساختمان پزشكان» می‌درخشد.
مجموعه تلویزیونی «لیسانسه‌ها» در فصل نخست به دلیل برخی جذابیت‌های موضوعی و استفاده از بعضی چهره‌های شناخته‌شده و مستعد عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون توانست با مخاطبان رو‌به‌رو شود و در دوران در واقع قحطی آثار قوی و درجه یك طنز در تلویزیون این مجموعه در جایگاه مقبولی ایستاد. اقبال به نسبت عمومی از «لیسانسه‌ها» سبب شد تا صحت فصل‌های دیگری از این سریال را در دستور كار خود قرار دهد و هم‌اكنون سریال طنز فوق‌لیسانسه‌ها در حال پخش از تلویزیون است. مجموعه‌ای كه به‌رغم حضور برخی عوامل كاربلد و حرفه‌ای به‌ویژه تعدادی از بازیگران بااستعداد اما از منظر موضوعی چندان پربار و بامحتوا نیست. درواقع بسیاری از موضوعاتی كه در این سریال دستمایه قرار گرفته، بسیار ساده و پیش پا افتاده است.
مسائلی كه می‌توانست ضمن رعایت جنبه‌های طنز و شوخی، بعد انتقادی رویدادهای اجتماعی و برخی از آدم‌ها را پر رنگ كند. از همین رو می‌بینیم در چندین قسمت از این سریال همچنان مسائل پیرامون زورگوها بدون هیچ نوع تحلیل و ریشه‌یابی یا عمق‌نگری به این قضایا مطرح می‌شود. بعضی از شوخی‌هایی كه توسط شخصیت های اصلی این سریال ارائه می‌شود، تكرار كارهای خود سروش صحت است. یعنی نوآوری كمتر به چشم می‌خورد؛ چه در زمینه موضوعات و چه در زمینه كارگردانی و صحنه‌آرایی. از همین رو جای تحلیل و بررسی مسائل اجتماعی و انتقادی در فوق‌لیسانسه‌ها خالی است. با این احوال آنچه ارائه می‌شود، چهره‌ای كه از سه شخصیت اصلی این سریال ارائه داده است، چهره چندان طبیعی و نرمال نیست. در واقع مخاطب با سه شخصیتی رو‌به‌رو می‌شود كه پیش از آن‌كه دارای ابعاد شناخته‌شده شخصیتی و انسانی باشند، رویه عملكرد و گفتار و برخوردهای آنان شبیه آدم‌های خل‌وضع است كه این به ایجاد ارتباط مثبت مخاطب با این سریال لطمه بسیاری وارد می‌كند. در مجموع در شرایطی كه مدت‌هاست تلویزیون در زمینه تولید آثار طنز و كمدی كم‌كار است، فوق‌لیسانسه‌ها توانسته با سرگرم‌سازی نسبی مخاطب و استفاده از برخی طنازی‌ها و شوخی‌ها مخاطبان را جذب كند.