دشمن را در جنگ اقتصادی عقب خواهیم زد

رهبر انقلاب در دیدار تولیدكنندگان، كارآفرینان و فعالان اقتصادی:

دشمن را در جنگ اقتصادی عقب خواهیم زد

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سه‌شنبه ‌شب در دیدار 2500 نفر از تولیدكنندگان، كارآفرینان و فعالان اقتصادی، با اشاره به اهمیت ثروت ملی و گسترش رفاه عمومی در نظام اسلامی و ضرورت امید نبستن به خارج از كشور تأكید كردند: كار و راهبرد اساسی «مصون‌سازی اقتصاد از آسیب تحریم‌ها از طریق تقویت و رونق تولید داخلی» است و بنده پشت این قضیه ایستاده‌ام و از مسیر پیشرفت حقیقی كشور كاملا دفاع می‌كنم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای هدف اصلی از جلسه با تولیدكنندگان، كارآفرینان و فعالان اقتصادی را تكریم این عناصر اساسی در افكار عمومی خواندند و سخنان تولیدكنندگان در این دیدار را بسیار مهم، سنجیده و قابل توجه دانستند.
رهبر انقلاب با بیان این نكته كه ای‌كاش تعداد بیشتری از مسؤولان بخش‌های دولتی و نمایندگان مجلس در این جلسه مهم حضور داشتند، گفتند: كسانی كه در مورد رونق تولید جور دیگری فكر می‌كنند و برای حل مشكلات چشم به جای دیگری دارند، باید حرف‌های امشب این تولیدكنندگان را می‌شنیدند و درك می‌كردند كه تنها دریچه «انتقال حیات، روشنایی و نیرو به داخل كشور» همین دریچه‌ای است كه فعالان بخش تولید بر روی كشور می‌گشایند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای نقش اقتصاد را در نظام اسلامی بسیار مهم برشمردند و افزودند: ثروتمند كردن جامعه، افزایش ثروت ملی، گسترش رفاه عمومی و توزیع عادلانه منابع عمومی در اسلام، یك ارزش است كه با تحقق این نگاه در عین وجود تفاوت در جامعه، شكاف طبقاتی به‌وجود نخواهد آمد.
رهبر انقلاب تولیدكنندگان را فرماندهان، پیشروان، خط‌شكنان و صفوف مقدم عرصه حیاتی «تولید داخلی، رونق اقتصادی و گسترش رفاه عمومی» خواندند و خاطرنشان كردند: این میدان خطیر، میدان یك جنگ واقعی است.
ایشان با اشاره به جنگ همیشگی اقتصادی میان كشورها و قدرت‌ها افزودند: البته در دوره ریاست جمهوری فعلی آمریكا، این جنگ با چین، كره، اروپا و دیگر مناطق، بروز و گسترش یافته و در قبال ایران از طریق اعمال تحریم‌ها، شكل وحشیانه، كینه‌ورزانه و جنایت‌آلود گرفته است.
تحریم‌ها حالا حالاها وجود دارد
رهبر انقلاب تصور پایان تحریم‌ها در یكی دو سال آینده را خیال باطل خواندند و افزودند: با شناختی كه از مسائل جبهه استكبار داریم، تحریم‌ها حالا حالاها وجود دارد، بنابراین برای نجات اقتصاد كشور نباید منتظر پایان تحریم‌ها و بودن یا نبودن فلان شخص یا اقدام فلان كشور بود.ایشان افزودند: البته دور زدن تحریم‌ها به عنوان یك تاكتیك خیلی خوب است، اما كار و راهبرد اساسی را باید بر مصون‌سازی كشور از آسیب تحریم‌ها متمركز كرد.
ایشان وابستگی به درآمدهای نفتی حتی در بودجه جاری را موجب آسیب‌پذیری كشور خواندند و افزودند: این اتكا با توجه به تحریم‌ها اندكی كاهش یافته اما از دهه ۷۰ در زمان دولت برادر و رفیق عزیزمان مرحوم هاشمی رفسنجانی(ره) تأكید كرده‌ام باید وابستگی بر نفت را به‌تدریج كم كنیم.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای هدف از تشكیل صندوق توسعه ملی را خارج كردن هر ساله بخشی از درآمد نفتی از اختیار دستگاه‌های دولتی برشمردند و گفتند: از گذشته تا حال همه دولت‌ها وقتی دچار مشكل می‌شوند، با اصرار و التماس از بنده مجوز برداشت از صندوق درخواست می‌كنند و بر اثر این روند، صندوق توسعه متأسفانه كم اثر شده است.ایشان مسلح كردن انقلاب به سلاح و اراده تولید داخلی را علاج مشكلات برشمردند و افزودند: تنها راه حل مسائل موجود، این است كه مسیر تقویت و رونق تولید داخلی را با جدیت ادامه دهیم و با تصمیمات صحیح و اقدامات لازم، موانع را برطرف كنیم كه آثار مثبت حركت در این مسیر نسبت به قبل مشهود است.
رهبر انقلاب توجه به تولید داخل را موجب دور شدن كشور از حالت شرطی شدن دانستند و گفتند: گره زدن روند حل مشكلات به تصمیمات دیگران موجب بروز بدترین مشكلات برای كشور می‌شود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با ابراز تأسف از بروز این حالت در چند سال اخیر افزودند: در این سال‌ها بیان مسائلی از قبیل این‌كه «ببینیم شش ماه دیگر چه می‌شود» و یا «برجام چه می‌شود» و حالا نیز «به امید ابتكار رئیس‌جمهور فرانسه ماندن»، هیچ مشكلی را حل نكرده و نخواهد كرد و این نگاه باید كنار گذاشته شود.
ایشان تأكید كردند: البته ایراد ندارد كه كاری كه عبور از خط قرمز نیست، انجام دهند اما نباید حل مسائل اقتصادی را به این كارها گره زد و افكار عمومی را شرطی كرد.
رهبر انقلاب ظرفیت‌های داخلی را بی‌پایان خواندند و یادآوری كردند: وقتی یك فعال اقتصادی، مانند امشب، گله می‌كند و دغدغه‌مند است، در واقع این حقیقت را اعلام می‌كند كه ظرفیت پیشرفت در كشور وجود دارد و باید موانع آن را رفع كرد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در همین زمینه افزودند: ان‌شاءا... با استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیری كه تنها بخشی از آنها مورد استفاده قرار گرفته و به بركت فعالیت فعالان اقتصادی، تحریم‌ها را از تهدید به فرصت تبدیل خواهیم كرد.
رهبر انقلاب اسلامی این نكته را یادآور شدند كه اگر ملت ایران و فعالان اقتصادی و اندیشمندان كشور بتوانند با تكیه بر توان داخلی تحریم‌ها را بی‌اثر كنند، عامل تحریم‌كننده نیز از ادامه تحریم‌ها دست برخواهد داشت، زیرا متضرر خواهد شد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأكید بر این‌كه اگر طرف مقابل از سیاست تحریم دست برداشت ما نباید سیاست تكیه بر توان داخلی را تغییر دهیم، افزودند: برخی منتظرند تا اگر راه آن طرف باز شود، جهت‌گیری اقتصادی كشور را به سمت نگاه به خارج ببرند در حالی‌كه چنین نگاهی، غلط است.
ایشان خاطرنشان كردند: سیاست‌های تكیه بر توان داخلی باید آنچنان محكم و استوار باشد كه اگر تحریم‌ها هم برداشته شد، به این سیاست‌ها آسیبی وارد نشود.رهبر انقلاب اسلامی، نیروی جوان یا به تعبیر كارشناسان «پنجره جمعیتی» را یكی از مزیت‌های مهم كشور برشمردند و گفتند: ما امروز در دل این فرصت قرار داریم، البته فقط تا ۲۰ سال آینده، امكان استفاده از این مزیت مهم وجود دارد و اگر در این ۲۰ سال غفلت شود، كشور وارد عرصه سالمندی خواهد شد و دیگر نمی‌توان كاری را پیش برد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأكید بر لزوم افزایش موالید و همچنین ایجاد ثروت پایدار، افزودند: این‌كه بارها بر موضوع فرزندآوری تأكید می‌شود به همین دلیل است، زیرا در صورت غفلت از این موضوع كه متأسفانه در برهه‌ای طولانی هم به آن بی‌توجهی شد، كشور بعد از ۲۰ سال وارد مسیری خواهد شد كه امكان تغییر آن نیست.ایشان در ادامه سخنان خود توصیه‌های مهمی خطاب به فعالان اقتصادی، عموم مردم، نخبگان دانشگاهی، نهادهای عمومی غیردولتی، رسانه‌ها و دستگاه‌های دولتی بیان كردند.
رهبر انقلاب اسلامی ابتدا به فعالان اقتصادی گفتند: مخاطب سیاست‌های اصل ۴۴ كه چارچوب آن نیز تبیین شده است، شما هستید و این سیاست‌ها برای شما هم حق ایجاد می‌كند و هم تكلیف.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأیید سیاست‌های اصل ۴۴ از جانب صاحبنظران اقتصادی در زمان ابلاغ آن، افزودند: البته در اجرای این سیاست‌ها درست عمل نشد زیرا واگذاری برخی كارخانه‌ها به افراد سوءاستفاده چی، نه تنها موجب تقویت بخش خصوصی نشد بلكه عملكرد نادرست این افراد اندك، فضا را برای فعالان پرشمار و سالم بخش خصوصی نامساعد كرد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای تأكید كردند: فعالان بخش خصوصی باید با استفاده از ظرفیت‌های سیاست‌های اصل ۴۴، با یك برنامه عملیاتی و نقشه راه، زنجیره‌ای تخصصی از «تولید علم و طراحی و مهندسی» تا «تولید محصول و بازاریابی» را تشكیل دهند.
رهبر انقلاب با اشاره به این‌كه معنای سیاست‌های اصل ۴۴ جایگزین شدن بخش خصوصی به‌جای بخش دولتی نیست، افزودند: این دو بخش باید به هم كمك كنند و مزاحم هم نباشند، مثلا اگر بخش خصوصی می‌تواند كاری را انجام دهد، بخش دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی خود را رقیب بخش خصوصی ندانند و به آن كار ورود نكنند و اگر هم فعالیت دارند كنار بكشند.
ایشان در عین حال افزودند: البته بخش دولتی نباید به كلی از فعالیت‌های اقتصادی دست بردارد زیرا كارهایی وجود دارد كه جز بخش دولتی یا بخش‌های عمومی غیردولتی كس دیگری نمی‌تواند آنها را انجام بدهد.
ایشان در همین چارچوب، بخش تعاونی در اقتصاد كشور را پدیده مطلوبی دانستند و افزودند: در تعاونی‌ها، با سرمایه‌های اندك می‌توان اشتغال فراوانی ایجاد كرد كه اگر این اشتغال‌های ایجادشده به صورت شبكه‌ای به یكدیگر متصل شوند، بركات زیادی برای اقتصاد كشور به وجود خواهد آمد و وزیر محترم تعاون باید موضوع تعاونی‌ها را با جدیت دنبال كند.
«استفاده از كالاهای داخلی»، «شركت در سرمایه‌گذاری‌های مولد همچون تعاونی‌ها و بورس» و «ترویج فرهنگ كار جهادی و تعاون» توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی به عموم مردم بود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به روحیه تعاون و همكاری در میان مردم به‌ویژه در حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله، بر لزوم استفاده از این روحیه در همه كارها تأكید كردند و افزودند: مردم باید تولیدات داخلی را تكریم كنند و اگر رفتار غلطی هم در این زمینه وجود دارد آن را زشت بدارند ولی به همه تولیدات داخلی تعمیم ندهند.
ایشان به عنوان نمونه یكی از رفتارهای نادرست در عرصه تولید داخلی را استفاده از نشان خارجی برشمردند و گفتند: این شیوه باید اصلاح شود.
رهبر انقلاب اسلامی وظیفه و مسؤولیت نخبگان علمی و دانشگاهی را كمك به حل مسائل اقتصادی و همكاری با بخش‌های تولیدی در جهت تبادل دانش و تجربه دانستند و افزودند: از وظایف مهم نخبگان، تربیت نیروی انسانی خلاق، مبتكر و متناسب با نیازهای روز و همچنین كار علمی برای حل مشكلات موجود در مسائل بانكی و نظام بودجه‌ریزی كشور است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأكید بر این‌كه دستگاه‌های دولتی باید از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها استفاده كنند، گفتند: ابتدای سال چهار ماه فرصت داده شد تا نظام بودجه‌ریزی كشور اصلاح شود اما متأسفانه این كار انجام نشد و دلیل آن هم گره‌های علمی است كه این گره‌ها با كمك دانشگاهیان و نخبگان علمی برطرف خواهد شد.حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در ادامه توصیه‌هایی هم خطاب به دستگاه‌های دولتی بیان كردند و گفتند: دستگاه‌های حكومتی باید با جدیت، به دنبال بهبود محیط كسب و كار و برطرف كردن قوانین مزاحم و اصلاح عملكردهای غلط باشند تا محیط مساعد تولید در كشور به‌وجود آید.
قوانین به نفع تولید تغییر کند
ایشان تأكید كردند: باید قوانین مربوط به مسائل مالی، پولی، بانكی، گمركی، بودجه و تأمین اجتماعی به نفع تولید تغییر پیدا كنند و عرصه برای واردات و سفته‌بازی بسیار تنگ شود.
رهبر انقلاب تغییر قوانین و دستورالعمل‌ها را وظیفه مجلس شورای اسلامی دانستند و گفتند: البته برخی از این قوانین تغییر كرده و در مجلس تصویب شده اما هنوز اجرایی نشده‌اند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأكید بر این‌كه عمده مشكلات بخش تولید مربوط به مسائل بانكی و گمركی است، مجلس و دولت را به اقدامات جدی برای برطرف كردن این مشكلات توصیه كردند.
ایشان به احتمال بروز برخی خطاها از جانب تولیدكنندگان اشاره كرده و گفتند: همه خطاها در یك سطح نیستند و نباید برای هر خطایی دستگاه‌های نظارتی بر سر تولیدكننده بریزند، البته حساب خیانت از این‌گونه خطاها، جدا است.رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به گزارش رئیس قوه قضاییه مبنی بر جلوگیری از تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی كه در آستانه تعطیلی بودند، آن را اقدامی بسیار خوب خواندند.
توصیه دیگر حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به دستگاه‌های دولتی، لزوم ثبات سیاست‌های مالی و پولی بود.
ایشان همچنین با اشاره به تجربه مبادلات تجاری و اقتصادی با كشورهای خارجی گفتند: این تجربه به ما نشان می‌دهد كه كشورهای خارجی هیچگاه حاضر به انتقال فناوری‌های اساسی به‌ویژه در بخش نفت، پتروشیمی و خودرو به ایران نیستند بنابراین دستگاه‌های دولتی باید به دنبال استفاده از توانایی‌های داخلی برای رسیدن به این فناوری‌ها باشند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: همان فكر و اندیشه دقیقی كه می‌تواند بدون هیچ كمكی به فناوری پیچیده و نادر سلول‌های بنیادی یا فناوری غنی‌سازی اورانیوم از 5/3 درصد به ۲۰ درصد دست پیدا كند، آیا نمی‌تواند به فناوری استحصال بهتر و بیشتر از چاه‌های نفت دست یابد؟ قطعا می‌تواند؛ بنابراین باید از این ظرفیت بی‌بدیل داخلی استفاده كرد.
ایشان به خروج سریع شركت‌های خارجی نفت و خودرو از ایران بعد از اعلام تحریم‌ها اشاره كردند و گفتند: در آن زمان برخی از این موضوع غصه خوردند؛ اما باید غصه نخورد و خوشحال بود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شركت‌های داخلی كه در زمینه قطعه‌سازی برای خودرو، صنایع نفت، لوازم خانگی و ماشین‌آلات فعالیت می‌كنند، افزودند: باید از این توانایی استفاده كرد و با تشكیل یك نمایشگاه دائمی میان این شركت‌ها هم‌افزایی به‌وجود آورد.
ایشان انتقال توانایی‌های بسیار بالای مهندسی و فناوری دستگاه‌های نظامی به دستگاه‌های غیرنظامی را ضروری خواندند و خاطرنشان كردند: سال‌ها قبل یك ژنرال اسرائیلی گفته بود از ایرانی‌ها بدم می‌آید اما در مقابل پیشرفت نظامی آنها تعظیم می‌كنم البته ما از آن موقع تاكنون دستاوردهای فراوان مهم‌تر و جالب‌تری داریم كه موشك بالستیك با برد 2000 كیلومتر و خطای حداكثر چند متر، تنها یكی از آنهاست.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: توان مهندسی و فناوری دستگاه‌های نظامی كه به چنین افتخاراتی منجر می‌شود، باید در عرصه خودرو، نفت، مسائل فضایی و دیگر بخش‌ها به‌كار گرفته شود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای حمایت از صادرات و حضور فعالان اقتصادی در كشورهای دیگر را هم مهم دانستند و افزودند: می‌توانیم با استفاده از ظرفیت دیپلماسی، با همسایه‌ها و دیگر كشورها، ارتباطات اقتصادی خوبی برقرار كنیم.
ایشان مسؤولان را به استفاده از تولیدات داخلی در مجامع بین‌المللی توصیه كردند و افزودند: مسؤولان باید نشان‌ها، حرف‌ها و مفاهیم ایرانی را ترویج كنند اما برخی بر عكس عمل می‌كنند.رهبر انقلاب اسلامی گفتند: یكی از گله‌های ما از برخی مسؤولان سال‌های گذشته این بود كه چرا وقتی در جمع اروپایی‌ها صحبت می‌كنند حرف صد سال پیش یك متفكر اروپایی را بیان می‌كنند، این حرف كه برای اروپایی‌ها جدید نیست و ارزشی ندارد اما حرف‌های ما نو و نشنیده است و باید آنها را بیان كرد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در ادامه سخنانشان حضور همه‌جانبه بخش خصوصی و تعاونی را در بخش نفت و گاز ضروری دانستند و افزودند: برخی قوانین مجلس نظیر قانونی كه اخیرا در زمینه صنایع پایین‌دستی نفت و گاز مصوب شد، معطل آیین‌نامه‌ها می‌ماند، در حالی‌كه این كارها باید سریعا انجام شود تا فعالیت‌های تولیدی سرعت گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان رسانه‌ها را به انعكاس وسیع و مناسب موفقیت‌های تولیدگران فراخواندند و افزودند: رسانه البته از سر دلسوزی برخی اشكالات را منعكس می‌كند كه عیبی هم ندارد تا مسؤولان اگر تلویزیون می‌بینند، بفهمند مشكلات كجاست، اما در كنار آن باید موفقیت‌های عرصه‌های مختلف تولیدی را برای مردم به‌ویژه جوانان بازگو كرد و با معرفی ظرفیت‌ها به مشتاقان فعالیت تولیدی، مطالبات منطقی فعالان اقتصادی را نیز پیگیری كرد تا مسؤولان به آنها توجه كنند.
ایشان همچنین تفاوت تعرفه تبلیغات كالاهای داخلی با خارجی را ضروری خواندند و افزودند: باید در این زمینه به گونه‌ای عمل كرد كه فعالان اقتصادی بتوانند نشان خود را تبلیغ و ترویج كنند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در پایان سخنانشان خطاب به ملت ایران و دوستان و دشمنان انقلاب تأكید كردند: ملت ایران در عرصه جنگ نظامی و سیاسی و امنیتی (مانند كارهایی كه در این چند روز بود و كارهای مردمی نبود) دشمن را عقب زده است و به فضل الهی در جنگ اقتصادی هم دشمن را به‌طور قاطع عقب خواهد زد و با ادامه حركت كنونی در مسیر رونق تولید و پیشرفت اقتصادی، افق روشن آینده خود را محقق خواهد كرد.