کیج در نقش کیج

کمپانی لاینزگیت می‌خواهد یک فیلم ضد هالیوودی دیگر را روانه سینما کند

کیج در نقش کیج

چه كسی بهتر از خود نیكلاس كیج می‌تواند روی پرده سینما نقش نیكلاس كیج را بازی كند؟! شركت مستقل فیلمسازی لاینزگیت این روزها به دنبال تولید فیلمی ضد‌هالیوودی درباره هالیوود است. این فیلم كه مكان اصلی رخدادهایش هالیوود است، با نام «وزن غیرقابل تحمل استعداد شگرف» جلوی دوربین می‌رود و نیكلاس كیج بازیگر آن است. او در این درام پرتنش اجتماعی در نقش نیكلاس كیج، ستاره سرشناس و اسكار گرفته سینما ظاهر خواهد شد! بازیگر 55ساله سینما قرارداد بازی در فیلم را امضا كرده و نزدیكانش می‌گویند بی‌صبرانه در انتظار شروع كار فیلمبرداری آن است. این در حالی است كه كیج بر این باور است كه این درام ضد‌هالیوودی او را دوباره به سرتیتر اخبار هنری برمی‌گرداند و اعتبار تازه‌ای را برایش رقم می‌زند. كسانی كه داستان فیلمنامه را خوانده‌اند هم با این نظر كیج موافق هستند و می‌گویند فیلمی كه براساس این فیلمنامه ساخته می‌شود، زمان اكران عمومی جنجال و سروصدای بسیار زیادی به‌پا خواهد كرد.

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، اهل فن از وزن غیرقابل تحمل استعداد شگرف به عنوان یك «فیلم استعاره‌ای» اسم می‌برند. این فیلم نه‌تنها ارجاعاتی به تعدادی از فیلم‌های موفق خود بازیگر همچون «تغییر چهره»، «اقتباس» و «ترك لاس‌وگاس» دارد، بلكه از دیگر محصولات موفق عالم سینما هم كمك گرفته و ارجاعاتی به آنها هم می‌دهد. برای نیكلاس كیج كه در سال‌های اخیر فیلم موفقی روی پرده سینماها نداشته، كار تازه‌اش می‌تواند تحولی بزرگ در كارنامه سینمایی‌اش باشد. در كنار موفقیت احتمالی بالای مالی وزن غیرقابل تحمل استعداد شگرف، بازیگر امیدوار است یك بار دیگر نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد در مراسم‌های بزرگ سینمایی همچون اسكار و گلدن گلوب شود.
بی‌اشتیاقی بازیگر
ظاهرا زمانی كه تهیه‌كنندگان فیلم با فیلمنامه‌شان سراغ كیج رفتند، او اشتیاقی برای بازی در آن نشان نداد. باور او این بود كه ایفای نقش خودش روی پرده سینما نمی‌تواند جذابیت زیادی داشته باشد. اما بعد از چند روز و مطالعه چندباره فیلمنامه، كیج به این نتیجه می‌رسد كه گوهر نابی را جلوی دیدگان خود دارد. او با مدیران لاینزگیت تماس گرفته و از اشتیاقش برای بازی در فیلم صحبت می‌كند. داستان فیلم به خودی خود هر بازیگری را جذب خویش می‌كند. البته شخصیت محوری و اصلی داستان فیلم می‌توانست هر بازیگر دیگری هم جز كیج باشد. در حقیقت، مشخص نیست كه چرا تهیه‌كنندگان فیلم تصمیم گرفته‌اند نیكلاس كیج بازیگر را به عنوان شخصیت اصلی داستان فیلم‌شان انتخاب كنند.
رسانه‌ها از این درام پرتنش به‌عنوان یك قرارداد داغ و هیجان‌انگیز یاد می‌كنند. كیج باید نقش یكی از چهره‌های بزرگ و سرنوشت‌ساز هالیوود را بازی كند و این به خودی خود می‌تواند هیجان بسیار زیادی خلق كند. زمانی كه مشخص شود لاینزگیتی‌ها توانسته‌اند فیلمنامه را از چنگ مدیران شرکت‌‌های بزرگی چون پارامونت و یونیورسال درآورند، می‌توان به اهمیت موضوع پی برد. فیلمنامه را تام گورمیكان با همكاری كوین اتن نوشته و شرطش این بوده كه خودش به عنوان كارگردان پشت دوربین آن قرار گیرد. مدیران لاینزگیت با پذیرش این مورد بوده كه توانستند گورمیكان و فیلمنامه‌اش را به سمت خود بكشانند.
در جست‌وجوی فیلمنامه
در داستان فیلمنامه، نیكلاس كیج كه در جست‌و‌جوی فیلمنامه‌ای خوب برای یك بازگشت موفقیت‌آمیز است، ناگهان با دعوت كوئنتین تارانتینو برای حضور در فیلم جدیدش روبه‌رو می‌شود. كیج از این پیشنهاد هیجان‌زده می‌شود و اعلام می‌كند تمام وقت در اختیار این پروژه است. معلوم نیست داستان فیلم تارانتینو چیست و داستان فیلم به جای كنجكاوی در این رابطه، سراغ روابط نه‌چندان خوب و مثبت كیج با دختر نوجوانش می‌رود. در همین حال، كیج با سایه شبح خودش هم درگیر است و مكالمات تندی با او دارد. سایه شبح‌وار كیج، او را بابت حضور در تعدادی فیلم كم‌ارزش در دو دهه اخیر ملامت می‌كند و می‌گوید بی‌اعتباری سال‌های اخیر بازیگر، به دلیل بازی در این محصولات محمل و كم‌ارزش بوده است.
در چنین اوضاع و احوالی یك میلیاردر مكزیكی كه از طرفداران كیج است، او را برای جشن تولدش دعوت می‌كند. كیج با این امید به جشن تولد میلیاردر مكزیكی می‌رود كه فیلمنامه محبوبش را به او نشان داده و از این مرد لاتینی‌تبار بخواهد سرمایه‌گذار ساخت این فیلمنامه باشد. داستان فیلم با ورود میلیاردر مكزیكی رنگ و بویی تارانتینویی به خودش می‌گیرد! مدیران امنیتی سراغ كیج رفته و می‌گویند این مرد یكی از توزیع‌كنندگان كلان مواد مخدر و كارتل‌های مربوط به آن است. حالا كیج كه به‌عنوان مهمان به عمارت میلیاردر می‌رود، در حقیقت جاسوس و مامور مخفی مقامات امنیتی است و زمانی متقاعد به همكاری با ماموران می‌شود كه می‌فهمد این كارتل مواد مخدر دختر نوجوان رئیس‌جمهور را ربوده و قصد كشتن او را دارند. زمانی كه همسر سابق و دختر نوجوان كیج اسیر دست عوامل میلیاردر می‌شوند، داستان فیلم چرخش تازه‌ای پیدا می‌كند.
مذاکره با تارانتینو
سازندگان فیلم هم‌اكنون در حال مذاكره با تارانتینو هستند كه نقش نه چندان بلند (اما مهم) خود را در آن بازی كند. گورمیكان از وزن غیرقابل تحمل استعداد شگرف به عنوان نامه‌ای عاشقانه برای نیكلاس كیج اسم می‌برد و قرار است كلید فیلمبرداری این درام ضد هالیوودی كه نگاهی طنزآمیز به گونه اكشن دارد تا قبل از شروع سال جدید میلادی زده شود. این در شرایطی است كه تارانتینو در گفت‌و‌گویی با هالیوود ریپورتر، رسما اعلام كرده دهمین فیلم سینمایی را بعد از «روزی روزگاری در هالیوود» می‌سازد. او این روزها مشغول كار روی چند طرح است، كه قرار است یكی از آنها به فیلمنامه‌ای بلند برای دهمین فیلمش تبدیل شود.