كویر ، چشم انتظار گردشگران ریلی

قطار تهران- کاشان پایان هر هفته علاقه‌مندان به تماشای جاذبه‌های کویر را به مقصد می‌رساند

كویر ، چشم انتظار گردشگران ریلی

گردشگری ریلی، كودك نوپای گردشگری داخلی ایران است كه تولدش با مسیر جذاب و دیدنی سوادكوه آغاز شد؛ جذابیت مسیر از یك سو و راحتی این سبك از سفر، پای بسیاری از علاقه مندان را به ایستگاه راه آهن باز كرد و مسافران قطار گردشگری شدند. بعد از تجربه اولین مسیر، قطار لرستان، ملایر، گیلان و قزوین هم توانستند موج جدیدی از مسافران را با خود همراه كنند، اما شنیده شدن صدای سوت قطار برای نخستین بار در ایستگاه كاشان، روایتی تازه است. برای مردم منطقه، كویر مكانی مقدس است و پای آدم‌ها به آن باز نمی‌شود مگر آن‌كه كویر آنها را طلبیده باشد. علاقه مندان مشتاق گردشگری ریلی این بار باید بیشتر از همیشه ذوق سفر داشته باشند، چرا كه كویر آنها را طلبیده و قرار است هر هفته، قطار گردشگری مهمان دیدنی‌های شگفت انگیز كاشان باشد. جادوی شهر زیر زمینی نوش آباد، لذت قدم زدن در باغ فین، نگین حیاتبخش كاشان و همراه شدن با پاكی مقدس گونه چشمه سلیمانیه از یك سو و دل سپردن به جادوی معماری خانه‌های كاشان، تنها بخشی از این سفر شگفت انگیز است. جذاب ترین لحظات این سفر، رسیدن به دل كویر است؛ جایی كه فقط پای دعوتی‌ها به آن باز می‌شود.

    از ایستگاه راه آهن تهران تا ...
راه اندازی قطارهای گردشگری، شور و هیجان سفر را بیش از همیشه به ایستگاه راه آهن تهران آورده است، طوری كه پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها، ایستگاه راه آهن پر از گروه‌های مسافران مشتاقی است كه راهی تور ریلی می‌شوند.  امروز اما اینجا همه مشاق كویر  هستند؛ یک سفر ریلی کویری. نخستین قطار گردشگری كاشان با 170 مسافر مسیرش را آغاز كرد و گرچه انتظار می‌رفت راهنمایان گردشگری درباره تعداد ایستگاه‌ها و مناظر دیدنی بین راه توضیحاتی ارائه كنند، اما این‌طور نشد. در نخستین قطار گردشگری كاشان مسافران برای نخستین بار گوش به رادیوی قطار سپردند كه مجری آن به طور زنده از دیدنی‌های كاشان برای مسافران توضیح داد و مدیریت پخش موسیقی و ارائه برخی اطلاعات هم در خصوص یكی از اصلی ترین جاذبه‌های سفر به نام كویر ابوزیدآباد صحبت كرد. هرچند در ادامه مشكلات فنی قطار، این رادیو تا انتهای مسیر همراه مسافران نبود و به جای آن اجرای موسیقی زنده در برنامه قرار گرفت. به‌این ترتیب مسافران از شهر قم عبور كردند و با عبور از دل كویر و تماشای شوره زارهای مسیر ریل، به كاشان رسیدند.


    و رسیدیم به كاشان سحرانگیز
كاشانی‌ها با لهجه شیرینشان سال‌هاست میزبان مسافران مشتاقی هستند كه می‌خواهند چشم‌ها را به سروهای سبز باغ فین و گوش‌هایشان را به نوای فواره بسپارند.
 كاشانی‌ها رسم میزبانی را خوب بلدند و نمایشی از شور و شوق آنها در ایستگاه راه آهن كاشان با اجرای موسیقی محلی برای نخستین مسافران قطار گردشگری كاشان، گواهی بر این‌ ادعاست.
میزبانان در ایستگاه راه آهن كاشان با دود اسفند، فرش قرمز و شربت گلاب، رسم میزبانی را خوب به جا آوردند و شوق رسیدن گردشگرانی تازه به سرزمینشان را جشن گرفتند. گروهی از مسافران به انتخاب خود راهی جاذبه‌ای كمتر شناخته شده به نام شهر زیرزمینی نوش آباد شدند و گروهی هم عازم تماشای خانه‌های تاریخی.


    نوش آباد جادوی زیرِ زمین
 چند سالی است در كنار همه جاذبه‌های كاشان، بازدید از شهر زیرزمینی نوش آباد یا همان شهر زیرزمینی اویی در برنامه‌های گردشگری قرار می‌گیرد. بخشی از مسافران نخستین قطار گردشگری كاشان هم كه مشتاق این سفر بودند، راهی نوش آباد شدند. قصه مردم كویر سال‌هاست با قنات به زیر زمین گره خورده بود، اما پیدا كردن شهر زیرزمینی در نوش آباد، گوشه‌ای دیگر از این پیوندهای كویرنشینان با زیر زمین را به نمایش گذاشت . تصمیم مجریان گردشگری ریلی برای بهره گرفتن از راهنمای محلی بهترین تصمیم این سفر بود.
محمد علوی، راهنمای محلی با جان و دل از رمزهای كویر و كویرنشین سخن می‌گفت و هر گوشه از این مسیر را با چنان شعفی به مسافران ارائه كرد كه همه گردشگران با این توضیحات، بودن در شهر زیرزمینی را شانس خود دانستند. برای رسیدن به اویی باید چهل و هفت پله آب انبار را پیمود. انبار و شهرزیرزمینی كمتر از یك دهه است كه به وسیله كانالی به طول ۲۲متر به شهر زیرزمینی وصل شده اند و این ارتباط برای استفاده بازدید كنندگان از پله‌های آب انبار و امكان ورود به شهر زیرزمینی است؛ چرا كه به گفته راهنمای محلی، شهر زیرزمینی هیچ ورودی قابل رویت نداشته و در طول زمان مردم از طریق تنور خانه‌ها یا مسیرهای قنات به آن وارد می‌شدند.  به محض ورود، شكوه آب انبار، گردشگر را محو تماشا می‌كند. آب انبار صفوی قدمت ۵۰۰ ساله دارد، اما شهرزیرزمینی كه ساختش به اواخر دوره ساسانی می‌رسد1500 سال قدمت دارد. بازدید از معماری شگفت انگیز دست كند و تنفس اكسیژن و شنیدن نام پاسكال در اتاق اكسیژن شهر زیرزمینی از خاطره‌های این سفر است. هوای مطبوع كه از طریق چاه‌های هوا شبیه حرف ل در طبقات تامین می‌شده، مهر تائیدی بر آن است كه چند قرن قبل از قانون پاسكال،نوش آبادی‌ها موضوع اختلاف ارتفاع و اختلاف فشار را برای ایجاد گردش هوا می‌دانستند. ابراز رضایت مسافران از حضور در نوش آباد گواه آن بود كه مجریان قطار گردشگری به درستی این فرصت را در اختیار مسافران گذاشته‌اند. 




    قدم زدن در شاهكارهای معماری ایران
خانه‌های تاریخی كاشان شهره گردشگری ایران هستند. معماری فوق العاده ایرانی با فرصت قدم زدن در اندرونی‌ها و حیاط‌های بیرونی خانه طباطبایی‌ها و بروجردی‌ها، حال هر مسافری را خوب می‌كند. معماری ایران برای همه طاق و چشمه‌هایش، آرامش را تعریف كرده است. در این میان، مسافران ریلی با روایت خانه بروجردی‌ها و علت شباهت آن به خانه طباطبایی‌ها كه قصه‌ای عاشقانه دارد، آشنا شدند كه شرط خانواده طباطبایی برای پذیرفتن داماد از خانواده بروجردی ساخت یك عمارت شبیه خانه طباطبایی بوده است. حالا این خانه‌ها به گنجینه‌های بی‌نظیر معماری ایران تبدیل شده اند كه با تزئینات شكوهمند، گچبری‌ها و نقاشی‌ها برای گردشگران لحظاتی مملو از آرامش را رقم می‌زنند. گذر از پیچ وخم‌های راهرو و هشتی‌ها و عبور از فضاهای هنری با تركیب‌های هندسی فوق‌العاده، چشم اندازی دل انگیز برای گردشگران ریلی به همراه داشت و خاطره این سفر را در ذهنشان ماندگار كرد.


    گذر از باغ شاهی
اگر چه امروز نام باغ فین كاشان بیشتر با داغ قتل امیر كبیر گره خورده است، اما قصه ساخت یك بهشت روی زمین در باغ فین روایت می‌شود. روایتی كه از چشمه سلیمانیه و تمدن سیلك آغاز می‌شود و با نام باغ شاهی در سلسله صفوی ادامه پیدا می‌كند و با داغ امیر به پایان می‌رسد. قدم زدن میان سروهای بلند قامت فین برای مسافرانی كه از شلوغی شهر، رهسپار ریل شده بودند، زمانی جذاب تر شد كه عمر 222 ساله سروهای قدیمی فین، برایشان گفته شد و اعجاز حوض جوش را از نزدیك دیدند؛ حوضی در ضلع جنوبی باغ كه همزمان 80 حفره آن،كار ورود آب و 80 حفره كار خروج آب را انجام می‌دهند . حیرت مسافران از شاهكار مهندسی سامانه انتقال آب در قدیم وقتی بیشتر شد كه فهمیدند هنوز ناشناخته‌های زیادی از همین سیستم وجود دارد.


    ابو زید آباد به جای مرنجاب
بعد از صرف ناهار، مسافران ریلگردی عازم شدند تا یكی از ناب ترین لحظات این سفر را تجربه كنند. معروف ترین منطقه كویری كاشان، مرنجاب است اما چرا كویر ابوزید آباد برای مسافران انتخاب شده بود؟ حامد خلیلی، مجری قطار گردشگری كاشان در این باره به خبرنگار جام‌جم توضیح داد: برنامه ریزی تورهای ریلی، مهم ترین دغدغه، محاسبه دقیق زمان اجرای تور است چرا كه قطار راس ساعت از ایستگاه راه آهن مقصد حركت می‌كند. بنابراین انتخاب مقاصد گردشگری بر‌اساس نزدیكی به یكدیگر و بهره مندی مسافر از حداكثر زمان مد نظر است. نكته‌ای كه در خصوص كویر مرنجاب است، فاصله مسیر خاكی 50 كیلومتری آن برای رسیدن است كه با احتساب زمان برگشت این میزان به یكصد كیلومتر می‌رسد در حالی كه این زمان برای رسیدن به كویر ابوزید آباد تنها پنج كیلومتر مسیر خاكی است. به این ترتیب مسافران بعد از حضور در كاروانسرای ابوزید آباد، راهی كویر سیازگه شدند.


    قدمتان سرِ چشم
در كویر سیازگه اهالی با آش محلی، انارهای كاشان و برنامه جذاب سافاری به استقبال مسافران آمدند. عباس سلمانی یكی از اهالی منطقه با زبان محلی مردم كویر با مسافران سخن گفت. این فعال گردشگری منطقه ابوزیدآباد به جام‌جم گفت: امیدوارم قطار كاشان مسافران زیادی را به این منطقه بیاورد و اهالی هم رسم مهمان نوازی را خوب اجرا كنند، چرا که گردشگر برای منطقه روزی می‌آورد و همه ما می‌دانیم آنها كه به كویر می‌آیند حتما دعوت شده‌اند.
 حضور در كویر و قدم زدن در شن زارهای آرامش بخش و تماشای غروب كویر بخشی از جاذبه‌های این سفر بود. آخرین برنامه كویر، تماشای ستاره‌ها بر پهنه كویر و دورهمی در گرمای آتش بود.
یكی از مهم ترین دغدغه‌های مجریان تورهای گردشگری ایجاد نشاط بین مسافران و حس همدلی و همراهی در بین جمع بزرگ مسافران ریلی است. در برنامه نخستین قطار گردشگری كاشان، اجرای استندآپ كمدی، برگزاری موسیقی زنده،برگزاری مسابقه بین مسافران و حتی دعوت از اهالی محلی برای ارائه توضیحات در خصوص ویژگی‌های منطقه حتی غذای محلی از نقاط قوتی بود كه رضایت مسافران را به همراه داشت.
قطار گردشگری كاشان هر هفته با ظرفیت 300 مسافر از مقصد راه آهن تهران به سمت ایستگاه راه آهن كاشان حركت می‌كند و علاقه مندان با پرداخت 258 هزار تومان از همه امكانات این تور گردشگری استفاده می‌كنند.