شرط تاثیرگذاری اینستكس از زبان عراقچی

شرط تاثیرگذاری اینستكس از زبان عراقچی


عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه كه به دعوت همتای چینی و به منظور ادامه مشورت‌های سیاسی بین دو كشور در خصوص برجام به پكن سفر كرده است در واكنش به پیوستن شش كشور جدید اروپایی به اینستكس اظهار كرد: هر چند كشورهای جدیدی از اتحادیه اروپا به ساز و كار اینستكس به عنوان سهامدار می‌پیوندند ارزشمند است اما كارایی این مكانیسم و ساز و كار آن بحث دیگری است.
عراقچی افزود: كشورهای اروپایی بدون این‌كه وارد یك تجارت معقول با ایران شوند و در حوزه‌های مختلف خودشان را درگیر كنند تا تجارت راه بیفتد طبیعتا كاری برای اینستكس نخواهند كرد. ما امیدواریم پیوستن شش كشور جدید به این ساز و كار، یك انرژی جدید به اینستكس بدهد و به هرچه بیشتر عملیاتی شدن آن منجر شود.
بلژیك، دانمارك، سوئد، فنلاند، نروژ و هلند روز جمعه در بیانیه‌ای مشترك اعلام كردند اگر ایران به تعهداتش در برجام بازگردد، آنها هم به سازوكار مالی اینستكس خواهند پیوست.
معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: اینستكس مراحل آخر عملیاتی شدن را می‌گذراند و با پیوستن كشورهای جدید، تعداد سهامداران اینستكس به هشت كشور افزایش یافته است و امیدواریم این ساز و كار بتواند وضعیت عملیاتی جدی‌تری به خود بگیرد. / ایرنا